Friesland Lease is de pionier op het gebied van leasefietsen. Als eerste leasemaatschappij in Nederland zette het de leasefiets in de markt. Ruim 20.000 fietsen gingen er over de toonbank, als onderdeel van de brede mobiliteitspropositie van het leasebedrijf. Hoe dit verder uit te bouwen in de geest van brede mobiliteit? Het Friese bedrijf zet wederom een bijzonder (lease?) product in de markt: de vitaliteitscheck.
Een mobiliteitsoplosser. Zo zien anno 2019 heel wat leasemaatschappijen zichzelf graag. Net als Friesland Lease. Ook al heeft de leasemaatschappij voornamelijk het MKB in het vizier en richt het zich op het noorden des lands. Maar ook in die regio en in die groep heeft de brede mobiliteitsgedachte postgevat, weet Mirjam Marinus, manager Marketing & HR van Friesland Lease. Overigens bedient het bedrijf een groeiend aantal grote bedrijven en komt 30 procent van het klantenbestand uit heel Nederland. De introductie van de leasefiets vijf jaar geleden zal daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen. In eerste instantie was dat pionieren, benadrukt Mirjam. “We hebben ons eigen Fiets Onderhoud Systeem (FOS) opgezet, een soort ROB maar dan voor fietsen. We hebben leergeld betaald maar de laatste jaren is de groei onstuimig.”
Nederland is een fietsland en we zijn kilometervreters: gemiddeld leggen we jaarlijks ruim 1000 kilometer af. Tel daarbij op dat 40 procent van het woon- werkverkeer in Nederland minder dan 15 kilometer is, dan kunnen er heel wat forensen op de e-bike. Niet alleen goedkoper en beter voor het milieu, maar ook nog eens gezonder voor de medewerker. Wat dat laatste betreft, daar gaat Friesland Lease met de vitaliteitscheck nu meer op inzetten, in eerste instantie gekoppeld aan de leasefiets-propositie. Friesland Lease is hiermee de samenwerking aangegaan met NL Actief, de branchevereniging van de sport- en beweegbedrijven in Nederland. Bij NL Actief zijn zo’n 1000 locaties met in totaal 2.5 miljoen fitnessconsumenten aangesloten. Het is daarmee de grootste sportorganisatie van Nederland en tevens voorloper in het ontwikkelen én implementeren van vitaliteitschecks.
Een drietal meetmomenten
Zo’n check had Friesland Lease in de eigen organisatie al geïmplementeerd. En aangezien fietslease al een groot vitaliteitsaspect in zich heeft, waren de lijntjes snel getrokken. Voor een paar euro meer op een fietsleasecontract, krijgt de medewerker gedurende de looptijd van het leasecontract, zo’n drie jaar, een drietal meetmomenten. Want het is de bedoeling dat de inzet van de fiets meetbaar invloed heeft op de vitaliteit van de medewerker. En liefst ook op het ziekteverzuim en productiviteit. “De vitaliteitscheck is vooral een HR-product. Maar HR is doorgaans ook een partij die een stem heeft in het mobiliteitsbeleid van een organisatie. Dus het kan een mooie combinatie zijn”, aldus Mirjam.
Het is de bedoeling dat de inzet van de fiets meetbaar invloed heeft op de vitaliteit van de medewerker. En liefst ook op het ziekteverzuim en productiviteit
Hoe gaat zo’n check in het werk? Allereerst is er een nulmeting, zowel op medewerkers- als organisatieniveau. De medewerker vult online een vragenlijst in en bepaalt tijdens een intakegesprek zijn of haar doelen. Ook worden er (online) tips en tools aangereikt. Het geheel is volgens Mirjam simpel en laagdrempelig. Dat was een absoluut uitgangspunt voor Friesland Lease. In het tweede jaar is er dan opnieuw een online vragenlijst, de doelen worden gemonitord en is er een voortgangsgesprek. De eindmeting vindt plaats in het derde en laatste jaar, waarbij in een eindgesprek ook handvaten worden aangereikt voor eventuele verdere ontwikkeling van de vitaliteit. Bijzonder noemt Mirjam de organisatiescan die aan het begin wordt afgenomen. Daar kunnen medewerkers anoniem aan meedoen. “Dat levert de werkgever al de nodige inzichten op; hoeveel werknemers roken er nog, wordt er dagelijks alcohol gedronken en hoeveel dan? Dergelijke scans kunnen echte eyeopeners zijn.”
Nulmeting
De kosten van een dergelijk traject kan de werkgever betalen vanuit de werkkostenregeling. Maar Friesland Lease heeft hiervoor fiscale kennis in huis gehaald mochten bedrijven het anders willen inrichten. Mirjam denkt dat het zeker zal aanslaan, net als de leasefiets dat nog altijd doet. Het zijn sympathieke, duurzame producten. En dat past bij de ‘7 Friesland Lease criteria’ van elke mobiliteitsoplossing (zie kader). Vitaliteit is een van die zeven criteria. Mirjam: “We hebben altijd al als leidraad gehad dat we mobiliteit slimmer en schoner willen maken. Nu komt er het aspect gezondheid en vitaliteit bij. Dat past prima in de brede adviesrol die we inmiddels hebben voor bedrijven. Je wilt uiteindelijk vooral meerwaarde bieden voor de klant.”
Categorie: Fiets / e-bike
Gerelateerde links:
- De 7 ‘Friesland Lease criteria’ van elke mobiliteitsoplossing
- Friesland Lease lanceert Racefiets Lease
- Pon-medewerkers (VWPFS) proberen leasefiets uit
- ‘Markt voor micro-mobiliteit straks 150 miljard euro groot’
- Probeeracties elektrische fiets nog altijd succesvol
- Staatssecretaris benoemt 11 werkgevers als fietsambassadeur







