Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

ABAX: “Zie ons als een vriendelijk disruptief bedrijf”

dinsdag 12 juli, 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

ABAX is met een bestand van 44.000 klanten een van Europa’s grootste, onafhankelijke telematicabedrijven. En de tijd van het bieden van ‘simpele’ track & trace-systemen is voorgoed voorbij, zegt CEO Morten Strand. Hij was begin mei bij de opening van het nieuwe Europese hoofdkantoor in Diemen en licht, speciaal voor TrendsinAutoleasing, een tipje van de sluier op wat telematica straks zowel de fleetowner, de leasemaatschappij als de autofabrikant te bieden heeft. “Zie ons als een vriendelijk disruptief bedrijf.”

In 2020 nam ABAX Ram track-and-trace over en de teams zijn nu samengevoegd op het nieuwe kantoor in Diemen. Het afgelopen jaar heeft het bedrijf, terwijl de wereld in de ban was van corona, flink geïnvesteerd in een nieuw platform, waar onder andere de meer dan 536.000 getrackte bedrijfsmiddelen samenkomen en worden beheerd. Maar die focus op operationeel beheer van voertuigen en machines vertelt maar een deel van het verhaal. De data die ABAX uit alle verbonden voertuigen en machines verkrijgt, kunnen op tal van andere fronten worden ingezet. En dat kan een significante besparing opleveren op de operationele kosten, benadrukt Strand. “Wij durven de stelling aan dat klanten bijvoorbeeld aan verzekeringspremie gemiddeld 25 tot 30 procent kunnen besparen als hun premie wordt gebaseerd op onze data. Maar ook: een bedrijfsmiddel, waaronder een voertuig, kan een jaar langer mee als die slim wordt beheerd op basis onze data. Deze ‘power of data’ is werkelijk enorm.”

Morten Strand (midden) tijdens de feestelijke opening van het nieuwe ABAX-hoofdkantoor in Diemen

Dat het daarbij niet gaat over verre toekomstmuziek, bewijst de samenwerking van ABAX met tal van bedrijven. Zo is er de samenwerking met verzekeraar ZEGO die aan fleetowners onder andere wagenparkverzekeringen verkoopt. Een verzekering gebaseerd op data, zegt Strand. “In verzekeringsland geldt al ruim 50 jaar dat de premie is gebaseerd op waar je woont, je leeftijd en hoeveel schade je hebt gereden. De data gedreven verzekering van ZEGO gebruikt o.a. het rijgedrag als basis voor de premie. De data uit het voertuig gebruikt ZEGO om vervolgens inzichten te delen met chauffeurs om hun rijgedrag te verbeteren. Ook leasemaatschappijen kunnen dit prima inzetten omdat zij doorgaans het casco-gedeelte van de verzekering zelf beheren.”

Meer- en minderkilometers

Maar ook leasemaatschappijen snappen dat dit model niet langer houdbaar is. Alle leasecontracten zetten op 3 of 5 jaar waarbij het niet uitmaakt of de één 10.000 kilometer per jaar rijdt en de ander 50k

ZEGO heeft in een jaar tijd zo’n 15.000 voertuigen aangesloten bij wijze van proef en nu sinds ze begin dit jaar operationeel zijn in Nederland ruim 1.000 voertuigen verzekerd (binnenkort een interview met ZEGO!). Voor fleetowners kan de data van ABAX ook worden ingezet om een aloud euvel in leaseland op te lossen: het afrekenen van meer- en minderkilometers. Bijna niet één leasecontract loopt in de pas met de vooraf ingeschatte kilometrages. Als een fleetmanager grip heeft op de kilometers, kan er bijvoorbeeld worden gezorgd dat veelrijders wisselen van auto met werknemers die maar weinig kilometers afleggen. Strand: “Maar ook leasemaatschappijen snappen dat dit model niet langer houdbaar is: alle leasecontracten zetten op 3 of 5 jaar waarbij het niet uitmaakt of de één 10.000 kilometer per jaar rijdt en de ander 50k. Wat overigens ook een flink verschil oplevert in de opbrengst bij de remarketing van het voertuig. Het zijn allemaal variabelen waarbij, als je het slim inricht, zowel de klant van de leasemaatschappij als het leasebedrijf zelf er voordeel uit kan halen. Die flexibiliteit inbrengen is echt noodzakelijk – de klant schreeuwt erom.”

En voor het autobedrijf stelt ABAX straks ook diverse diensten open. Dealers kunnen straks bijvoorbeeld beter hun werkplaats inplannen waarbij, voordat de auto binnenkomt, ook duidelijk is welke expertise er nodig is als de auto eenmaal op de brug staat. Het zijn allemaal voorbeelden van de ‘power of data’. Waarbij Strand opmerkt: “Aan ons de taak al die ruwe data in intelligente data om te zetten waar een klant ook echt iets aan heeft. Dat is feitelijk onze kracht.”

Data driven mobility

Een ‘vriendelijk disruptief bedrijf’ wil ABAX ook zijn richting autofabrikanten. Ook hier zegt Strand binnenkort met nieuws te komen. Het moet leiden dat ook fabrikanten meer flexibele contracten kunnen aanbieden; de transitie van bezit naar gebruik is immers in volle gang en duidelijk merkbaar bij de autobouwers. Strand: “We beginnen doorgaans met ‘makkelijke’ producten en diensten: we leveren straks ook bijvoorbeeld een EV-charge functie waarmee werkgevers, leasemaatschappijen of autofabrikanten makkelijk de thuisstroom van de werknemers kunnen verrekenen. Maar denk ook aan het kunnen inschatten van het aanbod elektrische deelauto’s die je bijvoorbeeld moet neerzetten op een bepaalde hub net buiten de stad. Dat doen we bijvoorbeeld voor de elektrische step-aanbieder VOI in Oslo. Ook die data hebben we in huis. Vele diensten inderdaad, maar uiteindelijk willen we onze klanten het liefst laten werken met 1 dataleverancier. Er is in de markt al versnippering genoeg.”

Hij ziet het gebeuren dat straks berijders met hun eigen set van data over hun rijgedrag aankloppen bij verzekeringsmaatschappijen om zo premies met elkaar te vergelijken

Data driven mobility; het is in de ogen van Strand zeker geen toekomstmuziek. Hij ziet het gebeuren dat straks berijders met hun eigen set van data over hun rijgedrag aankloppen bij verzekeringsmaatschappijen om zo premies met elkaar te vergelijken. En dat je via de werkgever te horen krijgt dat je verdere korting krijgt op de eigen bijdrage van de leaseauto als je een bepaalde route niet neemt waar veel ongelukken gebeuren. Het is leuk brainstormen met Strand, maar uiteindelijk heeft ABAX een zeer duidelijke visie. Intelligente data driven telematica diensten bieden in een wereld van nieuwe mobiliteit. “Binnen 3 jaar hebben we tal van services op de 4 terreinen: fleetmanagement, verzekeringen, leasemaatschappijen en de autobranche. Disruptief? Het is geen doel an sich, we willen liever gezien worden als een vriendelijke disruptieve partij.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Telematica
Labels: ABAX

Gerelateerde links:

  • ABAX komt met ‘slimme’ wagenparkverzekering
  • ABAX en RAM track-and-trace in ‘gedroomd huwelijk’
  • ‘Zakelijke wagenparken met gribb.tech schoner en veiliger’
  • Verizon: tech helpt brandstof besparen!
  • Webfleet verdubbelt aantal klanten met elektrisch wagenpark
  • Voorsorteren op verdere digitalisering van het leaseproduct
  • Vergroening wagenpark zet door
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design