‘Zakelijke wagenparken met gribb.tech schoner en veiliger’
woensdag 8 juni, 2022Met data, Ai en Machine Learning hebben gribb.tech en Experience Data een nieuwe tool ontwikkeld om bezorgers, koeriers en (taxi)chauffeurs te helpen veiliger en efficiënter rijden. De software tool geeft inzicht in het rijgedrag van bestuurders en geeft hun via een app tips over hoe zij hun rijgedrag concreet kunnen verbeteren.

vlnr: Himanshu Gautam | CTO gribb.tech • Marco de Jong | CEO Experience Data • Jeroen Bruinooge | CEO gribb.tech • Thijs de Haas | COO Experience Data
De tool is momenteel al in gebruik bij DHL Express, Zego en talrijke grote, zakelijke wagenparken, zegt Han Arts, CCO van gribb. “De meeste moderne, zakelijke voertuigen zijn “connected”. Deze zijn dus verbonden met een cloud waarin uiteenlopende databronnen worden opgeslagen. gribb ontwikkelde een software tool waarmee data uit voertuigen wordt verrijkt met externe bronnen. Denk hierbij aan weer, wegtype, maximum snelheid ter plaatse, gevaarlijke kruising, nacht/dag, etc.”
Met deze data heeft gripp modellen gecreëerd waarmee het in staat is rijgedrag, zoals een veilige snelheid, verkeersinzichtelijk vertragen, zonder extra slijtage door bochten, efficiënt rijden en veilig versnellen, in de juiste context te plaatsen. “Dit is complex omdat deze waarden per voertuigtype, per wegtype en per land verschillen. Onze opdrachtgevers willen één oplossing voor heel Europa en een oplossing voor meerdere bestuurder per voertuig”, aldus Arts.
Rijgedrag verbeteren met Ai
Samen met Marco de Jong, CEO van Experience Data, werd gezocht naar een manier om losse data types in begrijpelijke context te plaatsen en automatisch én slim te interpreteren. Met als doel bestuurders te helpen in het verbeteren van het rijgedrag. Daarvoor is interactie en samenwerking met de bestuurder essentieel, stelt het bedrijf. Want waarom een bestuurder een bepaalde keuze in een bepaalde situatie maakt staat (nog) nergens in de data. Doordat het model feedback vraagt, wordt de oplossing keer op keer slimmer en de bestuurder keer op keer beter geholpen. “Het is nooit perfect maar wordt dus iedere dag beter, net als het rijgedrag van de chauffeurs”, aldus De Jong. “Het is dus van het allergrootste belang dat een chauffeur zichzelf herkent in het rijgedrag dat we terugkoppelen en zijn mening mag geven over deze score.”
Met behulp van kunstmatige intelligentie signaleert het systeem op welke punten chauffeurs hun rijgedrag kunnen verbeteren. Met de bedoeling dat bestuurders concrete acties aangeboden krijgen die hen écht verder helpen. “Dan voel je je als bestuurder ook echt geholpen”, aldus De Jong.
Micro-learnings en gamification
Via de gribb app krijgen berijders micro-learnings aangeboden om op een specifiek punt te verbeteren in combinatie met gamification. Een fleetmanager ziet dagelijks excesrapportages zodat mentorchauffeurs berijders kunnen helpen beter te worden, vóórdat er schade wordt gereden.
Wat betreft privacy – een veelgehoorde vraag, volgens Han Arts: “Het is per land verschillend maar we gebruiken in feite reeds beschikbare data uit de al aanwezige telematica. De chauffeur zelf is de enige die in de app ziet hoe hij/zij scoort ten opzichte van collega’s. Fleetmanagers zien alleen exces rapportages die zonder actie in ongelukken zouden kunnen resulteren. Management by exception dus. De aanpak sluit niemand uit. De data wordt juist gericht ingezet om chauffeurs nog beter te maken. Uiteindelijk is er niemand tégen meer verkeersveiligheid.”
Categorie: Geen categorie



