De missie van Fixico om het schadeherstelproces te digitaliseren slaat aan in de markt. De groei ten opzichte van een jaar eerder is indrukwekkend (+300 procent!), het aantal leasemaatschappijen dat ‘om is’ eveneens aanzienlijk (grootste deel van top-10) en het bedient inmiddels grote fleetowners (Deloitte, SAP, Danone en Ballast Nedam). Oprichter en CEO Derk Roodhuyzen de Vries over procesoptimalisatie, de gestuurde schadestroom en het vervagen van de ooit zo duidelijke scheidslijn tussen onderhouds- en schadebedrijven…
De snelle groei heeft er onder andere voor gezorgd dat Fixico geëindigd is als 13e in Deloitte’s Technology Fast 50. En Fixico blijft ambitieus: elk kwartaal start het in een nieuw land en binnen 3 jaar wil het Europa’s nummer 1-platform zijn voor schadeherstelmanagement. Een platform, want Fixico is geen schadeketen, wil Roodhuyzen de Vries aan het begin van het interview duidelijk stellen. Fixico is een techbedrijf. Met een platform dat inmiddels voor miljoenen euro’s aan schades heeft afgehandeld. Waarvan de laatste jaren een sterk groeiend aandeel van rental- en deelauto-aanbieders, leasemaatschappijen en fleetowners.
Inmiddels maken meer dan 200 zakelijke klanten, waaronder de grootste leasemaatschappijen in 9 landen, gebruik van het platform dat op diverse manieren kan worden ingezet. Want met de schaal die Fixico sinds haar oprichting in 2014 heeft bereikt, is er een enorme bak met data ontstaan met inzichten over de schadebranche en in het schadeherstelproces van voertuigen. “We hebben zicht op het herstelproces van het type reparatie, van bepaalde auto’s en zelfs op reparaties gedaan in een bepaald tijdvak. En daarnaast hebben we dynamische data: verschillen in reparatiekosten, doorlooptijden en berijderstevredenheid. Inzichten die niet alleen bijvoorbeeld leasemaatschappijen helpen, maar ook de schadeherstellers. Want met de komst van EV’s en auto’s die technisch steeds ingewikkelder worden, kan niet ieder schadebedrijf zomaar al het schadewerk aan”, aldus Roodhuyzen de Vries.
Digitaliseren en transformeren van gedateerde processen
De CEO is stellig: het traditionele herstelproces is veelal tijdrovend, inefficiënt en afhankelijk van gedateerde processen die een negatief effect hebben op de uiteindelijke herstelkosten, doorlooptijd en kwaliteit. Het hele proces heeft nog onvoldoende kunnen profiteren van een digitaliseringsslag waar dus zowel schadebedrijven als bijvoorbeeld hun opdrachtgevers, de leasemaatschappijen, van profiteren. Die laatste partijen richten sinds jaar en dag hun gestuurde schadestroom op dezelfde wijze in: men maakt (prijs)afspraken met een bepaalde keten of netwerk en stuurt vervolgens alle schade op basis van afstand naar die bedrijven toe. Veelal ongeacht welk type schade, welk merk, de bezetting en of het een elektrische dan wel een conventionele auto betreft.
Het traditionele herstelproces is veelal tijdrovend, inefficiënt en afhankelijk van gedateerde processen die een negatief effect hebben op de uiteindelijke herstelkosten, doorlooptijd en kwaliteit
Dit ‘One size fits all’ model heeft zijn langste tijd gehad, zegt Roodhuyzen de Vries. “De manier van sturen was redelijk simpel, maar moderne auto’s worden steeds geavanceerder en herstel daarmee steeds complexer. Een bumper van een bepaald model kan verschillen met een andere uitvoering van datzelfde model. Als je die auto zomaar neerzet bij dat ene bedrijf dat niet beschikt over de juiste equipment, dan begint een enorm logistiek en operationeel spel dat kostenverhogend werkt en waarbij de doorlooptijd enorm oploopt. Wij hebben die inzichten en maken de match bij welk schadebedrijf de juiste voorwaarden aanwezig zijn voor een bepaalde schade. We combineren hierbij statische data met historische performance data over beschikbaarheid en bijvoorbeeld klanttevredenheid, per regio, per stad en per bedrijf. Prettig voor de leasemaatschappij én voor het schadebedrijf zelf!”
20 tot 30 procent meer efficiency
Die gestuurde schadestroom en de manier van werken hoeft overigens niet meteen overhoop worden gegooid, benadrukt men bij Fixico. Het digitale schadeherstelplatform kan ook worden ingezet puur om de data. Dus om leasemaatschappijen te helpen met inzichten over schades en herstelbedrijven. Daarbij kan men bijvoorbeeld meer gaan sturen op klanttevredenheid en kwaliteit, zaken die Fixico ook allemaal bijhoudt. Of dat er wel of geen vervangend vervoer beschikbaar is.
Bij Fixico zijn inmiddels meer dan 2.500 schadeherstelbedrijven aangesloten. Een bestaand netwerk van een leasemaatschappij kan ook worden aangesloten op het platform van Fixico. Bij het gebruik van het eigen netwerk kan men gewoon de eigen SLA’s in stand houden en beter controleren op de naleving ervan middels het Fixico-platform, melding en afhandeling digitaliseren en de grip op de sturing verhogen. Een pilot zorgt er doorgaans voor dat bedrijven vaak snel het voordeel ervan in zien. Roodhuyzen de Vries: “Een pilot is redelijk snel opgezet. En als men ziet dat er zo’n 20 tot 30 procent meer efficiency valt te behalen, dan volgt bijna altijd een volgende stap. Natuurlijk raakt het schadeherstelproces een core-element van leasemaatschappijen, dus men is voorzichtig. Maar procesoptimalisatie en kostenbesparingen spreken de leasebranche nu eenmaal als vanouds aan.”
Datagedreven matchmaking
De huidige dynamiek in de mobiliteitsbranche speelt Fixico in de kaart, zegt de CEO. In de opkomende deelautobranche bijvoorbeeld heeft het bedrijf al flinke stappen gezet, onlangs nog met het aanhaken van Share Now. Matchmaking is feitelijk wat Fixico doet: de behoefte van de klant en schadehersteller samenbrengen. Ofwel: Fixico zorgt ervoor dat klanten datagedreven beslissingen nemen voor de beste oplossingen voor hun schades. En de klant bepaalt uiteindelijk zelf. “Dat maakt ROB-afdelingen effectiever en efficiënter, doordat ze het proces kunnen optimaliseren voor iedere individuele schade, zonder dat dit hen meer tijd kost.”
De manier van sturen was redelijk simpel maar moderne auto’s worden steeds geavanceerder en herstel daarmee steeds complexer
Op termijn wil Roodhuyzen de Vries het Fixico platform verbreden om de huidige ontwikkelingen rondom EV’s en nieuwe mobiliteitspartijen in dit speelveld te faciliteren met hun go-to-market en after-sales strategie. “Dat speelt momenteel nog nauwelijks, maar met de komst van elektrische auto’s ontstaat er een nieuw landschap met nieuwe spelers en behoeften. Met name dus bij EV’s, waarbij het servicedeel kan worden opgesplitst in batterij-specifiek en algemeen onderhoud en reparatie. Hierin kan Fixico bijvoorbeeld nieuwe EV autofabrikanten zonder een uitgebreid aftersales netwerk faciliteren door middel van het inzetten van het uitgebreide en bestaande Europese service netwerk. Schadeherstel blijft een noodzakelijke service, ook voor toekomstige zelfrijdende EV’s. Met een geringe investering in mensen en middelen kan het huidige schadenetwerk zich doorontwikkelen en ook algemene service en onderhoud voor EV’s leveren. Waarom niet? Ze zijn er beter op toegerust dan onderhoudsbedrijven die schadeherstel erbij zouden moeten doen. Uiteindelijk krijg je dan toegang tot en de beschikking over een serviceorganisatie met een dekkend servicenetwerk voor nieuwe mobiliteitsbedrijven en OEM’s én hun EV’s. We zien de markt uiteindelijk daar naartoe bewegen.”
Categorie: Schadeherstel







