Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Fleetowners hebben geen reële notie wat laden eigenlijk kost”

donderdag 22 juli, 2021
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Of de (elektrische) mobiliteitstransitie bij bedrijven op rolletjes verloopt? Allerminst, zegt Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard. Het gaat te langzaam. Voor de inzet van brede mobiliteit wordt in vele gevallen een dusdanige ‘kerstboom’ opgetuigd dat dit een goede uitvoering uiteindelijk alleen maar in de weg zit. Daardoor lijkt vooralsnog bij veel bedrijven alles bij het oude te blijven. En dan is er nog de ‘illusie’ dat we straks met één laadpas in heel Europa moeten kunnen laden…

Bovendien valt het Roozeman regelmatig op dat veel fleetowners geen reële notie hebben wat laden van een vol-elektrische auto nu eigenlijk kost. Laadkosten worden veelal als marginaal bestempeld. “Dat stoelt wellicht nog op de gedachte van hybride rijden: het beleid gericht op steeds maar weer die 30 kilometer elektrisch rijden van een plug-in hybride halen. Dus vaak en overal kunnen laden; dat kost telkens maar een paar euro. Maar dat ligt natuurlijk anders bij een gemiddelde vol-elektrische auto zoals een Tesla, Audi e-tron of Hyundai. Een volle accu laden kost al snel twintig tot dertig euro. Doe dat 4 keer in de week en zet die 120 euro laadkosten af tegen de fors duurdere (lease)prijs van een elektrische auto, dan ziet de Total Cost of Ownership er al heel anders uit”, aldus Roozeman.

Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard

Dit besef van de reële laadkosten moet bij veel bedrijven nog indalen. Net als het besef dat er eigenlijk niet meer overal hoeft te worden geladen. EV-rijders – zelf is Roozeman er ook een – laden voornamelijk op vaste plekken. Op het werk of, indien mogelijk, thuis. Straks weer bij de sportschool of andere bestemmingen. In Nederland biedt de laadpas van MultiTankcard daarvoor een volledig dekkend netwerk. Maar wat is de meerwaarde van een pas waar je zogenaamd in heel Europa kan laden? Zoals veel leasemaatschappijen en fleetowners momenteel zeggen te willen? Roozeman: “Het idee van één Europese laadpas is echt een illusie. In het buitenland kan je beter een credit of debit-card op zak hebben. Daarmee kan je in 9 van de 10 gevallen uit de voeten. Bedenk ook dat de meeste leaserijders niet in het buitenland mogen tanken vanuit de autoregeling. Daarnaast; de gemiddelde leaserijder komt helemaal niet in het buitenland. Dus waar hebben we het over? En toch is er sinds april als optie ook alternatieve laadpas van MultiTankcard die buitenland dekking biedt. Daarmee geven wij de keuze aan de werkgever, want een klantbehoefte laat ons niet onberoerd.”

De auto als rijdend betaalmiddel

MultiTankcard heeft een laadpas en leeft van transacties, maar in de toekomstvisie van Roozeman gaat het niet zozeer om de pas maar wel om het ‘transactiehuis’ erachter. Die ‘pas’ zit straks wellicht geïntegreerd in de auto. De auto als rijdend betaalmiddel, als het ware. Maar voordat het zover is – en dat is de industrie nog niet – moeten we toe naar een real-time laadinfrastructuur. Roozeman: “Een systeem waarbij de auto aangeeft waar je kan laden, tegen welk tarief en met welke snelheid. Hetgeen weer afhangt welke autorisatie je hebt van je werkgever of leasemaatschappij. Op dat vlak willen we straks het verschil maken. Met onze 30 jaar ervaring weten we als geen ander hoe een dergelijk autorisatie- en transactieproces in te richten.”

Een systeem waarbij de auto aangeeft waar je kan laden, tegen welk tarief en met welke snelheid. Hetgeen weer afhangt welke autorisatie je hebt van je werkgever of leasemaatschappij

Om dat te bereiken is ook durf in de markt nodig, zegt Roozeman. Laadinfrastructuurbedrijven moeten qua tarieven met de billen bloot. Daarbij zullen de locatie-eigenaren van de laadpalen, zoals een IKEA, Efteling of Albert Heijn, meer controle willen hebben over hun propositie naar de klant. Ligt de focus daarbij op korting of juist op groene stroom? “De locatie-eigenaar gaat straks bepalen. Dat geeft de leaserijder straks ook meer keuze. Met onze laadpaallocator, die we afgelopen februari hebben gelanceerd, heb je overigens nu al zicht op de prijsverschillen. Verschillen die vaak niet uit te leggen zijn. Maar een begin van transparantie is er nu wel aan het komen”, aldus Roozeman.

Gebaseerd op wantrouwen

Durf in de markt is ook nodig bij fleetowners. Althans, als het gaat om de energie- en mobiliteitstransitie. Die laatste moet brede mobiliteit mogelijk maken, dus de combinatie van vervoersmiddelen zoals de MoveMove-pas van MultiTankcard biedt. Roozeman ziet die ontwikkeling vooral bij de grotere corporates stokken. Oorzaak: te ingewikkelde sturingsmiddelen willen inbouwen, compleet met bonus- malussystemen of beloningsmodellen. Er wordt een hele kerstboom opgetuigd van wetten en regels, veelal ook gebaseerd op wantrouwen want een werknemer zou wel eens misbruik kunnen maken van het systeem. Roozeman: “Dat volledig willen dichttimmeren van alle opties, dat moet je eigenlijk niet willen. Het kost vaak meer dan de mogelijke fraude die zou kunnen ontstaan. Geef werknemers gewoon meer de regie. Een werknemer die 6 keer per week naar de sportschool gaat maar wel 3 dagen in de week met de auto naar het werk gaat en niet met de fiets, is niet ongezond bezig. Blijf als werkgever wel het gesprek aangaan over het reisgedrag. Dat is eigenlijk het belangrijkst.”

Oorzaak: te ingewikkelde sturingsmiddelen willen inbouwen, compleet met bonus- malussystemen of beloningsmodellen

Betrouwbare data moet daarbij altijd aan de basis staan van een goed mobiliteitsbeleid. Nu al ziet Roozeman het zogenaamde dashboarding aan belang winnen. Met daarin niet alleen informatie over de kosten per kilometer van het wagenpark, maar ook CO2-uitstoot van alle mobiliteit en – in toenemende mate – informatie over het rijgedrag van de zakelijke (lease)rijder. Want als je netter rijdt, ben je ook duurzamer en veiliger bezig. En het kan wellicht helpen tegen de immer stijgende verzekeringspremies, de kosten rijzen op dat vlak de pan uit, aldus Roozeman. “In zo’n dashboard leveren de data van de MultiTankcard en MoveMove-pas een deel van de puzzel. Het wordt aangevuld met informatie van de leasemaatschappij en eventuele andere partijen. Het zou mooi zijn als binnen bedrijven of organisaties ook alle stakeholders met betrekking tot mobiliteit tot een gemeenschappelijk belang komen. Nu is het vaak óf duurzaamheid óf werknemersbelang. Daar moet je vanaf; het gaat om het totaalplaatje en dat je daar de beste oplossing bij zoekt”.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: MoveMove, MTC, MultiTankcard

Gerelateerde links:

  • MultiTankcard: overal mobiel betalen bij tankstations
  • MultiTankcard geeft inzicht in tarieven van alle laadpalen
  • XXImo wint aanbesteding mobiliteitskaart politie
  • Travelcard door grens van 250.000 tank- en laadpunten
  • Tankcard & laadpunt: DKV Euro Service verovert fleetmarkt
  • Startup REVOLT biedt laadpalen as-a-service
  • 37 werkgevers versneld over op fossielvrij wagenpark
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design