Nieuwe leaseauto’s afleveren met een ‘dedicated’ pool van mensen met verstand van specifieke auto’s. Enkele leasemaatschappijen doen het al, niets zo belangrijk het ‘feestje van de berijder’ compleet te maken. Het wordt mogelijk gemaakt door Autoreset, dé partij achter heel wat deelconcepten, haal- en brengservices en andere flexibele mobiliteitsconcepten. En de koek is nog niet op. “Zie ons als de spil in de almaar verdere flexibilisering van mobiliteit.”
Autoreset is de grootste deelautobeheerder van Nederland. In Amsterdam beheert het bijvoorbeeld alle Car2Go’s. ’s Avonds worden de auto’s verplaatst naar strategische locaties, worden er schadechecks gedaan en zorgt het ervoor dat de elektrische auto’s minimaal voor de helft zijn opgeladen. Ook voor andere deelautoprojecten, zoals Greenwheels, wordt het bedrijf ingezet. “Het draait bij dergelijke bedrijven natuurlijk om bezettingsgraad. Onze dienst helpt hen daarbij”, aldus Jasper den Haan, directeur van Autoreset.
Maar het zijn niet alleen de groeiende deelconcepten waar Autoreset achter zit, haal- en brengservices zijn bij heel wat automotive partijen populair. (Lease)auto’s afleveren, auto’s en vrachtwagens transporteren, chauffeursdiensten (via De Nieuwe Koetsiers) en hikers… met een pool van 3.000 chauffeurs en meer dan 250.000 opdrachten per jaar is het bedrijf marktleider op dit vlak. Geheim hierachter: de ‘vitale oudere’ – Autoreset werkt met veel senioren – en een state-of-the-art automatiseringssysteem.
Regisseur van kleine banen
Dit laatste is de ruggengraat van het bedrijf, benadrukt commercieel manager René Bijster. “Die regierol kunnen we op ons nemen dankzij de automatisering. Waarbij we de diensten ook tegen een vaste prijs kunnen aanbieden. Klanten kunnen in het systeem zelf aangeven welke verplaatsingen er moeten worden gedaan. Onze chauffeurs zijn tevens op het systeem aangesloten, beschikken ook allemaal over een smartphone waarmee ze, via een eigen app, niet alleen in de agenda kunnen aangeven wanneer ze willen werken, maar ook hun eigen urenregistratie kunnen bijhouden. En natuurlijk weten we precies waar de chauffeurs zich bevinden en
weten ook meteen als een opdracht succesvol is afgerond. Of als die is vertraagd.”
Dat systeem maakt het ook mogelijk kleinere opdrachten gemakkelijk uit te voeren. Een autobedrijf dat bijvoorbeeld 3 uur in de week een chauffeur nodig heeft. Naast regisseur van flexibele mobiliteit is Autoreset ook regisseur van kleine banen, zegt Den Haan. Waarbij de banen vaak verschillende Cao’s doorkruisen. “Met een goede automatisering is dat allemaal mogelijk”.
‘Dedicated’ afleverservice
Een populaire dienst bij leasemaatschappij is momenteel de ‘dedicated’ afleverservice. De laatste tijd is er veel om te doen: leaserijders zouden de techniek, en vooral ook alle veiligheidssnufjes op de auto, niet goed uitgelegd krijgen. Daardoor worden dergelijke systemen, als adaptive cruise control en lane assist, niet goed gebruikt. Met alle gevolgen van dien.
Met die bezuiniging op afleverkosten rekenen heel wat leasemaatschappijen nu af, merkt Autoreset. Voor enkele leasemaatschappijen werkt het bedrijf met een vaste ploeg mensen, allen herkenbaar als medewerker van de leasemaatschappij, die de tijd nemen de auto goed uit te leggen. Ook voor Tesla’s wordt dat bijvoorbeeld gedaan, Autoreset heeft speciale vlogs gemaakt om haar mensen te trainen in het geven van uitleg. “Met zo’n vaste ploeg kan je ook maatwerk leveren voor de klant. Zo kan je ook denken aan een dienst waarbij we volgens protocol auto’s gaan controleren bij inname, compleet met foto’s en al. We zijn geen schade-experts, dat laten we graag over aan de professionele inname-experts. Maar het kan op voorhand duidelijkheid geven. En bij huurauto’s kan zo’n check volstaan om de auto opnieuw in te zetten”, aldus Bijster.
Bandenwissels
Autoreset wordt ook regelmatig ingezet door fleetowners, bedrijven hebben door de aantrekkende economie bijvoorbeeld weer meer behoefte aan huurauto’s. Logistiek is dat altijd een flinke operatie, maar niet voor Autoreset. Momenteel draait er ook een pilot waarbij de (lease)auto voor een kleine beurt wordt opgehaald en terugbracht. Een dergelijke service is ook populair bij bandenwissels, niet iedere leaserijder heeft tijd en zin hier zelf een halve dag voor op te offeren.
Of de opdracht nu komt van een onderhoudsketen, leasemaatschappij of de werkgever zelf, voor Autoreset maakt dat eigenlijk niet uit. Den Haan: “Uiteindelijk brengen we efficiency, tegen vaste prijzen. Lagere prijzen ook dan wanneer ritten moeten worden gedaan door de secretaresse of monteur.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility








