De schadelast door diefstal van auto’s, inclusief onderdelendiefstal, is fors. Met name jongere (lease)auto’s zijn prooi van het dievengilde; de keyless entrysystemen blijven een zwak punt. Eigenlijk verbaast het Ruud Bruining van voertuigbeveiliger Mobile RED dat zowel leasemaatschappijen als verzekeraars niet meer maatwerk verricht tegen (onderdelen)diefstal. Wat wordt beaamd door Ed Moné die met de combinatie Mobile RED, MDP en Movida gedupeerden met een “unieke dienstverlening” kunnen bijstaan.
Mobile RED is nog maar een van de weinige bedrijven die voertuigbeveiliging volgens de nieuwste normen van certificeringsinstantie KIWA SCM levert en inbouwt in de complexe auto’s van tegenwoordig. Ooit was het een domein van tientallen bedrijven die ‘een draadjesman’ op pad stuurden om een alarmsysteem in te bouwen. In moderne auto’s is het een specialisme; met de huidige canbus-technologie kan je snel iets verkeerd doen en een storing in de auto veroorzaken. Zelfs dealers kloppen tegenwoordig aan bij Mobile RED en dochterbedrijf MDP om hun bij te staan bij het inbouwen van systemen. Wat voor hen is het vaak alleen al te kostbaar om het garagepersoneel voortdurend op te leiden en te certificeren met bijbehorende audits en al. “Waarbij wij doorgaans ook goedkoper kunnen leveren dan bijvoorbeeld het dealerkanaal. En het sterke punt bij ons: wij bouwen in op locatie”, aldus Bruining.
Op die manier worden bijvoorbeeld heel wat (duurdere) auto’s van leasemaatschappijen voorzien van alarmsystemen variërend van Klasse 2/3 (al dan niet met hellingshoekdetectie zodat het alarm ook afgaat als de auto omhoog wordt gekrikt) tot en met Klasse 4 en 5 met voertuigvolsystemen en/of peilzenders. Leasemaatschappijen beheren het cascogedeelte van de verzekering zelf, die zijn er dan alles aan gelegen de schade van diefstal zo laag mogelijk te houden. Bruining: “Daarbij kunnen we heel specifiek de voertuigen beveiligen die populair zijn bij het dievengilde. Ofwel omdat ze makkelijk te hacken zijn, ofwel omdat de onderdelen duur zijn en dus veel geld waard zijn. Zoals bijvoorbeeld bij Tesla.”
Kat en muisspel tussen crimineel en voertuigbeveiliger
Die kennis van het kat en muisspel tussen crimineel en voertuigbeveiliger heeft Mobile RED in huis. Ze adviseren daarover niet alleen leasemaatschappijen en fleetowners, maar ook verzekeraars. Veel partijen zijn niet op de hoogte van de risico’s. Opmerkelijk noemt Bruining het verschil in aanpak tussen hun zakelijke klanten: waar de één inzet op voertuigvolgsystemen vanaf auto’s met een catalogusprijs van 60.000 euro, kan bij het andere bedrijf iemand in een ‘full options’ Audi Q5 gewoon wegrijden met slechts de standaard startblokkering zonder alarm. Met meer gericht beleid zou hier veel leed (en geld dat nodig is voor bijvoorbeeld inzet van vervangende vervoer en/of repatriëring van voertuig) bespaard worden.
Beveiligen is nu eenmaal geen sexy onderwerp. Terwijl je daar toch als verzekeraar of leasemaatschappij een verschil zou kunnen maken
Maar beveiligen is nu eenmaal geen sexy onderwerp, weet ook Ed Moné. Terwijl je daar toch als verzekeraar of leasemaatschappij een verschil zou kunnen maken. Zoals in veel landen om ons heen gebeurd: verzekeraars laten hun vloot daar uitrusten met telematica waarbij een klant bij het afsluiten van een polis kan aanvinken of hij beveiliging wil of zelfs een kilometerpolis, waarbij je bij minder kilometers ook minder premie betaalt. Systemen die Moné met de combinatie Mobile RED, MDP en Movida allemaal in huis heeft. Waarin die laatste partij, Movida, het telematicaplatform Finder levert, waarop onder ander ook fleetmanagement klanten zijn aangesloten. En het is uiteraard het platform dat gebruikt wordt bij de voertuigvolgsystemen van Mobile RED.
Complete dashboards uitgerukt
Het is ook die combinatie die in de markt zowel preventie en – als het dan toch mis gaat – digitaal schadeherstel levert. Een unieke combinatie, bedrukken Moné en Bruining. De inbouwspecialisten van MDP werken ook weer voor veel fleetowners en leasemaatschappijen. Bijna wekelijks krijgen de monteurs auto’s onder handen waar complete dashboards zijn uitgerukt om het multimediasysteem te ontvreemden. Kabels – die tegenwoordig vaak bestaan uit glasvezel waarbij over één draad soms tientallen signalen lopen – worden daarbij doorgeknipt. Gaat de auto vervolgens naar de dealer, zal deze de complete kabelboom vervangen waardoor de hele auto moet worden opengehaald. Kosten: enkele duizenden euro’s. Maar ook: de auto staat minimaal een week in de garage. Bij MDP hebben ze techniek ontwikkeld om het glasvezel te lassen waardoor de auto dus niet compleet uit elkaar hoeft gehaald te worden. Moné: “Waarbij we uiteraard de kennis hebben om de auto te kunnen her-programmeren. Door onze werkwijze garanderen we de klant dat de auto binnen uiterlijk 5 dagen weer op de stoep staat. Zo niet, betalen wij de kosten voor vervangend vervoer.”
MDP is de laatste jaren op dit vlak uitgegroeid tot de IT-specialist van de auto, complementair aan schadeherstellers die dit soort gespecialiseerde klussen vaak ook niet aankunnen. Schadeherstellers omdat bij inbraak er veelal ook schade is aan de carrosserie. Dat komt er uiteraard ook nog eens bij. Preventie is dan ook veel beter, kan Bruining niet vaak genoeg aan zijn klanten benadrukken. Bruining: “Natuurlijk kost beveiliging in eerste instantie geld, maar je bespaart uiteindelijk ook op kosten en natuurlijk op het leed waarmee autodiefstal altijd gepaard gaat. Helemaal natuurlijk als er ook waardevolle spullen bijvoorbeeld in bestelauto’s zitten. Spullen die duizenden euro’s aan waarde vertegenwoordigen en die niet altijd direct vervangbaar zijn. Dat betekent dat het werk niet kan worden gedaan waardoor er weer vervolgschade ontstaat voor de ondernemer. Ofwel: minder of geen inkomsten! Hier geldt dus helemaal: voorkomen is altijd beter dan genezen.”
Categorie: Schadeherstel
Gerelateerde links:
- Finder van Movida ook tegen (onderdelen)diefstal
- Hello Mobility samen met Zego in risicobeheer
- ABAX komt met ‘slimme’ wagenparkverzekering
- Grootste daling voertuigdiefstallen in 5 jaar
- Meeste schade door niet voorrang verlenen
- Schadeherstel: de markt schreeuwt om kwaliteit!
- Deze rijhulpsystemen (waaronder ISA?) zijn vanaf juni verplicht






