Brussel werkt aan vlootnormering zakelijke markt
donderdag 6 maart, 2025De Europese Commissie presenteerde gisteren haar Actieplan voor de geplaagde auto-industrie. Met een miljardeninvestering wil het de sector, goed voor 13 miljoen banen in de EU, vlot trekken. Inclusief incentives en regels om de (zakelijke) voertuigen verder te vergroenen.
Tegelijkertijd krijgen autofabrikanten wel drie jaar langer de tijd om te voldoen aan de strengere CO2-regels die vanaf dit jaar gelden. De doelstelling van dit jaar (gemiddeld 94 g/km CO2) blijft wel staan, maar eventuele overschrijdingen mogen gecompenseerd worden in de twee hierop volgende jaren (t/m 2027). Ook blijft het voornemen dat alle nieuwe personen- en bestelauto’s vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten.
Daarnaast werkt de EC aan wetgeving die de vergroening van zakelijke wagenparken (vlootnormering) verplicht stelt. Het voorstel spreekt van ‘corporate fleets’, met expliciete aandacht voor het mkb. Een precieze uitwerking hiervan is nog niet bekend. De plannen (klik op de illustratie links) richten zich tot nu op fiscale maatregelen om het werknemers aantrekkelijker te maken om over te stappen op een EV, het taxi- en deelvervoer en autoverhuurders met hubs bijvoorbeeld op vliegvelden die de EV meer moeten gaan promoten onder hun klanten.
Batterij Booster-pakket
Zo’n 60 procent van de nieuwverkopen van auto’s komt voor rekeningen van de zakelijke markt. Bedrijfsvoertuigen gaan bijna allemaal naar zakelijke klanten. Overigens wordt ook onderzocht hoe lagere inkomens gebruik kunnen maken van een betaalbaar leaseconcept voor elektrische auto’s (social lease).
Aandacht (en geld) in de plannen van de EC ook voor de verdere uitrol van laadinfrastructuur en accuproductie. Zo maakt het 362 miljoen euro vrij voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie batterijen voor elektrische auto’s en trucks. In het zogenoemde Batterij Booster-pakket wordt de komende twee jaar ook 1,8 miljard euro vrijgemaakt (uit het Europees Innovatiefonds voor klimaattechnologieën) om de achterstand op het gebied van accuproductie in te lopen. Ook krijgen lidstaten meer mogelijkheden om hun eigen accu-industrie financieel te ondersteunen.
Laadtarieven
Tevens de aandacht in de plannen voor transparante laadtarieven, uitbreiding van laadinfrastructuur en stimulering van slim laden (zoals bi-directioneel laden). Ook hier ontbreekt nog de uitwerking.
RAI Vereniging en BOVAG reageren vooralsnog positief op de plannen. Ook al heeft Nederland geen autofabrikanten, de sector is toch goed voor jaarlijks 40 miljard euro omzet en 50.000 banen. In Nederland worden overigens wel vrachtwagens geproduceerd. Volgens RAI Vereniging-voorzitter Frits van Bruggen is actie dringend nodig. “De urgentie is duidelijk. Er staat veel op het spel, óók vanuit Nederlands perspectief. Nederlandse speelt een vooraanstaande rol; niet alleen als toeleverancier, maar ook op het gebied van batterijtechnologie, voertuigsoftware, autonoom rijden en smart mobility-oplossingen. Bovendien ontwikkelt en bouwt Nederland ruim 30 procent van alle zware trucks die in Europa rondrijden. Daarom is het belangrijk dat de totale sector van dit pakket gaat profiteren. Wij zullen daar bij de verdere uitwerking van de plannen, samen met onze Europese partners, uiteraard scherp op toezien.”
Categorie: Overheid / Politiek





