“Ruitherstel wordt meer en meer een (duur) specialisme”
donderdag 24 februari, 2022 GlasherstelEen van de grotere bouwbedrijven van Nederland heeft zich onlangs aangesloten bij de glasketen Autoglaz. Zij zagen de kosten van ruitherstel door de toenemende techniek in de auto’s, waaronder rijhulpsystemen, flink toenemen. Autoglaz is de enige in de markt die werkt volgens het kostprijs-plussysteem, wat zorgt voor transparantie en scherpe prijzen. Directeur Leo Smid van Autoglaz ziet nu kansen om met ‘zijn’ keten meer uit de schaduw te treden…

Directeur Leo Smid van Autoglaz
Want op de achtergrond is Autoglaz voor menig schadehersteller, dealerbedrijf en zelfs soms concurrerende glasketens de partner voor flexibel en goed ruitherstel. “Op die manier werken we al 15 jaar veelal achter de schermen. Maar met een groeiend netwerk van zo’n 50 aangesloten vestigingen, compleet met mobiele 24/7 service en alle kennis en apparatuur in huis voor kalibratie van nieuwe autoruiten, kunnen we meer betekenen in de gestuurde schadestroom van verzekeraars en leasemaatschappijen. Helemaal vanwege ons kostprijs-plussysteem waarmee we de tarieven laag en transparant houden.”
Transparant en controleerbaar
Dat kostprijs-plussysteem van Autoglaz is niet gebruikelijk in de autoglasmarkt. Doorgaans wordt de prijs berekend op basis van een brutoprijs voorzien van een nader te bepalen korting. Bij Autoglaz dient de inkoopprijs als basis waarop een vaste toeslag wordt berekend. Op die manier is de prijs voor een klant transparant en controleerbaar. En weet de opdrachtgever precies de marge die Autoglaz berekent. Doorgaans een methode waar leasemaatschappijen dol op zijn. Maar dus ook de doelgroep die Smid steeds vaker ziet aankloppen bij de glasketen. De doelgroep van fleetowners die hun park grotendeels zelf beheren waarbij de voertuigen dan wel zelf gefinancierd worden of middels financial leaseconstructies. Een aanbesteding van een groot bouwbedrijf heeft Autoglaz onlangs gewonnen. “Bouwbedrijven hebben een veel hoger percentage ruitschades dan andere bedrijven. Zij zagen niet zozeer het aantal ruitschades toenemen, maar wel de kosten daarvan. Die kosten nemen over de hele linie toe, zowel bij personenauto’s als bij bestelwagens. Dat komt door de complexe techniek achter de autoruiten en het groter glasoppervlakte van voertuigen. Glasbedrijven moeten investeren in nieuwe kalibratietechnieken en -apparatuur. Daarnaast moet je de data van fabrikanten in huis hebben om te voldoen aan hun eisen, die van ieder merk kunnen verschillen. Al dat soort kennis hebben wij in huis.”
Stabiele club
Op die groep fleetowners wil Autoglaz onder andere de pijlen richten. Smid denkt bijvoorbeeld daarbij aan bezorgdiensten en andere last-mile delivery diensten en e-commerce bedrijven. Die zijn enorm in opkomst. Daarbij moeten de voertuigen zo min mogelijk stilstaan en is de TCO leidend in de bedrijfsvoering. Een groep die Autoglaz met hun dienstverlening perfect weet te bedienen. Autoglaz heeft daarvoor een eigen netwerk van vestigingen en mobiele bussen paraat en werkt dus, waar mogelijk, op locaties van de klant. Het is daarmee, benadrukt Smid, enorm flexibel in de dienstverlening. “We zijn daarnaast een stabiele club die al lang meedraait in de markt. En bedenk: ruitherstel wordt steeds meer een specialisme en laat zich vaak moeilijk onderbrengen bij schadeherstelbedrijven die zich vooral op de carrosserie richten. Ruiten worden er vaak bijgedaan; het maakt immers maar zo’n 10 tot 20 procent uit van de totale herstelkosten. Maar als er wat misgaat bij ruitherstel of -vervanging, dan zijn de consequenties groot. Bijvoorbeeld op het vlak van rijhulpsystemen, en dus op het gebied van veiligheid.”
Lef van verzekeraars en leasemaatschappijen
Kortom, Autoglaz ziet door de ontwikkelingen in de markt en de techniek kansen om meer uit de schaduw te treden. Want op de achtergrond is het dus al lang actief bij schadeherstellers, dealerbedrijven en zelfs bij ‘collega glasbedrijven’. Deze tweedelijns ervaring moet nu meer worden omgezet in eerstelijns. Nu maken al enkele verzekeraars en leasemaatschappij gebruikt van de keten – vooral getrokken door de kostprijs-plus filosofie. Maar de bekendheid mag omhoog, vindt Smid. “De markt is tegenwoordig meer gericht op flexibiliteit, kosten en kwaliteit. Daar passen we prima in. Maar het vergt soms wel lef van verzekeraars en leasemaatschappijen in te grijpen in de gestuurde schadestroom naar bedrijven die niet enorm veel geld steken in marketing en dus bij de (lease)rijder vooral bekend zijn. Terwijl wij juist trots zijn op onze hoge klanttevredenheidsscores! En bij ons zijn er dus strakke afspraken te maken op een transparante en controleerbare manier.”
Categorie: Glasherstel



