De vloot van ALD Automotive is uitgebreid met e-cargo voertuigen (LEFV’s) om klanten een passende last mile-oplossingen te bieden, vooral in steden met emissiezones. Nu nog flexibel te leasen voor een periode vanaf één maand om klanten te laten ervaren hoe het in de praktijk werkt. Bedenker Jelle Oosterhoff, manager MaaS & Consultancy bij ALD Automotive, over omdenken, downtime en een nieuw arbeidsmarktpotentieel!
In de markt worden LEFV’s een grote toekomst toegedicht omdat gemeenten steeds strengere eisen stellen aan hun binnensteden om deze leefbaar te houden. En vanaf 2025 voeren tientallen gemeenten nul-emissiezones in voor vrachtauto’s en bestelbussen. Simpel die dieselbussen inruilen voor een elektrische variant, is voor veel bedrijven niet de oplossing. Want ze moeten voor hun werkzaamheden de stad in en dat lukt met een bestelauto steeds minder goed. Of die nu een diesel in het vooronder heeft of elektrisch is aangedreven.
Het was daadwerkelijk dit dilemma van een klant die Oosterhoff op zijn bureau kreeg. Die klant was Circet, een onderhouds- en installatiebedrijf van telecom- en energieoplossingen met veel werkzaamheden in binnensteden. Of Oosterhoff een pilot wilde starten en voor hen de markt van e-cargo bikes wilde onderzoeken? Een markt waar, in tegenstellingen tot bestelauto’s, geen ROB-cijfers of andere data voorhanden is van voertuigen die toch al snel 15.000 euro kosten? “De LEFV’s worden bovendien met een heel andere mindset en door andere personen ingezet dan die van bestelauto’s. Vaak ook door personeel zonder rijbewijs, zoals bij Circet. Dus je kan als leasemaatschappij niet dezelfde regels toepassen als dat van een bus. Dat vergt wel wat omdenken om hier een kant-en-klaar leaseproduct van te maken”, aldus Oosterhoff.
Arbeidsmarktpotentieel
De pilot met Circet is succesvol afgerond en nu ligt er dus een heus leaseproduct. Voorlopig nog gericht om bedrijven er kennis mee te laten maken, dus de leasemaatschappij werkt met korte looptijden. De overstap van een traditionele dieselbus naar een e-cargo fiets is immers fors. Eventueel kunnen meerdere typen voertuigen tegelijk geleast worden, om zo goed de vergelijking te kunnen maken. Tegen de zomer wil ALD Automotive een full service en op de lange termijn gericht aanbod klaar hebben. De ervaringen die Circet heeft opgedaan, zijn in ieder geval positief. Waarbij het bedrijf opmerkt dat het met de LEFV’s een heel nieuw arbeidsmarktpotentieel heeft kunnen aanboren. Nu kunnen namelijk ook medewerkers die geen rijbewijs B hebben een e-cargo bike besturen.
Bezorgdiensten willen bijvoorbeeld een goede actieradius en volume, monteurs van installatiebedrijven een overdekte variant
Belangrijke partner van ALD op dit vlak is de (internationale) servicepartner Get Bike Service. Die dragen zorg voor het (preventief) onderhoud van de LEFV’s, inspecteren de voertuigen en voeren reparaties uit ter plekke. Dit om de downtime van de voertuigen zo laag mogelijk te houden; alles is afgestemd op de werkzaamheden van de klant. Net zoals het soort cargo bike, want de verschillen in types zijn groot, weet Oosterhoff inmiddels. Net als de eisen die de (potentiële) klanten stellen. “Bezorgdiensten willen bijvoorbeeld een goede actieradius en volume, monteurs van installatiebedrijven een overdekte variant. Zo ontdekken we welk voertuig het best bij de bedrijfsvoering past: een Fulpra vanwege zijn grote laadvermogen, of de Sunrider, die onafhankelijk is van laadvoorzieningen dankzij zonne-energie. Samen met klanten kijken we naar de beste last mile-oplossingen. Daarnaast brengen we natuurlijk ook de CO2-impact en kosten in kaart.”
Daarbij heeft ALD Automotive vaak een rechtstreeks lijntje met de fabrikant of zelfs de bedenker van de cargo bike. “Op die manier kan je gemakkelijk, samen met de klant, verder innoveren”, aldus Oosterhoff. Met die filosofie wil de leasemaatschappij verder de markt op. Waarbij ook de markt voor interne logistiek wordt opgezocht. Die kunnen ook veel baat hebben met de e-cargo bikes; denk aan de terreinen van grote bedrijven, zoals Scania, Heineken of Schiphol. Ander voordeel ten opzichte van elektrische bestelbussen: de laadinfrastructuur is makkelijker (lees: goedkoper) in te regelen. Oosterhoff tenslotte: “Maar bedrijven zetten de LEFV vooral in voor hun duurzaamheidsstrategie en het uiteindelijk oplossen van uiterst prangende problemen: de congestie- en parkeerproblemen in de stad.”
Categorie: Micromobiliteit / LEV's
Gerelateerde links:
- 15% van bestelauto’s vervangen door LEFV’s
- Deelbakfiets aanbieder Cargoroo breidt (internationaal) uit
- Felyx verlaat Duitsland, groeit verder in Nederland
- ALD Automotive en ChargePoint samen in nieuw laadbedrijf
- EV en waterstof: ‘kiem voor logistieke revolutie’
- PowerGo verzorgt laadoplossingen voor Hubbel StadsHubs





