Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

EV Driver Survey 2022: elektrisch rijden superieur én essentieel

donderdag 12 mei, 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De jaarlijkse EV Driver Survey van Shell Recharge Solutions (voorheen NewMotion) is inmiddels uitgegroeid tot hét document met betrekking tot de stand van zaken rondom elektrisch rijden. De nieuwste resultaten zijn zojuist bekendgemaakt. Voor TrendsinAutoleasing geeft Herman Keijsers, Director International Sales en Integration van Shell Recharge Solutions Europa, een toelichting. Met opmerkelijke én kritische resultaten waaraan ‘gidsland’ Nederland verder moet werken.

“NewMotion was dé pionier in het opzetten van laadinfrastructuur; zo’n 14 jaar geleden begonnen waarna het relaas van de totstandkoming leest als een ‘jongensboekachtig’ verhaal”, zegt Herman Keijsers die nu vier jaar in dienst is van Shell Recharge Solutions, voorheen NewMotion. Nu het onder die vlag werkt – net als het Amerikaanse Greenlots – kan het écht het verschil maken in het verder aanjagen van elektrische en duurzame mobiliteit. Want nut en noodzaak om duurzame mobiliteit op de kaart te zetten, is alom vertegenwoordigd. Dat wijst ook de EV Driver Survey 2022 uit, waar bijna 15.000 respondenten aan deel hebben genomen, waaronder ruim 4.000 uit Nederland. Het is daarmee het grootste Europese onderzoek onder EV-rijders . “Een hoog percentage van zo’n 72 procent ziet elektrisch rijden als essentieel onderdeel van verduurzaming en het terugdringen van CO2-uitstoot. Je kan het niet meer los van elkaar zien: je gaat elektrisch rijden als je wilt verduurzamen”, aldus Keijsers.

Om van een steeds groeiende groep EV-rijders te horen wat zij nu écht vinden van elektrisch rijden – en waar ze bijvoorbeeld tegenaan lopen – is voor Keijsers altijd weer ‘een feest’. “We willen de overstap naar elektrische voertuigen zo makkelijk mogelijk maken door oplossingen te bieden die aansluiten bij de wensen van de EV-rijder. Dat we nu de praktijkervaring horen van 15.000 berijders die dagelijks met hun EV op pad gaan, is van onschatbare waarde. ”Het geeft ons een kans om onze diensten en producten continu te verbeteren aan de hand van de klantbehoeften.”

Aantal laadpassen

Wat bijvoorbeeld beter kan, is het aantal laadpassen waarmee elektrische rijders dagelijks op pad gaan. Slechts 20 procent van de berijders heeft één laadpas; 80 procent heeft er dus meerdere. Dat laatste aantal is zelfs gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Flink wat berijders hebben zelfs meer dan twee laadpassen bij zich. Dat mag zeker wat eenvoudiger, weet ook Keijsers. “Berijders willen nog meer toegang tot laders, willen sneller laden aan de snelweg; liefst 10 minuten in plaats van de huidige 20 minuten. Het zijn zaken die continu aandacht vragen bij ons en bij andere spelers in de markt. Inmiddels biedt Shell Recharge Solutions in 33 landen toegang tot een publiek laadnetwerk van meer dan 275.000 laadpunten. Als je nu een laadpunt tegenkomt die onze pas niet pakt, dan is de kans groot dat we al bezig zijn om contracten te sluiten met de partij achter dit betreffende laadpunt.”

Het draait erom dat we de overstap naar elektrische voertuigen zo makkelijk mogelijk maken, bijvoorbeeld door oplossingen te bieden die aansluiten bij de wensen van de EV-rijder. Dat we nu de praktijkervaring horen van 15.000 berijders die dagelijks met hun EV op pad gaan, is van onschatbare waarde

Het beeld past ook in het licht van het volwassen worden van de markt: de EV-rijders van het eerste uur, de pioniers, zijn inmiddels opgevolgd door de zakelijk rijders in doorgaans duurdere EV’s en waarvan de meerderheid de beschikking heeft over een eigen oprit en dus eigen laadpunt thuis. Nu sluit ‘het grote publiek’ aan met meer betaalbare EV’s waarbij veel mensen geen eigen parkeerplek thuis hebben. Mensen die voor een laadpunt dus afhankelijk zijn van gemeenten en/of VvE’s. Keijsers: “Die uitdagingen zijn doorgaans eenmalig. Als het eenmaal is geregeld, dan is laden eigenlijk niet meer zo’n issue bij mensen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de toenemende actieradius van nieuwe elektrische auto’s.”

‘Showstoppers’

Klik op de afbeelding om het rapport gratis te downloaden

Die verschuiving van klantgroepen zegt natuurlijk ook weer alles over de kosten of total cost of ownership van een elektrisch voertuig. Die zijn anno 2022 al competitief ten opzichte van diesel- of benzinealternatieven. Dat stellen ook de respondenten uit het onderzoek: meer dan de helft wil blijvend elektrisch rijden vanwege de lagere kosten. Een ander (groeiend) deel gaat vooral voor de milieuvoordelen. Een opvallende uitkomst vindt Keijsers overigens dat de rijervaring van elektrische voertuigen zo enorm wordt gewaardeerd. Een overgrote meerderheid vindt dat er sprake is van ‘superieur rijden’, vooral dankzij het comfort, de trekkracht en de flexibiliteit van de auto. En dat geldt niet alleen voor de duurdere EV’s, benadrukt Keijsers. “In alle EV’s worden mensen verrast door de fijne rijervaring. Het heeft ook effect heeft op het rijgedrag: men gaat over het algemeen rustiger rijden in een elektrisch voertuig.”

En dan de mogelijk ‘showstoppers’ van het moment: de lange levertijden van zowel elektrische voertuigen als laadpunten? Het is, volgens Keijsers, momenteel een serieus probleem. Voor Shell Recharge Solutions zaak om goed naar de hele toeleveringsketen te kijken en voortdurend flexibiliteit in te bouwen, onder andere door te zorgen dat laadinfrastructuur eerder dan de EV geleverd kan worden. Keijsers: “Ook hier geldt de meerwaarde dat we onderdeel zijn van zo’n groot bedrijf met flink wat inkoopkracht.”

Gidsland

Daarnaast denkt Shell Recharge Solutions in brede oplossingen voor bedrijven en EV-rijders. Er mag momenteel in de markt begrip zijn voor trage leveringen van goederen – er is immers een stevig tekort aan chips en er is een oorlog aan de gang op Europees grondgebied – Shell Recharge Solutions heeft de mogelijkheid om te kijken naar andere duurzame oplossingen. Keijsers: “We helpen nu al grote fleetowners bijvoorbeeld in het opzetten van een snellaadinfrastructuur soms in combinatie met batterijtechnologie op eigen terrein. Dit als toevoeging op bijvoorbeeld de levering van LNG-oplossing vanuit Shell. Of we leveren de laadinfrastructuur bij ‘mobiliteitshubs’. Er is veel mogelijk. En we zien dat Nederland nog zeker gidsland is wat betreft elektrische mobiliteit. Aan ons nu de taak om elektrische mobiliteit voor iedereen beschikbaar te stellen.”

Zie voor verdere uitkomsten ons gerelateerd bericht: EV Driver Survey 2022: uitkomsten op rij


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Shell Recharge Solutions

Gerelateerde links:

  • EV Driver Survey 2022: uitkomsten op rij
  • Shell Recharge Solutions als wereldspeler
  • NewMotion wordt Shell Recharge Solutions
  • LeasePlan waarschuwt voor Europees laadtekort
  • “Factuur thuisladen leaseauto kan rechtstreeks naar werkgever”
  • Consumentenbond: laadtarieven nog altijd ondoorgrondelijk
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design