Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Wachten op goede (Europese) MaaS-aanbieders…

woensdag 14 september, 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

In 2014 viel hij in de prijzen bij de prestigieuze Fleet Europe Awards met grofweg de boodschap: fleetmanagers ga eens terug naar de basis! Een zakelijke (lease)auto is primair voor zakelijke gebruik; waarom zou je betalen voor een zevenzitter met trekhaak? Die boodschap is nog immer actueel – misschien tegenwoordig zelfs urgenter dan in 2014. Maar vooral: er zijn tegenwoordig alternatieven waar werknemers ook blij van worden. Fer Derwort van FDW Fleet Management over het internationaal harmoniseren van het mobiliteitsbeleid, het denken in oplossingen en ‘Mars versus Venus’.

Om met dat laatste te beginnen: Derwort ziet zich als onafhankelijk wagenparkbeheerder met zijn bedrijf FDW Fleet Management menig keer als soort ‘vertaler’ optreden tussen leasemaatschappij en fleetowner. “Laatst nog bij een van de grootste uitzendorganisaties van Nederland. Daar zit iemand die verantwoordelijk is voor het mobiliteitsbeleid in meerdere landen. Die heeft duidelijk niet alle kennis van de mobiliteitsmarkten in huis, dat kan ook bijna niet in de huidige complexe markt. Die zit dan tegenover iemand van een leasemaatschappij die het als dagelijkse kost heeft. Dan krijg je echt een discussie met een hoog ‘mannen komen van Mars, vrouwen van Venus-gehalte’.”

Fer Derwort

Derwort wordt al ruim 20 jaar gevraagd door vooral fleetowners om het mobiliteitsbeleid vorm te geven. Waarbij een van de specialiteiten van FDW Fleet Management het internationale traject is. Ofwel, de wens van bedrijven om in heel Europa hun mobiliteitsbeleid te harmoniseren. Dat bespaart kosten, maakt beheer (en administratie) eenvoudiger en geeft fleetowners de nodige handvaten om bijvoorbeeld te sturen op duurzaamheid. Dat harmoniseren is dan zeker geen ‘copy paste’ van bijvoorbeeld de Nederlandse car policy naar de filialen van een bedrijf in Frankrijk, Spanje of Duitsland. Het is in Nederland al lastig genoeg een beleid op te zetten voor de langere termijn, zegt Derwort. “Hier verandert het landschap al bijna jaarlijks door bijvoorbeeld het fiscale regime, de huidige schaarste op de automarkt en de personeelskrapte. Mobiliteitsbeleid voeren is afhankelijk van zoveel vaak veranderende factoren, wat het leuk maakt maar ook zeer uitdagend.”

Hogere wiskunde

Neem dan bijvoorbeeld België: daar veranderen de spelregels rondom de auto van de zaak zo’n beetje wekelijks. Nu is er bijvoorbeeld de discussie of de Belgische Belastingdienst het gebruik van thuislaadpalen moet gaan belasten. En voor het verstrekken van mobiliteitsvergoedingen aan werknemers moet je in België zo’n beetje hogere wiskunde hebben gestudeerd. Derwort: “Terugvertaald naar Jip-en-Janneke taal komt het erop neer dat 100,- euro vergoeding de werkgever 250 euro kost. En dan moet de werknemer over die 100 euro ook nog eens belasting betalen.”

Nederland is binnen Europa toch wel de proeftuin van alternatieve mobiliteitsvormen. We pionieren veel. Maar ook hier lopen we teveel als makke schapen achter elkaar aan

Aan de andere kant kan je een Belgische werknemer niet zomaar in een kleinere auto zetten, wel een goedkopere uitvoering. Maar zo heeft uiteindelijk ieder land wel zijn eigenaardigheden. Per land moet dus worden bepaald welk beleid werkt en welk niet. Opgegroeid in het nuchtere polderland Nederland heeft dan zijn voordelen. Derwort: “Nederland is binnen Europa toch wel de proeftuin van alternatieve mobiliteitsvormen. We pionieren veel. Maar ook hier lopen we teveel als makke schapen achter elkaar aan. Nu vooral ingegeven door de angst geen goed personeel te kunnen aantrekken als je geen leaseauto’s verstrekt.”

Méér en nog eens méér

Derwort is ook al jaren lid van het Smart Mobility Institute, een internationale denktank gericht op het vormgeven van alternatieve mobiliteit. Waar overigens de auto altijd een rol zal spelen, benadrukt hij. Maar hij heeft het laatste decennium in heel Europa gezien hoe mobiliteitsregelingen alleen maar werden uitgebreid. “Het werd altijd méér en nog eens méér. Dat is op een gegeven moment voor werkgevers niet meer op te brengen. Nu is een zak geld geven aan de werknemer waarmee die het zelf maar moet uitzoeken, niet de oplossing. Daarmee verplaatst je alleen maar het probleem naar de werknemer. Die bestelt dan in het huidige tijdsgewricht bijvoorbeeld een eigen of private leaseauto die voor de kerst wordt geleverd. Alleen in welk jaar dat is, zeggen ze er niet bij. En wat die auto precies gaat kosten, wat de fiscale waarde gaat zijn, is al helemaal niet te voorspellen. We vinden het momenteel al lastig genoeg om werkgevers, onze klanten, te vertellen dat we momenteel eigenlijk niet exact weten wat hun mobiliteit volgend jaar gaat kosten. Maar reken er maar op dat het duurder gaat worden.”

Daarom is een stap terug naar de basis – zoals zijn oorspronkelijke winnende plan uit 2014 – een goed idee, schetst Derwort. Waarbij het principe betalen naar gebruik uitgangspunt is. De inzet van zakelijke deelauto’s is volgens hem een goed alternatief. In combinatie met bijvoorbeeld (deel) fietsten, e-scooters en OV, afhankelijk waar het bedrijf actief is. Eigenlijk wacht Derwort op goede (internationale) Mobility as a Service aanbieders. Een ontwikkeling die aanstaande is, daar is hij van overtuigd. Als de captives en autofabrikanten zich er eenmaal achter scharen, de eerste stappen worden al gezet. Technologie helpt hen daarbij. “Waarbij de echt grote leasemaatschappijen die een volwaardig internationale propositie hebben, er uiteindelijk op zullen aanhaken. Pas dan kan MaaS gaan vliegen. Maar belangrijker: het levert alternatieven op waarmee je de werknemer echt blij mee kan maken.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: FDW Fleet Management

Gerelateerde links:

  • FDW Fleet Management anno 1996: Het is niet wie je bént maar wie je ként
  • ‘Slechts’ 32% werkgevers biedt leasefiets
  • Zo organiseren de twee grootste banken van Nederland hybride werken
  • Arval barometer: thuiswerken nauwelijks van invloed op wagenpark
  • Mobinck breidt uit naar Duitsland
  • Hubble voor het configureren van flexibele automobiliteit!
  • Fleet Support: meer werknemers zullen kiezen voor leaseauto
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design