De herpositionering van J&T Autolease binnen het leasecluster van International Car Lease Holding heeft definitief vorm gekregen. De koers die moet leiden naar een brede mobiliteitspropositie waarbij elektrisch rijden en bestelauto’s speerpunten vormen, is uitgezet. Maar bovenal wil de leasemaatschappij uitblinken in persoonlijk advies. “Maatwerk in al deze vraagstukken is enorm belangrijk.”
Van de 20 overheidsaanbestedingen vorig jaar heeft J&T Autolease er 10 met succes afgerond. Een score dus van 50 procent en daar is commercieel directeur Remco van Lotringen bijzonder tevreden mee. Temeer omdat ‘duurzaamheid’ een zware paragraaf is in de aanbestedingstrajecten van de overheid. De leasemaatschappij is bovendien hard op weg dit jaar de zware ISO 14001 milieucertificering rond te krijgen. “Dan doe je toch iets goed”, aldus Van Lotringen.
Maar het bouwen aan een koploperpositie op het gebied van alternatieve aandrijfvormen en duurzame mobiliteit – de eerste waterstofauto’s rijden ook al rond in het park van J&T – is werk in uitvoering. De visie is wel duidelijk: J&T Autolease moet uiteindelijk een brede aanbieder worden van alle vormen van mobiliteit. En de kracht van de organisatie is dat het, als onderdeel van de Van Mossel Automotive Groep, veel in eigen huis heeft. Van Lotringen: “Ons bestelwagenspecialisme wordt fors gesteund door Van Mossel Car Solutions, waar alle maatwerkoplossingen in- en rond de auto mogelijk zijn. In België is J&T Autolease al een vooraanstaande aanbieder van fietslease en in Nederland wordt nu met fietsenfabrikant Stella Fietsen e-bikes aangeboden.”
Mobility as a Service
Als straks de nieuwe regels gelden voor de bijtelling van de fiets, verwacht Van Lotringen daar flinke stappen in te zetten. “E-scooters hebben we ook, net als een NS Businesscard. Maar het zijn tot nu toe vooral losse mobiliteitsoplossingen. Straks hebben we één platform paraat waarbij vooral aan de achterkant de gehele administratie wordt geregeld voor de klant. Want een werkgever zit niet te wachten op al die extra factuurtjes van fietsen, deelauto’s en treinkilometers. Straks krijgt iedere werkgever een eigen portal waarin alle mobiliteit en budgetten kunnen worden beheerd. Mobility as a Service dus, waarbij we alle werknemers van een passende mobiliteitsoplossing kunnen voorzien.”
Straks krijgt iedere werkgever een eigen portal waarin alle mobiliteit en budgetten kunnen worden beheerd. Mobility as a Service dus…
Maar eerst maakt J&T Autolease zich op voor de volgende fase in de doorbraak van elektrisch rijden. Want pas dit jaar zijn de eerste modellen op de markt gekomen die voor een brede groep werknemers betaalbaar zijn. En elektrisch rijden is ‘here to stay’, weet de commercieel directeur. “Bijna ieder bedrijf is er wel mee bezig, alleen al omdat de werknemer erom vraagt. Nu al sluiten we veel kortlopende contracten af als er een periode moet worden overbrugd omdat de betreffende ev nog niet leverbaar is. Maar onze voornaamste taak is onze klanten de juiste keuze te laten maken. Want bij elektrisch rijden komt nogal wat kijken: van een goede autoregeling tot en met de aanschaf van de juiste laadpaal.”
‘Les’ in de verschillende laadtechnieken
De leasemaatschappij organiseerde enkele maanden geleden een eigen ev-congres voor al haar relaties. Daarin werd voor Van Lotringen ook al duidelijk dat er een grote behoefte is aan gedegen advies op dit vlak. Fleetowners kregen ‘les’ in de verschillende laadtechnieken, zoals bijvoorbeeld 1, 2 of 3 fasen laden. Of wat het verschil is tussen AC en DC laden. Maar ook: welk type ev past bij het profiel van de berijder? Maatwerk in al deze vraagstukken is enorm belangrijk. Er moet altijd een goed tco-plaatje worden gemaakt”, benadrukt Van Lotringen.
Ook van belang: het maken van heldere afspraken in het autoreglement over zaken als een laadpaal die op het huisadres van de medewerker geïnstalleerd wordt. Wat gebeurt er daarmee als diezelfde werknemer uit dienst gaat? “Het is opmerkelijk hoeveel bedrijven hier niets over hebben afgesproken”, aldus Van Lotringen. Maar uiteraard is het aan de klant zelf om het beleid uit te stippelen en hoeveel ‘vrijheid’ de leaserijder krijgt. J&T Autolease is daarbij adviseur, geeft ze handvatten om beleid op poten te zetten.
Normleasebedragen
Dat laatste gebeurt overigens niet alleen rondom elektrisch rijden of bij het op poten zetten van een breder, duurzaam mobiliteitsbeleid. Ook in deze tijden van nieuwe WLTP-regels, waarin de uitstootnormen reëler worden ingeschat waardoor veel auto’s uit de normleasebedragen vallen. Van Lotringen: “Blijf je vasthouden aan het gegeven dat je salesmanagers in een VW Passat moeten blijven rijden, dan zul je die normleasebedragen moeten aanpassen. Zo niet, dan wordt het een VW Golf. Of komen er alternatieven bij kijken? De leasebranche is momenteel enorm in beweging, mobiliteit verandert razendsnel. Met advies kan je anno 2019 als leasemaatschappij echt het verschil maken. Dat is duidelijk onze toegevoegde waarde.”
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten






