Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De uitdaging zit niet alleen in de overgang van diesel naar EV”

woensdag 12 april, 2023
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De vloot van ALD Automotive is uitgebreid met e-cargo voertuigen (LEFV’s) om klanten een passende last mile-oplossingen te bieden, vooral in steden met emissiezones. Nu nog flexibel te leasen voor een periode vanaf één maand om klanten te laten ervaren hoe het in de praktijk werkt. Bedenker Jelle Oosterhoff, manager MaaS & Consultancy bij ALD Automotive, over omdenken, downtime en een nieuw arbeidsmarktpotentieel!

In de markt worden LEFV’s een grote toekomst toegedicht omdat gemeenten steeds strengere eisen stellen aan hun binnensteden om deze leefbaar te houden. En vanaf 2025 voeren tientallen gemeenten nul-emissiezones in voor vrachtauto’s en bestelbussen. Simpel die dieselbussen inruilen voor een elektrische variant, is voor veel bedrijven niet de oplossing. Want ze moeten voor hun werkzaamheden de stad in en dat lukt met een bestelauto steeds minder goed. Of die nu een diesel in het vooronder heeft of elektrisch is aangedreven.

Het was daadwerkelijk dit dilemma van een klant die Oosterhoff op zijn bureau kreeg. Die klant was Circet, een onderhouds- en installatiebedrijf van telecom- en energieoplossingen met veel werkzaamheden in binnensteden. Of Oosterhoff een pilot wilde starten en voor hen de markt van e-cargo bikes wilde onderzoeken? Een markt waar, in tegenstellingen tot bestelauto’s, geen ROB-cijfers of andere data voorhanden is van voertuigen die toch al snel 15.000 euro kosten? “De LEFV’s worden bovendien met een heel andere mindset en door andere personen ingezet dan die van bestelauto’s. Vaak ook door personeel zonder rijbewijs, zoals bij Circet. Dus je kan als leasemaatschappij niet dezelfde regels toepassen als dat van een bus. Dat vergt wel wat omdenken om hier een kant-en-klaar leaseproduct van te maken”, aldus Oosterhoff.

Arbeidsmarktpotentieel

De pilot met Circet is succesvol afgerond en nu ligt er dus een heus leaseproduct. Voorlopig nog gericht om bedrijven er kennis mee te laten maken, dus de leasemaatschappij werkt met korte looptijden. De overstap van een traditionele dieselbus naar een e-cargo fiets is immers fors. Eventueel kunnen meerdere typen voertuigen tegelijk geleast worden, om zo goed de vergelijking te kunnen maken. Tegen de zomer wil ALD Automotive  een full service en op de lange termijn gericht aanbod klaar hebben. De ervaringen die Circet heeft opgedaan, zijn in ieder geval positief. Waarbij het bedrijf opmerkt dat het met de LEFV’s een heel nieuw arbeidsmarktpotentieel heeft kunnen aanboren. Nu kunnen namelijk ook medewerkers die geen rijbewijs B hebben een e-cargo bike besturen.

Bezorgdiensten willen bijvoorbeeld een goede actieradius en volume, monteurs van installatiebedrijven een overdekte variant

Belangrijke partner van ALD op dit vlak is de (internationale) servicepartner Get Bike Service. Die dragen zorg voor het (preventief) onderhoud van de LEFV’s, inspecteren de voertuigen en voeren reparaties uit ter plekke. Dit om de downtime van de voertuigen zo laag mogelijk te houden; alles is afgestemd op de werkzaamheden van de klant. Net zoals het soort cargo bike, want de verschillen in types zijn groot, weet Oosterhoff inmiddels. Net als de eisen die de (potentiële) klanten stellen. “Bezorgdiensten willen bijvoorbeeld een goede actieradius en volume, monteurs van installatiebedrijven een overdekte variant. Zo ontdekken we welk voertuig het best bij de bedrijfsvoering past: een Fulpra vanwege zijn grote laadvermogen, of de Sunrider, die onafhankelijk is van laadvoorzieningen dankzij zonne-energie. Samen met klanten kijken we naar de beste last mile-oplossingen. Daarnaast brengen we natuurlijk ook de CO2-impact en kosten in kaart.”

Daarbij heeft ALD Automotive vaak een rechtstreeks lijntje met de fabrikant of zelfs de bedenker van de cargo bike. “Op die manier kan je gemakkelijk, samen met de klant, verder innoveren”, aldus Oosterhoff. Met die filosofie wil de leasemaatschappij verder de markt op. Waarbij ook de markt voor interne logistiek wordt opgezocht. Die kunnen ook veel baat hebben met de e-cargo bikes; denk aan de terreinen van grote bedrijven, zoals Scania, Heineken of Schiphol. Ander voordeel ten opzichte van elektrische bestelbussen: de laadinfrastructuur is makkelijker (lees: goedkoper) in te regelen. Oosterhoff tenslotte: “Maar bedrijven zetten de LEFV vooral in voor hun duurzaamheidsstrategie en het uiteindelijk oplossen van uiterst prangende problemen: de congestie- en parkeerproblemen in de stad.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Micromobiliteit / LEV's
Labels: ALD Automotive

Gerelateerde links:

  • 15% van bestelauto’s vervangen door LEFV’s
  • Deelbakfiets aanbieder Cargoroo breidt (internationaal) uit
  • Felyx verlaat Duitsland, groeit verder in Nederland
  • ALD Automotive en ChargePoint samen in nieuw laadbedrijf
  • EV en waterstof: ‘kiem voor logistieke revolutie’
  • PowerGo verzorgt laadoplossingen voor Hubbel StadsHubs
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design