Prijspariteit EV dit jaar bereikt
dinsdag 22 september, 2020De respondenten in het NewMotion onderzoek voorspellen dat het omslagpunt voor massale adoptie van EV’s zal plaatsvinden wanneer de prijspariteit van auto’s met verbrandingsmotor wordt bereikt als gevolg van de toename van de productie. Hoewel er regionaal enigszins variatie is, wordt er in het algemeen aangenomen dat dit nog dit jaar wordt bereikt.
Waar subsidies nu een belangrijke rol spelen bij het aantrekken van bestuurders voor elektrische voertuigen, zal er een grote verschuiving plaatsvinden wanneer de prijs per kilometer lager is voor een EV dan voor een voertuig met verbrandingsmotor (mogelijk gemaakt door verbeteringen in accutechnologie en schaalvoordelen bij fabrikanten). Hoewel lagere emissies een belangrijk voordeel zijn, zijn consumenten op de massamarkt eerder geneigd om te investeren in een EV vanwege persoonlijk financieel gewin. Uit een studie uit 2019 door het International Council for Clean Transportation (ICCT) bleek dat EV’s in vijf Europese landen (de vier landen die in het NewMotion-rapport worden vermeld, plus Noorwegen) al goedkoper in het bezit en rijden zijn dan auto’s met verbrandingsmotor.
Prijs aanzienlijk lager
Toch zullen consumenten vooral overstag gaan als het prijsverschil tussen EV en brandstofmotor flink is, menen enkele experts in het onderzoek van NewMotion. Voor de ‘reguliere consument’ gaat het om prijs en opladen. “Het opladen maakt ze bang en de prijs moet aanzienlijk lager worden om de volgers te overtuigen”, aldus een leasemanager uit Duitsland.
Daarbij moet ook de visie op de totale eigendomskosten veranderen. Dat begint al in de showroom waar het prijskaartje van een EV duidelijk dichter moet komen liggen bij die van een brandstofauto. En de kosten per kilometer zijn sowieso een stuk lager. Het totaalplaatje inzichtelijk maken, inclusief huidige en toekomstige belastingen, maakt het makkelijker voor de consument om de voordelen goed in te schatten.
Categorie: Laadinfrastructuur



