Het was een primeur in laadinfrastructuurland: afgelopen mei opende TotalEnergies semipublieke laadstations (inclusief snellader) voorzien van een (schaalbare) batterijcharger. Het geheel met toegepaste smart charging voor ontlasting van het net. Het project was voortgekomen door met de klant mee te denken hoe zij op een zo effectief en rendabel mogelijke manier hun mobiliteit kunnen verduurzamen. En die klant? Fred Helsloot van Deudekom (zero emissie bouwlogistiek, facilitaire dienstverlening, projectverhuizingen en stadsdistributie) vindt het prachtig.
Deudekom heeft momenteel drie elektrische vrachtwagens rondrijden en nog eens twee in bestelling. Vier bestelauto’s en zeven personenwagens zijn ook volledig elektrisch. Maar het leergeld dat betaald is toen het bedrijf besloot om elektrisch rijden te omarmen, is behoorlijk. Al in 2014 besloot Deudekom zich te verdiepen in elektrisch rijden. Manager Fred Helsloot kwam in een compleet andere wereld terecht, weet hij nog. Met veel nieuwe contacten die ook van elektrisch rijden een succes wilden maken. Die vroege start maakt het nu wel dat het bedrijf als een van de eersten in de sector zich met recht een ‘zero emissie’ logistiek dienstverlener mag noemen. Met alle commerciële voordelen die daaraan verbonden zijn.
Dat leergeld aan de voertuigen was met name in de beginperiode, toen de eerste drie vrachtwagens nog ombouwversies waren van conventionele modellen. Nu de wagens af-fabriek volledig elektrisch worden geleverd, behoren de mankementen hopelijk tot het verleden. Bij de eerste vier oplaadpunten ging het nog wel eens mis als er een auto 1-fase met hoog vermogen stond te laden. De zekering ging er dan wel eens uit, zegt Helsloot van Deudekom, een bedrijf uit Duivendrecht dat al sinds 1874 bestaat en met name groot is in (bedrijfs)verhuizingen. “We hebben veel geleerd, ook wat betreft het aanleggen van de laadinfrastructuur. Maar dat is een snel proces geweest. Ons commitment om elektrisch rijden een succes te maken, was van meet af aan groot. Dat moet ook wel. Wat hielp was dat onze wagens doorgaans geen lange afstanden rijden. Dat maakt de beperkte actieradius van een EV tot een minder groot punt van zorg”, aldus Helsloot.
Nieuwe wereld
De contacten met TotalEnergies, voorheen Total Nederland, kwamen tot stand via het projectbureau MRA-Elektrisch (MRA-E) dat voor de Metropoolregio Amsterdam het laadnetwerk uitrolt. TotalEnergies (toen overigens nog PitPoint) had die aanbesteding begin 2020 gewonnen. Een tender goed voor zo’n 20.000 openbare laadpunten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, waarbij TotalEnergies alles rondom de laadinfrastructuur regelt. Ofwel het DBFMO-model, wat staat voor Design, Build, Finance, Maintain en Operate. “We hadden natuurlijk al veel ervaring opgedaan vanuit PitPoint, nu opgegaan in TotalEnergies. Het uitgangspunt voor ons is om bedrijven te helpen de energietransitie richting zero emissie op een betaalbare en beschikbare wijze te realiseren. Hieraan kunnen wij op allerlei manieren invulling geven en drempels voor bedrijven daadwerkelijk verlagen om concrete stappen te zetten in deze transitie”, aldus Marja Versleijen, Director Mobility & New Energies TotalEnergies Marketing NL.
We hebben veel geleerd, ook wat betreft het aanleggen van de laadinfrastructuur. Maar dat is een snel proces geweest
Ook Helsloot is blij het contact te hebben opgezocht met MRA-E, die hiervoor een aparte aanbesteding heeft uitgeschreven. Die is aan TotalEnergies gegund. Alleen red je het niet, weet hij. Dat is die ‘andere wereld’ waar Helsloot het eerder over had. Pas met extra kennis verdwijnen obstakels en blijken ook aanvankelijke bedenkingen, zoals het extra planwerk wat bij de inzet van EV’s komt kijken, snel een ‘automatisme’ te worden op de werkvloer. Helsloot: “Het levert allemaal weinig problemen meer op. Maar het mooie is dat we nu echt klaar zijn voor de toekomst. Met bovendien een laadinfrastructuur die schaalbaar is waardoor bedrijven hier in de buurt snel kunnen instappen. In de straat komt regelmatig een afvalinzamelaar met een elektrische vrachtauto waarvan de chauffeur blij is als de auto hier tussen het werk door aan de snellader kan. Het zou mooi zijn als er op meer van dit soort strategische plekken oplaadfaciliteiten voor vrachtwagens komen.”
Concurrent
Wat de grootste uitdaging was om tot dit punt te komen? Helsloot: “Wat ons zorgen baarde was dat wij fors hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld elektrische vrachtwagens terwijl onze concurrent dat over een paar jaar wellicht voor de helft van het geld kan doen. De verwachting is immers dat elektrische auto’s goedkoper gaan worden. Maar aan de andere kant zijn wij er al klaar voor; we zien duurzaamheid een steeds hardere eis worden in aanbestedingen, daar profiteren we nu al van. We gebruiken het ook volop in onze communicatie. En we kunnen straks nog steeds de binnenstad in als die eenmaal wordt gesloten voor diesels.”
Categorie: Laadinfrastructuur
Gerelateerde links:
- Deudekom voorbeeldproject TotalEnergies
- Stellantis met TotalEnergies ook in laadoplossingen
- TotalEnergies levert 2.200 nieuwe laadpunten aan Amsterdam
- Total transformeert en wordt TotalEnergies
- Benelux zet gemeenschappelijke ‘laad-dienst’ op
- Ford E-Transit op praktijkles bij grote fleetowners
- LeasePlan brengt Arrival naar Europese steden







