Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De EV verspreidt zich als olievlek binnen ons postproces”

donderdag 20 juli, 2023
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

PostNL wil in 2030 haar hele last mile emissievrij hebben ingericht. Het wagenpark speelt hierin een belangrijke rol; zowel bij de (brieven)postbezorging als bij de pakketdienst. Fons Spieringhs werkt samen met de Operatie aan vergroening van dit wagenpark voor de postbezorging.
Op bezorgdagen worden er dagelijks zo’n 400 bestelauto’s ingezet. 81 hiervan zijn inmiddels elektrisch. Tegen het eind van dit jaar zijn dat er al 182. “De beeldspraak is misschien in deze context wat ongelukkig, maar elektrisch verspreidt zich als een olievlek binnen ons postproces.”

De dagelijkse routes die de postbezorging in de bestelauto’s afleggen variëren in lengte van 50 kilometer tot zo’n 350 kilometer. In de steden gebeurt de postbezorging bijna in zijn geheel CO2-vrij met de fiets of cargo-bike. De laatste benzinescooters worden nog deze maanden vervangen door elektrische. Op dit moment wordt op meer dan 95% van de huisadressen de post en brievenbuspakjes emissievrij bezorgd. Eigenlijk is Spieringhs nu bezig met de verduurzaming van de laatste 3-5% procent van de operatie: die van de bestelbussen in de postbezorging. Maar hoe klein dit percentage ook lijkt, het is wel een complexe puzzel. Bij elektrische auto’s komt namelijk meer kijken dan enkel de introductie van een elektrisch auto. Levering, vervanging, het wel/niet kunnen opladen op een locatie, de aanleg en het gebruik van laadpunten, de stroomcapaciteit op locaties, de lengte van de route in relatie tot de actieradius; zaken die randvoorwaardelijk zijn wanneer we het hebben over elektrificatie van het wagenpark.

PostNL heeft al een lange geschiedenis met het inzetten van alternatieve aandrijving, zoals groengas en biodiesel. Ook anno 2023 houdt Spieringhs de ontwikkelingen naar duurzame aandrijfsvormen nauwgezet bij. Maar nu wordt er vol ingezet op batterij-elektrische bestelauto’s. Voor de langere trajecten is nu gekozen voor de Volkswagen ID Buzz. De eersten rijden er inmiddels rond, tegen het eind van het jaar zijn het er 121 in totaal. De andere besteller is de BYD ETP3, die een kleiner accupakket heeft en daarom wordt ingezet voor de kortere routes. Daarnaast kijkt PostNL ook naar andere mogelijkheden om het wagenpark verder te vergroenen.

Andere rijstijl

Ondanks uitdagingen waar ook andere organisaties mee te maken hebben, zoals de lange levertijd en beperkte keus, kunnen er toch stappen worden gezet door de afdeling wagenparkbeheer van de postvervoerder.  Aan Spieringhs de taak om de EV in het postproces te integreren. En, wellicht belangrijker, om de chauffeurs ermee om te laten gaan. Het postbezorgen kent nogal een aparte rijstijl: het is voortdurend kort optrekken, remmen, brief bezorgen en vervolgens weer spurten naar de volgende korte stop. “Dat vergt nogal wat van je range. Als je niet oplet daalt die binnen afzienbare tijd.”

Met name op de ID Buzz krijgen we echt complimenten van onze klanten. Dat doet ons personeel goed

De opdracht aan de opleiders van de Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) luidde dan ook voornamelijk om een rijstijl aan te meten die de actieradius zoveel mogelijk in takt laat. Daar zijn verschillende technieken voor – ook hoe je het best weer (rem)energie kunt regenereren. “Het is mooi om te zien hoe VVGN ons postproces als uitgangspunt neemt voor de training. Waarbij we werken volgens het principe train de trainer. Teamleiders en veel chauffeurs doen de training op de PostNL locaties. De vanuit de training opgedane kennis wordt vervolgens gedeeld met collega’s. Dat werkt prima; het verhoogt ook nog eens de draagkracht voor elektrische rijden binnen je organisatie.”

Blikvanger

Photo: Chris Schotanus

Het personeel werd ook betrokken bij de selectie van de voertuigen. In meerdere types is gereden, waarbij duidelijke voor- en nadelen naar voren kwamen. De ID Buzz en BYD ETP3 zijn daaruit voortgekomen als beste op de twee types routes. Waarbij de ID Buzz natuurlijk een echte blikvanger is. “Uitstraling is toch belangrijk, hebben we geleerd. Met name op de ID Buzz krijgen we echt complimenten van onze klanten. Dat doet ons personeel goed. En daarmee creëer je ook draagvlak onder het personeel om elektrische bussen te omarmen. Je wilt dit positieve gevoel van rijden in een nul-emissie voertuig uitbreiden binnen de organisatie.”

Qua TCO komen we nu nog iets duurder uit, maar het omslagpunt zie ik snel naderen

Zo heeft Spieringhs de huidige bestelauto’s mooi kunnen inpassen in het postproces. Waarbij aanwezige laadinfrastructuur op de depots natuurlijk ook voorwaarde is om te elektrificeren. PostNL wil niet afhankelijk zijn openbare laadpalen. Dus zonder laadpalen op de depots komen er geen elektrische voertuigen. “Als eenmaal die basis er is, starten we ook meteen met de EV-trainingen van de chauffeurs. Dat wordt uiteindelijk een continu proces, inclusief bijscholing en online trainingsmodules. Het heeft ons dusverre veel gebracht.” Spieringhs ziet qua kosten (TCO) het beeld langzaam maar zeker kantelen. De prijzen van elektrische bestelauto’s dalen, er is veel minder onderhoud nodig en aangezien de depots van PostNL rijkelijk zijn voorzien van zonnepanalen, is het laden duurzaam en goedkoop. Spieringhs: “Qua TCO komen we nu nog iets duurder uit, maar het omslagpunt zie ik snel naderen. Daarbij hebben we de omslag kunnen maken zonder dat dit ons proces heeft veranderd. Maar belangrijker: iedereen binnen ons bedrijf is bezig met de CO2-doelstelling van 2030. Iedereen is daar positief over gestemd; we hebben er dan ook vertrouwen dat we het doel ruimschoots halen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: PostNL, Verkeersveiligheid Groep Nederland

Gerelateerde links:

  • “Veranker verkeersveiligheid in je mobiliteitsbeleid!”
  • VVGN leidt 250ste TWI-trainer van Jumbo op
  • Arval ziet stroomversnelling in adoptie EV-bestelwagen
  • EV en waterstof: ‘kiem voor logistieke revolutie’
  • EV Driver Survey 2023: groei in relaxter laadgedrag
  • Nissan levert Townstar Electric Van nu ook in Nederland
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design