‘175.000 OV-reizigers willen een auto kopen’
woensdag 3 juni, 2020n een onderzoek van Markteffect in opdracht van BOVAG onder 1.185 consumenten geeft de helft van de OV-reizigers aan te zullen kiezen voor alternatief vervoer. Daarvan gaat 57 procent meer met de auto reizen. Het gros heeft al een eigen auto, terwijl 1 op de 12 zegt er een te zullen gaan kopen.
In absolute aantallen komt dat neer op 175.000 personen en de Nederlandse autobedrijven realiseerden afgelopen maand op één na de hoogste occasionverkoop ooit. Uit het Markteffect-onderzoek van BOVAG blijkt dat 91 procent van de respondenten die vaker met een auto in plaats van het openbaar vervoer willen gaan reizen, zelf al beschikken over een auto. 8 procent -oftewel 175.000 personen in absolute aantallen- heeft plannen om een auto te gaan kopen en 1 procent (20.000 à 25.000 mensen) zegt te gaan leasen, huren of een auto te lenen.
Als gevolg van de coronamaatregelen werd in april nog een daling van meer dan 26 procent genoteerd ten opzichte van april 2019 en in maart bedroeg de daling bijna 14 procent. Maar intussen is de occasionhandel weer terug op het oude niveau. De vakhandel leverde vorige maand 111.146 gebruikte personenauto’s af. Dat is 5 procent minder dan de ruim 117.000 occasions vorig jaar mei, maar meer dan in die maand van alle voorgaande jaren. In 2018 ging het om ruim 108.000 stuks en daarvoor lag het verkoopniveau steevast onder de 100.000.
Warme broodjes
Daarnaast verhandelden particulieren onderling afgelopen maand 73.433 occasions -oftewel 17,6 procent meer dan in mei 2019-, terwijl zij tot en met mei in totaal 308.807 tweedehands auto’s aan elkaar verkochten (+7,5 procent). Doorgaans worden er jaarlijks bijna 2 miljoen occasions door consumenten aangeschaft, waarvan zo’n 65 procent bij de vakhandel en 35 procent bij andere particulieren. Als gevolg van de coronamaatregelen zou die grens van 2 miljoen dit jaar voor het eerst gepasseerd kunnen worden, denkt BOVAG.
Algemeen BOVAG-voorzitter Han ten Broeke ziet bij de aangesloten autobedrijven een wisselend beeld: “Logischerwijs zijn veel mensen nu op zoek naar vormen van individueel vervoer. Dat zien we in de autobranche, maar ook bij de tweewielers. Fietsen, scooters en motoren gaan bij veel verkopers nu als warme broodjes over de toonbank. De bestellingen en afleveringen van nieuwe auto’s haperen momenteel, maar de interesse voor tweedehands voertuigen is erg groot.”
Ten Broeke pleit nu voor een slimme sloopregeling om mensen te bewegen om een oude, vieze auto in te ruilen voor een veel schoner, zuiniger en veiliger exemplaar. “Want als veiligheid, duurzaamheid en comfort even geen rol spelen, omdat de frequente OV-reiziger acuut en tegen zo laag mogelijke kosten de beschikking wil hebben over een alternatief, kom je natuurlijk al gauw uit bij het goedkope, oude boodschappenwagentje van de buurvrouw, verre neef of onbekende plaatsgenoot via een internetadvertentie.”
Categorie: Geen



