NIO klaar om nieuwe markten te bestormen (waaronder Nederland)
woensdag 12 oktober, 2022
Het elektrische automerk NIO komt naar Nederland. Vanaf volgende maand is het topmodel NIO ET7 al beschikbaar, kort daarop volgen de EL7 (een middelgrote elektrische SUV) en de ET5 (een middelgrote elektrische sedan). Kopers worden bij NIO users genoemd, want er is ook een abonnementsmodel. LeasePlan wordt ook partner van NIO in de nieuwe markten.
De eerste leveringen van de ET7 starten al vanaf 16 oktober, van de overige modellen starten de leveringen naar verwachting respectievelijk in januari en maart 2023. Het een en ander werd bekendgemaakt tijdens het Europese launch event van het merk in Berlijn. Eerder was NIO al van start gegaan in Noorwegen, nu komen Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden erbij. LeasePlan was al strategisch partner van NIO in Noorwegen, en wordt dat nu ook in de nieuwe landen. De auto’s zijn dus ook bij LeasePlan te bestellen met een operationeel leasecontract.
In Nederland heeft NIO Kwik-Fit als gecertificeerd servicepartner gekozen voor onderhoud en reparatie. Er zijn al meer dan 40 NIO servicepunten geselecteerd die de komende maanden worden uitgerold als NIO approved service center. Vanaf 7 oktober zijn er 2 NIO geavanceerde servicepunten (regio Amsterdam en regio Rotterdam). De keuze voor Kwik-Fit is onder andere genomen door hun eerdere strategische keuze volop in te zetten op e-mobility.
Schadenet is geselecteerd als gecertificeerd schadeherstelpartner. Het heeft een netwerk van meer dan 120 vestigingen in Nederland. Schadenet en NIO hebben voor de lancering 2 NIO gecertificeerde schadeherstelvestigingen (regio Amsterdam en regio Rotterdam) voor complexe schades ingericht en opgeleid.
Dan is er het abonnementsmodel van NIO, beschikbaar in Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden. Dit NIO Subscription is volgens NIO ontworpen om maximale flexibiliteit en ‘personalisatie’ te bieden, om het gebruik van EV’s te stimuleren. Met looptijden van één maand tot 60 maanden kunnen users de auto kiezen die het beste bij hun behoeften past. Alle abonnementsmodellen zijn inclusief het zogenaamde zorgenvrije pakket, waaronder verzekering, onderhoud en meer. Users van NIO Subscription maken bovendien deel uit van de NIO-community, kunnen hun ervaringen buiten de auto om delen en momenten met de community vieren, bijvoorbeeld in de NIO Houses of tijdens evenementen.
En de auto’s zelf? NIO spreekt steevast van slimme elektrische auto’s. De drie NIO-modellen hebben in ieder geval standaard een panoramische digitale cockpit met NIO PanoCinema. Dit is NIO’s nieuwste generatie digitale cockpit, op basis van Qualcomm’s derde-generatie computing-platform. Het omvat het AI-systeem NOMI, een 7.1.4 audiosysteem uitgerust met Dolby Atmos technologie, 256 kleuren lichtwaterval/lichtgordijn sfeerverlichting, een 12,8 inch AMOLED centraal bedieningsscherm en hoogwaardige AR- en VR-apparatuur. Klinkt best slim allemaal. Verwacht verder ook een rits aan ‘slimme’ voertuigfuncties en veiligheidssnufjes.
Wat een NIO in ieder geval onderscheidt van andere EV’s is hun ‘holistische oplaad- en verwisselsysteem’. Met dit laatste kunnen de accu’s van NIO-voertuigen in drie minuten automatisch worden verwisseld bij zogenaamde Power Swap-stations. Naast ‘gewoon laden’ met de eigen NIO oplaadkaart is het merk voornemens om dit jaar nog twintig power swap stations (PSS) te bouwen. In 2023 zal dit aantal naar verwachting oplopen tot 120. Dit NIO BaaS (Battery as a Service) is een integraal onderdeel van NIO Power en geeft toegang tot NIO’s batterijwisselnetwerk en batterijdiensten. Users kunnen kiezen tussen een accupakket van 75 kWh of 100 kWh en in de toekomst kan men profiteren van flexibele upgrades en betalen op basis van hun behoeften.
Categorie: Elektrisch rijden








