Verlengen 8 procent bijtelling: wel of geen goed idee?
dinsdag 21 april, 2020Terwijl VNA, VZR en VER pleitten voor een verlenging van de 8 procent bijtelling voor de elektrische auto volgend jaar, willen RAI Vereniging en BOVAG daar vooralsnog niet aan. Dat blijkt uit een rondgang van BNR’s De Nationale Autoshow langs diverse partijen.
Volgend jaar wordt de bijtelling voor elektrische auto’s verhoogd van 8 naar 12 procent. Althans, dat is het plan. Maar de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) pleiten vanwege de coronacrisis voor het uitstellen van de verhoging. “Er zijn heel veel elektrische auto’s besteld, maar we vrezen dat een deel volgend jaar pas wordt afgeleverd”, zegt VNA-voorzitter Renate Hemerik tegen BNR. Volgens Hemerik geeft de verlenging zelfs een extra impuls voor de economie.
Eerder liet VZR-voorzitter Jan van Delft ook een dergelijk geluid horen. “Het stilvallen van de productie levert zeker voor de EV-producerende merken, maar ook voor de berijders, een probleem op. Om te zorgen dat alle reserveringen ook geleverd kunnen worden, is tijd nodig. Een drempel van een verhoogde bijtelling past daar niet bij. Als het Songfestival een jaar kunnen verzetten, dan kunnen we dat met de bijtelling ook!”
Jojobeleid
Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) vreest zelfs dat de zakelijke markt voor elektrische auto’s bij ongewijzigd beleid zal instorten volgend jaar. “Dit gaat niet over meer of minder stimuleren, maar over een hele sector en een ecosysteem van elektrisch rijden dat je op de been wilt houden. Dat heeft af en toe een zetje en een helpende hand nodig van de overheid”, aldus Van Biezen tegenover BNR.
Maar RAI Vereniging laat bij monde van voorzitter Steven van Eijck weten er niets in te zien. RAI Vereniging heeft altijd hun beklag gedaan tegen het jojobeleid van de overheid met betrekking tot de bijtelling. “Het zou heel bijzonder zijn als wij nou zouden zeggen: doe het maar, omdat het zo uitkomt”. Van Eijck waarschuwt zelfs voor een verstoring van de automarkt als de bijtelling voor elektrische auto’s komend jaar 8 procent blijft. “Je loopt het risico dat je in 2022 ineens een veel hogere bijtelling krijgt, omdat het hand aan de kraan-principe geldt.”
BOVAG zegt in het BNR-interview dat het nog te vroeg is om conclusies te trekken omdat er volgende maand een evaluatie op de agenda staat tussen de overheid en de sector over het ‘hand aan de kraan’-principe.
Luister hier het hele interview
Categorie: Elektrisch rijden



