Spuigroep boekte de laatste jaren successen als franchisenemer van de Europcar Mobility Group. Maar die laatste wordt nu verkocht en voor Spuigroep werd daarmee de horizon onzeker en is op zoek gegaan naar een nieuwe franchisegever. Dat werd AVIS Budget Group; de bestaande 42 Europcar-vestigingen worden nu allemaal omgekleurd naar Avis Budget. Daarmee is het merk Avis in een klap de grootste autoverhuurder in het land mét een sterke internationale poot. Nu is het aan Marc Beers en zijn team om de zakelijke markt te overtuigen hun flexibele mobiliteit via hen in te kopen. “Alles is daarvoor in huis”.
Tijdens de coronacrisis waren er dus gesprekken tussen Spuigroep en het internationale AVIS. Want Spuigroep ging op zoek naar een nieuwe franchisegever na het bericht dat Europcar Mobility Group wordt verkocht aan een consortium bestaande uit Volkswagen AG (80 procent van de aandelen) de investeringsmaatschappij Attestor Limited (12 procent) en Pon Holding voor 8 procent. Het huidige vestigingen-netwerk in Nederland, dat in 25 jaar tijd is opgebouwd, en waarmee men marktleider werd, blijft in handen van Spuigroep. “Voor de klant verandert er dan ook niets”, verduidelijkt Marc Beers. “Alle Avis-vestigingen zijn overgenomen inclusief al het personeel en auto’s en wordt samengevoegd met het bestaande Europcar netwerk, hetgeen ongekende mogelijkheden voor klanten biedt.”
Digitale check
Beers doelt in eerste instantie op het internationale netwerk van AVIS Budget. Amerikaanse zakenreizigers die op Schiphol landen zijn geneigd om zaken te doen met een Amerikaanse autoverhuurder. Alleen al omdat de Amerikaanse autoverhuurmarkt qua professionaliteit voorop loopt op de Europese concurrentie. “We kunnen nu Amerikaanse bedrijven die vestigingen hebben in Nederland benaderen waarbij we ze kunnen aansluiten op het wereldwijde netwerk van Avis met zo’n 6.000 locaties in 188 landen. Wij geven ze vaste prijzen die in alle landen gelden, een relatienummer waarmee ze alleen maar hun rijbewijs hoeven te laten zien om in de auto te stappen. De inname en uitgifte gaat volledig digitaal, compleet met digitale check van eventuele gebruiksschades op de auto’s. Voertuigen die maximaal 7 maanden oud zijn en waarbij alle categorieën; van personenauto tot bestelbus tot vrachtwagens te huur zijn.”
Menig bedrijf wil uiteindelijk toe naar minder operationele leasecontracten. Daarvoor in de plaats zoekt men solide partijen die multi-flexibele mobiliteit kunnen leveren
Avis Budget kan vooral ook een rol spelen om fleetowners de gewenste flexibiliteit te brengen in hun mobiliteitsbeleid. Daarbij gaat het verder dan alleen de inzet van huurauto’s in een vloot, en vooral door de landelijke dekking van Avis Budget is er altijd een vestiging in de buurt. Maar de auto kan ook binnen een paar uur worden afgeleverd op het werk of bij de werknemer thuis. Auto’s bij de ene vestiging ophalen en bij een andere achterlaten, is altijd zonder meerprijs. Beers: “En is de auto niet meer nodig; een belletje, mailtje of een klik via de website is genoeg om de auto af te melden waarna de auto naar wens opgehaald kan worden. En de rekening stopt als een gebruiker de auto afmeldt.
Uitdraai CO2-uitstoot
Daarbij behoort de rapportage die Avis Budget verstrekt aan haar zakelijke klanten tot één van de usp’s. Die zijn namelijk uitgebreid waarbij een klant altijd overzicht heeft hoeveel en waar de auto’s rondrijden. Zelfs een uitdraai van de CO2-uitstoot van de huurvloot hoort standaard bij de rapportages. “Ook hier doen we innames en uitgiftes digitaal waarbij je in de mailbox exact de staat van de auto ziet. Discussies over schades hebben we dan ook niet”, aldus Beers.
Die flexibiliteit levert Beers rechtstreeks aan fleetowners. Niet alleen de grote, maar ook kleinere parken worden bediend. En daar zit misschien wel de grootste groei. Beers: “Menig bedrijf wil uiteindelijk toe naar minder operationele leasecontracten. Daarvoor in de plaats zoekt men solide partijen die multi-flexibele mobiliteit kunnen leveren. Wij kunnen ze daarin, met onze landelijke dekking en efficiënte processen, volledig ontzorgen. Bedrijven mogen dan in veel gevallen eerst aankloppen bij hun leasemaatschappij; die leveren ook huurauto’s. Auto’s die ze veelal weer van ons betrekken. Maar dan gaat toch een stuk van die flexibiliteit verloren. Soms kan het beter werken om rechtstreeks zaken met ons te doen. We laten het graag zien.”
Categorie: Huur & Deelauto's