Fleet services moet een stevige pijler worden onder de Hooikammer Groep, vooral bekend van transport en bergingsactiviteiten en niet te vergeten de recherchediensten onder de naam Fidron waar menig voertuig is ‘teruggevonden’ en in tiptop conditie verkocht aan de nieuwe eigenaar. Het net opgeleverde gigantische pand in Steenwijk moet nu als soort ‘hub’ gebruikt gaan worden voor zowel fleetowners als de automotive branche met diverse diensten: van poolbeheer tot en met spotrepair en inspectie.
Maar Gerhard Prent, Sales & Marketing Manager, wil toch vooral eerst kwijt wat het bedrijf niet gaat doen: zoals bijvoorbeeld zelfstandig schadeherstel en zelf veilen. Maar de lijst is lang wat er straks allemaal wél mogelijk is. “We kunnen straks de markt de hele lijn aanbieden van opsporing en veiligstellen van een voertuig via Fidron, tot en met eigen transport en het wassen, stallen, poetsen van auto’s en het uitvoeren van speedrepair en ex- lease inspecties. Er wordt zelfs een professionele fotostudio aangeschaft om de remarketing verder te ondersteunen. We leveren aan onze klanten een digitaal verkooprapport. Zelf voertuigen verkopen doen we dus niet maar we kunnen de klant wel volledig ontzorgen om het voertuig aan te beiden bij een bestaand veilinghuis en/of verkoopplatform.”

Het MT van Hooikammer Groep met vlnr Gerhard Prent, Egge Selles, Jan Berend Hooikammer, Jarón Hooikammer en Jean-Paul Hooikammer
Het idee is dat de nieuwe Hooikammer-vestiging ook als hub gebruikt gaat worden voor andere automotive of fleetpartijen waarbij de processen naadloos aansluiten op die van de klant. Ook indrukwekkend: bij de oplevering van het pand komt er meteen stallingsruimte vrij voor tegen de 1000 auto’s dat kan worden uitgebreid naar 1750.
Sprong vooruit
Overigens voldoet de nieuwe locatie aan de strengste milieueisen en is onder andere voorzien van warmtepompen, zonnepanelen (500!), energieopslag, een laadplein voorzien van bi-directionele laadpalen (in samenwerking met ENGIE-Equens) en, speciaal voor het groot aantal hikers, staan er fietsen gereed voor transport tussen het pand en het dichts gelegen NS-station. Kortom het voldoet helemaal aan de tand des tijds en is klaar voor de toekomst, zegt ook Jarón Hooikammer, zoon van directeur-eigenaar Jan Berend Hooikammer. “Vooral de dienstverlening past helemaal in de groeiende vraag naar ondersteuning in tal van operationele processen waarmee de lease en fleetbranche dagelijks mee te maken heeft. Als je die processen met een slimme en snelle manier weet te ondersteunen, biedt dat enorm veel meerwaarde voor onze klant.”
Snelle handling
We kunnen straks de markt de hele lijn aanbieden van opsporen en veiligstellen van een voertuig via Fidron, tot en met eigen transport en het wassen, stallen, poetsen van voertuigen en het uitvoeren van spotrepair en inspecties
Een oplossingsgerichte automotive dienstverlener. Zo wil Prent de Hooikammer Groep het liefst omschrijven. De combinatie van diensten en de visie die daaraan ten grondslag liggen, maakt het bedrijf in zijn ogen uniek in de markt. Prent is samen met Egge Selles, die elkaar kennen van hun tijd bij het online veilinghuis Fleet Select, afgelopen februari door Hooikamer aangetrokken om de verbreding van de dienstverlening mede vorm te geven. Selles richt zich vooral op strategie en de operatie, terwijl Prent in zijn takenpakket sales en marketingactiviteiten heeft. In totaal telt Hooikammer nu zo’n 35 personeelsleden.
“We groeien eigenlijk als vanzelf naar deze verdere uitbreiding van diensten” volgens Jarón. “Belangrijk blijven natuurlijk onze bergingsactiviteiten waarbij er gestrande vrachtwagens door heel Europa opgehaald worden maar ook allerlei voertuigen die door Fidron zijn opgespoord. Zo haalden we onlangs voertuigen uit Polen en Bulgarije maar ook meerdere voertuigen uit Spanje. En natuurlijk zijn er de recherchediensten van Fidron met als klant tal van lease- en financieringsmaatschappijen, autoverhuurders, banken, verzekeraars en captives die een grote rol spelen in het proces. Alle voertuigen die we innemen kunnen we nu binnen tien dagen weer op de stoep van de eigenaar of berijder zetten, volledig schoongemaakt en eventueel hersteld van kleine schades. Alle processen zijn volledig ingericht op een snelle handling.”
In poolbeheer ziet het bedrijf ook verdere groeikansen. Ook al omdat dit bestaat uit vele operationele werkzaamheden zoals het wassen, transporteren maar ook het innemen en uitgeven van voertuigen dat volledig digitaal gebeurt. En natuurlijk is er een inspectie van het voertuig en wordt de actuele staat (digitaal) vastgelegd. Dit poolbeheer doet Hooikammer nu al voor fleetowners, leasemaatschappijen, dealerorganisaties en autoverhuurmaatschappijen. Prent: “Door onze korte doorlooptijden worden bijvoorbeeld berijderswisselingen snel en efficiënt uitgevoerd.” Opdrachtgevers zien online precies wat de status van hun voertuigen is. Naast de basispakketten die we hiervoor aanbieden zijn er naar wens tal van aanvullende diensten. Alles onder credo: “ervoor zorgen dat de auto’s zo snel mogelijk weer op de weg zijn – daar waar ze thuishoren!”
Categorie: Pechhulp(diensten)
Gerelateerde links:
- Fidron zet alle denkbare contact- en opsporingsmethoden in
- Autohopper Zwolle in zee met Hooikammer Groep
- Hooikammer Groep neemt (oudste) bergingsbedrijf over
- Fleetport helpt bedrijven van ‘hoofdpijndossier’ af
- AA-team als vangnet voor pechhulp voor fleet & leasesector
- CarCollect: remarketingprocessen kunnen zoveel efficiënter






