Arval ziet stroomversnelling in adoptie EV-bestelwagen

dinsdag 11 juli, 2023

Eén op de drie (32%) Nederlandse bedrijven zegt binnen nu en drie jaar elektrische bestelwagens of Light Commercial Vehicle (LCV’s) toe te voegen aan hun vloot. Binnen drie jaar verwachten bedrijven dat bijna de helft (48%) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd is, waarvan 25% volledig elektrisch.

Het een en ander blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek dat in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland.

De opkomende elektrificatie van bestelwagens is een van de opmerkelijkste veranderingen van het Nederlandse zakelijke wagenpark. Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelwagens op de Nederlandse wegen. Traditioneel rijden veel bestelwagens vanwege hun betrouwbaarheid en vermogen om zware last te vervoeren, op diesel. Vandaar dat veel onderhoudsbedrijven, bouwbedrijven en installatiebedrijven gebruik maken van dit soort bestelwagens. Arval Mobility Observatory toont met het onderzoek aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt.

Obstakels

Maar er zijn ook obstakels, meldden de onderzoekers. De adoptie van elektrische bestelauto’s in Nederland ligt tot nu toe hoger dan in de rest van Europa, maar blijft achter in vergelijking met elektrische personenauto’s. In Nederland maken volledig elektrische personenauto’s bij 41% van de bedrijven deel uit van het wagenpark. Bij bestelauto’s is dit nog maar 21%. Van de bedrijven die niet overwegen om elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark (bedrijfswagens en personenauto’s), geeft een kwart (26%) aan dat de aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met conventionele aandrijflijnen te hoog is. Nog eens een op de vier bedrijven (25%) geeft aan dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19% en 21% geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.

“De genoemde obstakels hoeven geen bezwaar te zijn”, zegt Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland. “Voor de meeste bedrijven en hun wensen ten aanzien van trekgewicht, actieradius en laadgewicht, is er een geëlektrificeerd alternatief. Bestelwagens rijden gemiddeld slechts 60 kilometer per dag, waardoor de meeste elektrische bestelwagens niet elke dag opgeladen hoeven te worden. Nederland heeft daarbij een behoorlijk fijnmazig laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, zodat men niet bang hoeft te zijn stil komen te staan langs de snelweg. Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen.”

Bedrijfszekerheid

Volgens Andrea Falcone, General Manager van Arval BNP Paribas Nederland, zoeken ondernemers bedrijfszekerheid en twijfelen in veel gevallen of elektrische bestelwagens voldoen aan hun eisen. “Aangescherpte wetgeving spoort ondernemers aan om versneld te kijken naar elektrificatie van het wagenpark.”

Arval BNP Paribas zegt continu te werken aan nieuwe diensten om vervoer voor iedereen betaalbaar te houden, met lease of deelmobiliteit. Ook voor kleinere ondernemers. “Zo kunnen we blijven werken aan de verlaging van de CO2-uitstoot zonder dat de kleine ondernemer kapitalen in mobiliteit hoeft te investeren.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel