Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Cherry picking in de enorme mobiliteits-gereedschapskist

dinsdag 7 september, 2021
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Al in 2016 richtte de PSA Group, met de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel het mobiliteitsmerk Free2Move op. Nu onder de vleugels van het enorme Stellantis, ontstaan vanuit de fusie met FCA (Fiat Chrysler), is het uitgegroeid tot de brede partner voor bedrijven die werk willen maken van het inzetten van brede, flexibele (en elektrische!) mobiliteit. Alles daarvoor zit onder een dak maar het bedrijf staat niet zozeer een holistische benadering voor, maar een stapsgewijze. Ofwel: cherry picking in de enorme mobiliteits-gereedschapskist!

Zo heeft Ferdinand van den Berg, manager Connected Mobility van Free2Move, net een project begeleid waarbij een groot landelijk bedrijf de telematicavoorziening van Free2Move heeft ingezet om te bepalen welk deel van de vloot de overstap kan maken naar elektrisch. Waarbij het park niet alleen bestaat uit gele kentekens maar ook uit bestelauto’s. “We hebben precies in kaart gebracht welke afstanden er per dag wordt gereden met de verschillende voertuigen en hoe het is gesteld met de lokale infrastructuur. Op die manier kan je heel gericht op een overzichtelijke en behapbare manier over op elektrisch rijden. En dan is het natuurlijk mooi om met een grote, betrouwbare partij samen te werken die tot en met de elektrische bestelauto’s aan toe alles kan leveren”, aldus Van den Berg.

Early adopters van de mobiliteitstransitie

Ferdinand van den Berg, manager Connected Mobility van Free2Move

De telematicavoorziening is een belangrijke troef in het geheel. Af-fabriek zijn de voertuigen uit de PSA familie al grotendeels voorzien van een zogenaamde ConnectBox. Klanten hoeven dus niet te investeren in hardware. Het systeem werkt met open databronnen dus de voertuigen kunnen gemakkelijk met andere systemen worden gekoppeld, bijvoorbeeld met een fleetmanagementprogramma. En uiteraard biedt Connect Fleet, zoals het product heet en in drie abonnementsvormen wordt aangeboden, fleetowners in staat om overal realtime op de hoogte te zijn van het gebruik van alle voertuigen. Zo is er inzicht in de kilometerstanden, het brandstofverbruik, de onderhoudsintervallen en de geografische locatie van de auto’s. Van den Berg: “Je ziet direct waar je kosten kunt besparen. Maar ook biedt telematica de kans om aan fleetsharing te doen. Daar zien we momenteel grote vraag naar, vooral onder de early adopters van de mobiliteitstransitie, waaronder veel overheidsinstanties en woningbouwcorporaties. Dit deelbaar maken van poolauto’s is ook een mooi alternatief voor kilometervergoeding, huur van auto’s of taxiritten van medewerkers. Drie jaar geleden stond dat bij ons nog in de kinderschoenen, nu zie je het vleugels krijgen.”

Zo leven er momenteel vele mobiliteitsvraagstukken bij werkgevers, de ene meer gericht op brede mobiliteit, de ander meer op EV. Het mooie is dat je bij ons aan cherry picking kan doen

Ander populair onderdeel van Free2Move is momenteel Free2Move Rent. Naast lease, Connect Fleet en Fleet Sharing is het een redelijk nieuwe loot aan de Free2Move-stam. Het wordt aangeboden in combinatie met shortlease en richt zich voornamelijk op het flexibiliseren van mobiliteit. Deze verhuurtak wordt nu via de dealers uitgerold, want die blijven de ruggengraat in de one-stop-shopdienstverlening. Ook wat betreft leasing. “Daarbij kunnen er natuurlijk allerlei dwarsverbanden worden gemaakt. Zo kan je tegen een vaste leaseprijs gebruik maken van een deelauto die het vervoer binnen een bedrijf borgt. Zo leven er momenteel vele mobiliteitsvraagstukken bij werkgevers, de ene meer gericht op brede mobiliteit, de ander meer op EV. Het mooie is dat je bij ons aan cherry picking kan doen”.

Geen revolutie maar evolutie

In Madrid heeft Free2Move onlangs 50 nieuwe, elektrische Citroën Ami’s toegevoegd aan haar deelautovloot

Recent is ook Free2Move eSolutions gestart waarin Stellantis en Engie hun krachten bundelen op het gebied van laadinfrastructuur. Het zal ook in Nederland worden uitgerold. Het gaat zaken aanbieden als laadinfrastructuur (installatie, onderhoud en exploitatie), maandabonnementen voor laden aan publieke en thuislaadpunten en innovatieve energiediensten zoals de integratie van Vehicle-to-Grid-technologie (V2G). Daarnaast is er de Charge My Car laadpas en app. Dat levert wagenparkbeheerders niet alleen overzicht op van alle laadactiviteiten en het verbruik per voertuig, maar met de app kan de berijder ook navigeren naar een dichtstbijzijnde laadpunt.

Kortom, het hele pallet voor een breed, elektrische mobiliteitsbeleid wordt aangeboden. Nu de (potentiële) klant nog wegwijs maken in dit woud aan mogelijkheden. Want dat een werkgever, helemaal een MKB-bedrijf waar geen fulltime mobiliteitsmanager aanwezig is, soms door de bomen het bos niet meer ziet, beseft men ook bij Free2Move maar al te goed. Zij staan dan ook geen revolutie voor maar een evolutie in mobiliteitsbeleid. Van de ene dag op de andere het complete beleid omgooien, is niet hun advies. Van den Berg: “Het is juist het mooie van deze tijd dat er volop op een laagdrempelige manier geëxperimenteerd kan worden en alle tools daarvoor aanwezig zijn. Oplossingen op het gebied van mobiliteit zijn ook niet altijd generiek in te zetten. Maar we zien onmiskenbaar een verandering van denken in de markt. Waarbij er een nieuwe generatie aankomt die wel degelijk in veel gevallen een mobiliteitsbudget verkiest boven een leaseauto. En natuurlijk is de EV niet meer weg te denken in het landschap. Wat dat betreft komen zowel de mobiliteitstransitie als de energietransitie bij Free2Move mooi samen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Free2Move, Stellantis

Gerelateerde links:

  • Stellantis met TotalEnergies ook in laadoplossingen
  • 25 startups geselecteerd voor Mobility Lab 2021
  • ‘69 procent van alle zakelijke (bestel)auto’s kan elektrisch!’
  • Sortimo komt met overzicht elektrische bestelauto’s
  • Verizon Connect schetst waarde fleetmanagementsysteem
  • DHL breidt elektrische vloot uit met 500 ev-bestellers
  • LeasePlan brengt Arrival naar Europese steden
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design