Hoeveel laadpalen heb je als fleetowner eigenlijk nodig in deze tijden van hybride werken en elektrische auto’s die al ruim 500 kilometer ver komen op één acculading? Het is nogal een puzzel, weet Ruud Maat van Allego. Het gevaar van ‘over-dimensionering’ ligt op de loer, met alle kosten van dien. Maat, verantwoordelijk voor Fleet Charging binnen Allego, over geldpotjes, PostNL en laadhubs (liefst met comfortabele faciliteiten voor EV-rijders!).
Bij het grote publiek is Allego vooral bekend van het internationale laadnetwerk; van varianten van 11 kW in het straatbeeld tot en met grote laadhubs langs internationale snelwegen met laders tot 350kw.Door heel Europa staan er inmiddels 28.000 laadpunten.
Maar een andere belangrijke poot onder het bedrijf zijn de zakelijke klanten. Dat kunnen leasemaatschappijen zijn – voor LeasePlan verzorgt Allego sinds 2018 de laadpunten voor op het werk en bij de leaserijders thuis. Maar ook dealerbedrijven – Allego is de laadpartner voor alle Nissan-dealers in Europa – voor autofabrikanten, supermarktketens, parkeergarages en horeca – waaronder Van der Valk. En natuurlijk voor de doorgaans grotere fleetowners. Bedrijven die ook vaak een internationale oplossing willen voor al hun vestigingen in Europa. Voor die brede klantengroep is de afdeling van Ruud Maat verantwoordelijk. En hij ziet momenteel de omslag bij die zakelijk klant. “Fleetmanagers kiezen en masse voor een radicaal andere koers en kiezen voor vol-elektrisch. En daar hoort natuurlijk een goed laadbeleid bij.”
Interne organisatie
De partijen waar Maat tegenwoordig aanschuift komen ofwel met uitgewerkte plannen of willen graag alles overlaten aan professionele partijen, al dan niet in samenwerking met hun leasemaatschappij(en). Het verschil in kennis en aanpak is groot. En dat is ook logisch, zegt Maat. “Veel van de besluitvorming hangt allereerst af van de interne organisatie van het bedrijf zelf. Vaak zie je dat een fleetmanager verantwoordelijk is voor de auto’s, de laadinfrastructuur ligt weer op het bordje van facilitymanagers. Dat werkt onduidelijkheid in de hand: alleen al doordat er budget moet worden gereserveerd voor zowel auto’s als laadpunten. Allego zorgt in deze situaties vanaf het begintraject voor passend advies en begeleiding.
En als thuisladen al in het pakket van de leaserijder zit, dan hoef je wellicht op kantoor minder laadvoorzieningen te treffen
Ook hangt het ervan af of een bedrijf is gevestigd in een huur- of eigen pand. Veelal is er sprake van een huurpand; wie gaat dan de investering doen in laadpalen? Het bedrijf zelf of de verhuurder? Helemaal relevant als er moet worden geïnvesteerd in verzwaring van de aansluiting. Iets wat Maat overigens altijd probeert te voorkomen. “Met slim en tijd-gestuurd laden is tegenwoordig al veel mogelijk. En als thuisladen al in het pakket van de leaserijder zit, dan hoef je wellicht op kantoor minder laadvoorzieningen te treffen. Ook hier geldt; het is maar net hoe je het geregeld hebt.”
One-stop-shop
Maar op kantoor laden kan net zo goed het belangrijkste middel zijn om werknemers mobiel te houden. “Onlangs hadden we een bedrijf waar het verloop in personeel groot is en de elektrische leaseauto’s vaak overgaan naar andere berijders. Dan moet je dus niet investeren in thuisladers. Kortom, iedere situatie vraagt om z’n eigen laadoplossing.”
Fleetmanagers kiezen en masse voor een radicaal andere koers en kiezen voor vol-elektrisch. En daar hoort natuurlijk een goed laadadvies bij
Al dit soort zaken moeten van tevoren in ieder geval in beeld worden gebracht. Allego heeft hierin inmiddels veel ervaring opgedaan en adviseert hier dan ook volop in. En als eenmaal de laadinfrastructuur werkt, worden klanten aangesloten op hun ISO-gecertificeerde EV-Cloud: ‘de one-stop-shop voor alle relevante gegevens over het wagenpark’, zoals Maat het omschrijft. Het biedt klanten een eenvoudig overzicht in een gepersonaliseerde omgeving van waaruit alles kan worden beheerd. Ook kunnen werknemers zelf hun laadgegevens hierop bijhouden. Voor een klant als bijvoorbeeld de PostNL is het ook een belangrijk sturingsmiddel om al de elektrische bestelauto’s rijdend te houden. “Bezorgdiensten hebben natuurlijk een andere aanpak nodig dan bijvoorbeeld een accountantskantoor, inclusief andere soft- en hardware. Bij bezorgdiensten werken we ook meer met laadpleinen waar de bussen al dan niet tijd gestuurd en met verschillende snelheden kunnen laden.”
Laadhubs
Die laadpleinen of laadhubs ziet Maat overigens meer en meer verschijnen. Vooral ook in buurten waar bewoners niet de mogelijkheid hebben om hun auto’s voor de deur te laden. Of natuurlijk op bedrijventerreinen. Waarbij er steeds meer snelle DC-laders zullen komen. In de mix van laadmogelijkheden kunnen deze laadhubs uitgroeien tot een belangrijk onderdeel. Dan bij voorkeur voorzien van een koffietent… Maar thuisladen blijft in deze tijden van hybride werken – we gaan niet meer zo vaak naar kantoor – een belangrijke pijler onder het laadbeleid, benadrukt Maat. “Dat kan tegenwoordig ook prima worden gefaciliteerd, waarbij wij uiteraard zorgdragen voor de verrekening van de stroomkosten met de werkgever. En die kosten kunnen uiteraard worden aangepast; dat zien we nu gebeuren door de stijgende energiekosten. De berijder is ten alle tijden in charge over zijn eigen laadpaal!”
Categorie: Laadinfrastructuur





