Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

WeGo: “Deelauto moet eigen button krijgen in Outlook!”

woensdag 20 mei, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Het gebruik maken van een deelauto is grotendeels een kwestie van gedragsverandering. En die wordt in de huidige pandemie geforceerd; het zakelijk wagenpark staat grotendeels stil, werknemers komen erachter dat thuiswerken prima gaat en hun al langer geïnstalleerde video-vergadertools prima werken. De mobiliteitswereld zal veranderen, deelautoplatform WeGo investeert daarom volop en richt het vizier op het ontzorgen van de berijder.

Stilgevallen met een lege accu van de elektrische deelauto? In veel gevallen richt het autobedrijf of leasemaatschappij zich dan op het recupereren van de auto. Het is immers een ‘technisch probleem’. Niet in de ogen van WeGo. Daar wordt eerst gezorgd dat de berijder van de gestrande plek wegkomt, al dan niet per taxi. Op de tweede plek komt de auto. Juist die andere benadering maakt het verschil in deelautoland, is de overtuiging van Peter de Jong, directeur van WeGo. Want een verkeerde ervaring met een deelauto, zal de berijder bijblijven. En de drempel om opnieuw in te stappen verhogen. “Service is alles in deelautoland. Dat hadden we al tot in de puntjes geregeld, nu is het uitgebreid met een berijdersdesk waar wij dit soort calamiteiten voor onze klant kunnen regelen. Gewoon via de app te benaderen.”

Peter de Jong, directeur van WeGo

Het deelautoplatform groeit de laatste jaren gestaag. De omslag in denken over de deelauto was al ingezet en nu met de coronacrisis staat het bij zowel de autobranche en leasemaatschappijen als bij fleetowners weer vol op de agenda. Waarbij uiteraard ook WeGo last heeft van de huidige, haperende economie. Maar WeGo heeft geen eigen wagenpark, het verkoopt als tech-bedrijf de deeltechniek in een abonnementenstructuur. En alles wat met abonnementen werkt, loopt in deze tijden door. Net als leasing. “Uiteraard denken we mee met oplossingen voor klanten die het nu zwaar hebben. Maar in genoeg sectoren waar we actief zijn, worden de auto’s volop gebruikt, zoals bij appartementencomplexen, gemeenten en natuurlijk in de zorg. En straks zullen bedrijven zich achter de oren krabben of het wagenpark niet wat efficiënter had gekund met behulp van autodelen”, aldus De Jong.

Deelauto is als een lift in een gebouw

Een ander segment waar WeGo de laatste tijd in de aandacht staat: Projectontwikkelaars. Met name bij nieuwe appartementencomplexen die gebonden zijn aan een (lage) parkeernorm, worden deelauto’s ingezet. En al is de parkeernorm losser, als er minder parkeerplaatsen gebouwd hoeven te worden, bespaart dat veel geld. Het creëren van een parkeerplaats kost al snel 50 duizend euro. Maar De Jong heeft in deze tak van sport ook al heel wat lokale deelautoprojecten zien mislukken. Voornamelijk als er partijen worden ingeschakeld die zelf de exploitatie van de deelauto’s op zich nemen. De Jong: “Wel zo makkelijk voor de projectontwikkelaar, maar als de auto’s na een paar maanden onvoldoende worden gebruikt, worden ze weggehaald door de exploitant. Dat kan dan weer voor problemen zorgen met de gemeenten in verband met de parkeernorm. Maar het leert vooral dat je deelauto’s met beleid moet gaan inzetten.”

Straks zullen bedrijven zich achter de oren krabben of het wagenpark niet wat efficiënter had gekund met behulp van autodelen

Met dat laatste doelt De Jong dat projectontwikkelaars tijdens het project eerst zelf de auto’s zouden moeten gaan aanschaffen (of leasen). Net als een lift, die ook tijdens de bouw eerst gekocht moet worden en waarbij een onderhoudscontract hoort. Zodra de bewoners komen wordt het hele pakket overgedragen aan de VVE of de gebouwbeheerder en is de projectontwikkelaar ervan af. De totale maandelijkse kosten voor de auto, voorzien van deeltechniek, kunnen vervolgens worden opgenomen in de maandelijkse servicekosten voor bewoners. Als de auto’s na een gewenningsperiode dan goed worden gebruikt, worden de autokosten betaald door de inkomsten uit gereden ritten. Het aandeel in de servicekosten is dan ‘terugverdiend’. Zo zijn de kosten van een deelauto altijd gedekt. Voordeel is dat de gebruikskosten in deze constructie veel lager zijn dan kilometers en/of minuten afrekenen bij een auto-exploitant. Lagere kosten zorgen voor hoger gebruik en zo voor succes van de deelauto’s. “Het is gewoon als een eigen auto die je deelt met je buren. WeGo regelt de techniek en de ondersteuning.”

Een dergelijk constructie werkt ook goed op bedrijventerreinen waar een soort vereniging van eigenaren (parkbeheerder) actief is. WeGo heeft een dergelijke constructie opgetuigd in Groningen in samenwerking met een plaatselijk autobedrijf. Die levert de auto’s voorzien van WeGo-techniek onder zijn eigen naam. “Autobedrijven zijn feitelijk ons verkoopkanaal. Ook zij zien in dat flexibele mobiliteit leveren aan hun (zakelijke) klanten veel voordelen biedt. Waarbij wij ons niet bemoeien met hun business case; wij laten de ondernemer de ondernemer. Wij stellen alleen de techniek beschikbaar”, aldus De Jong.

Deelauto reserveren via Outlook

Het leveren van flexibele mobiliteit nam de laatste tijd al in belang toe, maar is nu tijdens corona nog actueler. De economische crisis als gevolg van corona duurt wellicht nog langer. Wat betreft mobiliteit gaan we niet terug naar de situatie van voor corona, denkt De Jong. “We zullen meer thuis blijven werken, vervoer wordt eerst een tijd weer individueler (auto of fiets of scooter) en OV zal voorlopig wat vermeden worden.  De ervaring dat veel meetings prima online kunnen, zal ons sterken. Wij ijveren er nu voor dat de deelauto zijn eigen button krijgt in bijvoorbeeld Outlook. Naast die van vergadertools als Teams of om bijvoorbeeld een spreekkamer in het gebouw te reserveren. Dan heb je keuze: ga ik dit gesprek online doen, laat ik iemand op bezoek komen of ga ik zelf op pad? Ga je zelf op pad, dan klik je op reserveer deelauto, gekoppeld aan je agenda. Zo gemakkelijk moet het uiteindelijk worden.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: WeGo

Gerelateerde links:

  • Autodeelplatform WeGo opent vestiging in Duitsland
  • WeGo meldt succes met deelautopilot voor zorgverleners
  • MyWheels meldt flinke stijging deelritten
  • Radiuz: ‘pay per use’ in plaats van vaste mobiliteitsbeloning
  • Onderzoek RAI: coronacrisis verandert mobiliteit blijvend
  • Thuiswerken en fiets ‘winnaars’ coronacrisis
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design