TNO: schoon wagenpark vraagt om méér naast ‘stekkersubsidie’

maandag 20 september, 2021

Met het huidig fiscaal stelsel vergroent het Nederlandse wagenpark minder dan beoogd, stelt TNO in een whitepaper vandaag gepubliceerd. De eenzijdige focus op elektrificatie van nieuwe auto’s is een ‘zorgelijke trend’, milieueffecten lekken weg. TNO komt met enkele ‘snelle’ suggesties.

Klik om te downloaden

Uit deze whitepaper “Schoon wagenpark vraagt om méér naast ‘stekkersubsidie’” blijkt op basis van nieuwe, met cijfers onderbouwde, informatie dat het eenzijdig stimuleren van de verkoop van nieuwe schone auto’s leidt tot een verstoring van de tweedehandsmarkt. Na een korte gebruiksperiode (vaak lease) verdwijnen een derde tot de helft van deze gesubsidieerde schone auto’s naar het buitenland, omdat ze te duur zijn voor de Nederlandse occasionkoper. Die haalt zijn jonge, goedkopere, maar vaak minder schone tweedehandsauto liever uit het buitenland. Ook oudere, meer vervuilende modellen worden vaker geïmporteerd als betaalbaar vervoermiddel. Tot slot pakt ook de gunstige fiscale behandeling van dieselbestelauto’s toch ongunstig uit voor het milieu (geen bijtelling, andere grondslag BPM, maar wel aftrekbare kosten, lagere MRB-tarieven).

Volgens TNO moeten dus groene nieuw verkochte voertuigen verschillende generaties beschikbaar blijven voor de Nederlandse tweedehands markt. Ook moet de import van schone voertuigen worden gestimuleerd. Daarmee verjongt het wagenpark en verbetert de luchtkwaliteit.

Voertuigmassa en praktijkemissies

Hoe dit tij te keren? TNO wijst op een direct verband tussen de voertuigmassa en praktijkemissies. Een lager gewicht en een jongere auto hangen sterk samen met een lagere CO2. Consistent sturen op gewicht geeft, voor jongere én oudere auto’s vergelijkbaar, een klimaatvoordeel, stelt de onderzoeksorganisatie. Het maakt de aanschaf van een nieuwe, lichte en milieuvriendelijke auto aantrekkelijker, ook voor de leaserijder en in de tweedehands markt.

Andere maatregelen:

  • De kostenverschillen tussen schone, zuinige auto’s en de mindere varianten moeten langer in stand blijven zodat ook in de tweedehands markt de juiste keuze wordt gestimuleerd. Zo wordt de import van tweedehandsauto’s financieel minder aantrekkelijk en wordt parallelimport ontmoedigd.
  • Differentiatie naar in de praktijk bewezen schone auto’s, bijvoorbeeld wel of niet vallend onder RDE-wetgeving, en zoveel mogelijk gelijk trekken van de fiscale behandeling van bestelauto’s met die van (diesel)personenauto’s om waterbedeffecten te voorkomen.
  • Met steeds nieuwe auto’s die weer aan stengere eisen voldoen, moeten ook de oudere schoonste en zuinigste auto’s gekoesterd worden. De voertuigmassa kan daarin een centrale rol spelen, omdat voor elke generatie de lichtere voertuigen ook de lagere CO2-uitstoot hebben, en de toename van gewicht de belangrijkste oorzaak is van de hogere CO2 uitstoot van de nieuwste auto’s.

De suggesties moeten, volgens TNO, meer eenduidigheid brengen in de grondslagen van de verschillende belastingen en zo meer sturing richting een milieuvriendelijk wagenpark. Zo zou het goed mogelijk moeten zijn om beide sneller en 10% (ca. 3 megaton CO2 en ca. 7 kiloton NOx) meer te reduceren, zonder veel extra kosten.

Download hier de whitepaper of klik op de afbeelding

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: TNO