OV krijgt transitieregeling voor 2023
maandag 11 juli, 2022Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) biedt het openbaar vervoer een transitieregeling voor 2023. Dat houdt in dat het openbaar vervoer zekerheid krijgt als de reizigersaantallen volgend jaar nog steeds tegenvallen.
De ov-sector had om een garantstelling gevraagd omdat de reizigersaantallen nog steeds lager zijn dan voor de start van de coronapandemie. Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) kunnen met deze transitieregeling de treinen, bussen, trams en metro’s volgend jaar blijven rijden. “Fors schrappen in de dienstregelingen is voor mij geen optie. We zien dat reizigerspatronen veranderen en dat mensen bijvoorbeeld vaker thuiswerken. De transitieregeling 2023 is bedoeld om de ov-sector te helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het geeft vervoerders zekerheid voor komend jaar. Partijen die van de regeling gebruik willen maken, kunnen zich hiervoor aanmelden.”
Vangnet
De voorgestelde transitieregeling biedt de ov-bedrijven zekerheid voor de meest sombere prognose over de reizigersaantallen in 2023. De prognoses voor 2023 lopen namelijk uiteen. Zo voorspelt het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) dat de reizigersaantallen volgend jaar bijna weer op het niveau van 2019 zullen uitkomen, terwijl de regionale vervoerders en NS verwachten dat er nog steeds fors minder reizigers dan voor de pandemie met het ov zullen reizen. Omdat in alle prognoses een grote onzekerheidsfactor zit, heeft IenW de transitieregeling uitgewerkt. Met de regeling staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat garant voor maximaal € 150 miljoen. Hiermee worden mogelijke tekorten bij het meest sombere scenario in 2023 voor tweederde afgedekt.
Categorie: Openbaar Vervoer



