Stapt de autobranche in voetsporen woningmarkt?

woensdag 5 mei, 2021

Op B2B veiling-platformen is het momenteel vechten om goede occasions uit de juiste segmenten. Volgens XRAY-directeur Tom Corduwener worden momenteel inkoopprijzen geboden op het niveau van voormalige verkoopprijzen. Gaat de autobranche hiermee de woningmarkt achterna waar volledige gekte heerst en overbieden op de vraagprijs de enige mogelijkheid lijkt om een transactie te kunnen doen?

De effecten van corona, maar de laatste tijd ook van het tekort van computerchips waardoor autofabrikant soms hun productie tijdelijk moeten staken. Verhuurmaatschappijen, grootafnemers van nieuwe auto’s, die ruim 75% minder voertuigen inzetten dan normaal. Het heeft allemaal gezorgd voor een forse disbalans tussen vraag en aanbod in de automarkt, stelt Corduwener. “Inmiddels is er een behoorlijke schaarste aan de juiste voertuigen ontstaan, met forse prijsstijgingen tot gevolg. Zowel in binnen als buitenland. Op de B2B veiling-platformen wordt enorm gevochten om de goede auto’s uit de juiste segmenten.”

Gaat de autobranche hiermee de woningmarkt achterna waar volledige gekte heerst en overbieden op de vraagprijs de enige mogelijkheid lijkt om een transactie te kunnen doen? Corduwener: “In de autobranche is in tegenstelling tot de woningmarkt de consument echter wel de lachende derde, deze profiteert namelijk direct van de hogere opbrengst voor de inruiler. De verwachting is dat de schaarste voorlopig nog wel even zal aanblijven. Het eigen voertuig blijkt ook in 2021 de meest veilige methode voor mobiliteit, ook wat vakantieverkeer betreft. De juiste inkoopkanalen en verdere specialisatie in import zal zowel de merkdealer als de occasionspecialist helpen om het rendement op peil te houden.”

Categorie: Remarketing
Labels: XRAY