In de zoektocht naar mobiliteitsoplossingen die passen bij de veranderende trends en de wensen van de werknemers – oplossingen die daarnaast ook duurzaamheid, flexibiliteit en kosten ‘in het vizier’ hebben – kloppen steeds meer bedrijven aan bij onafhankelijke specialisten op dit vlak. Zoals bij ROI fleet & mobility. Directeur Jaap van Daalen ziet zijn vak almaar leuker worden…
Een maand lang kennismaken met de elektrische smart for four electrive drive? ROI fleet & mobility biedt het deze maanden (tot en met februari) kosteloos en exclusief aan voor klanten. De aanvragen stromen binnen, meldt Van Daalen. De actie is opgezet in samenwerking met Stern Auto, smart en deelplatform WeGo.
Nog zo’n samenwerking: met Climate Neutral Groep biedt ROI zijn klanten aan klimaatneutraal te rijden. De CO2 wordt gecompenseerd middels het investeren in energieprojecten in het buitenland. En de samenwerking met Radiuz, inmiddels al weer anderhalf jaar geleden zomer tot stand gekomen, levert klanten een mobiliteitspas op waarmee zij door de gecombineerde dienstverlening meer keuzevrijheid kunnen bieden aan werknemers en het werkgevers extra middelen geeft voor kostenverlaging en een lage CO2-uitstoot.
Duizend mobiliteitspassen
In totaal beheert ROI ruim 10.000 leaseauto’s voor haar klanten, waaronder een groeiend aantal elektrische auto’s. En inmiddels zijn daar een kleine duizend mobiliteitspassen, e-bikes en deelauto’s aan toegevoegd. Van Daalen ziet in de snel veranderende mobiliteitswereld nieuwe vormen van mobiliteit volop in de belangstelling staan bij werkgevers. “De inzet van leaseauto’s is al lang niet meer voldoende om de mobiliteit van medewerkers naar tevredenheid in te vullen. Bovendien leiden leaseauto’s ook niet altijd tot de laagst mogelijke kosten. Een meer duurzame vorm van mobiliteit is in de meeste gevallen mogelijk. Dat besef is nu volop aan het doordringen in de markt. En dat maakt het voor ons als regisseur leuk”, aldus Van Daalen.
“De impact van ‘de niet-gemaakte kilometer’ wil nog wel eens een eyeopener zijn voor bedrijven”
De directeur ziet het als zijn taak om bijvoorbeeld duurzaamheidsdoelstellingen van organisaties concreet te maken. De laatste tijd kondigt het een na de andere bedrijf aan binnen een paar jaar al dan niet geheel CO2-vrij te willen gaan rijden. Mooie doelstellingen, die in veel gevallen zeker haalbaar zijn. Maar daar moeten wel concrete maatregelen aan te pas komen. Waarbij geldt: maatregelen die voor bedrijf A gelden, werken niet voor bedrijf B. Dan komen de specialisten van ROI fleet & mobility om de hoek kijken. “Werkgevers vergeten daarbij wel eens dat de minst vervuilende kilometer er een is die niet is gemaakt! In het vermijden van kilometers wordt veelal in autoregeling met geen woord gerept. Sterker nog, je wordt vaak aangemoedigd kilometers te maken omdat je anders je leaseauto wel eens kwijt kan raken.”
Gemis aan regels
Ander ‘verbazingwekkend’ gegeven in leaseregelingen: het gemis aan regels omtrent privékilometers. Soms is er wel een beperking opgenomen, bijvoorbeeld 10.000 km per jaar, maar er wordt niet of nauwelijks op gecontroleerd. De vreemde situatie doet zich dan voor dat een werknemer die in de provincie ver van zijn werkgever in de Randstad woont – en dus goedkopere woonlasten heeft – de werkgever duizenden euro’s meer kost dan de werknemer die vlakbij zijn werk woont. “Daarmee wordt in feite gestimuleerd om verder van je werk te gaan wonen. Willen we dat eigenlijk wel?”
Of het voorbeeld dat Van Daalen laatst van een klant te horen kreeg: de werknemer die in het weekend van Deventer naar Dordrecht rijdt om iets op te halen wat hij op Markplaats voor 25 euro heeft gekocht. “Een reisafstand van ongeveer 280 kilometer, met een kilometerprijs van 0,38 euro een kostenpost van 106,40 euro voor de werkgever. Voor iets van 25 euro? Moeten we dat nu willen?”
Verleidt de leaserijder tot andere keuzes, maak duidelijk waarom en maak het effect van die keuze inzichtelijk
Werknemers willen vaak meer keuze in vormen van vervoer, die moeten dan ook door de werkgever worden aangeboden én aangemoedigd. Dat laatste kan door het voordeel van een bepaalde keuze (één dag met de fiets naar het werk?) deels terug te laten vloeien naar de leaserijder. Meet ook de effecten van de genomen maatregel en maak die inzichtelijk, is het advies van Van Daalen. “Verleidt de leaserijder tot andere keuzes, maak duidelijk waarom en maak het effect van die keuze inzichtelijk. Dat kan bijvoorbeeld door een vaste hoeveelheid privé- en woon-werkkilometers ter beschikking te stellen en die te verwerken in een (mobiliteits)budget. Maak je minder kilometers dan krijg je geld toe. Maak je er meer, dan moet je die betalen. Niet verbieden dus, maar verleiden.”
privacy-proof
Een dergelijk aanpak is wel complex, geeft Van Daalen toe. Kilometers moeten bijvoorbeeld worden geregistreerd. Daar zijn tal van slimme oplossingen voor, privacy-proof bovendien. Maar het aaneenrijgen van al die oplossingen en techniek is eerder weggelegd voor specialisten. “Mobiliteit is voor veruit de meeste bedrijven een ondersteuning van de activiteiten. Laat daar dan ook de specialisten zorg voor dragen. Er is tegenwoordig veel mogelijk, duurzamer beleid kan echt handen en voeten krijgen. Leuk uiteindelijk ook voor de berijder, die tegenwoordig ook het nodige verwacht van zijn of haar werkgever.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Gerelateerde links:
- ROI fleet kiest Radiuz als mobiliteitspartner
- Triodos Bank betaalt leaseauto’s met circulair geld
- Succesfactoren & tips voor duurzaam mobiliteitsbeleid
- Elektrisch vervoersector groeit in 2 jaar met 40 procent
- 100 elektrische deelauto’s voor Rijkswaterstaat
- “Leaseauto integraal onderdeel van gezinsmobiliteit”





