Hyper-efficiënte EV’s besparen 2,2 miljard aan verzwaring

woensdag 26 oktober, 2022

Hyper-efficiënte elektrische auto’s kunnen een positieve bijdrage leveren aan de energietransitie én de benodigde investeringen in de energie-infrastructuur met maar liefst 2,2 miljard euro verlagen. Dit blijkt uit een studie van Lightyear, PwC Strategy& en Stedin, vandaag gepresenteerd.

De Lightyear 0, een hyper-efficiënte elektrische auto met zonnepanelen op het dak

Om de enorme opgave van de energietransitie te realiseren, is het cruciaal te kijken naar mogelijkheden om investeringen in hernieuwbare opwekcapaciteit, netverzwaringen en laadpunten te minimaliseren, stelt de studie. Wanneer in 2040 het Nederlandse wagenpark voor 20 procent uit hyper-efficiënte EV’s bestaat, zal dit 2,2 miljard euro aan investeringen in de energie-infrastructuur besparen in de periode 2022 tot 2040.

“De besparing wordt gerealiseerd doordat er minder, maar ook minder krachtige laadstations nodig zijn. En doordat deze EV’s zuiniger zijn in energieverbruik, wat resulteert in minder CO2-uitstoot en lagere investeringen voor elektriciteitsopwekking. Daarnaast zorgt de lagere energievraag ervoor dat de netten van de netbeheerders minder verzwaard hoeven te worden”, verduidelijkt Paul Nillesen, partner bij PwC Strategy&.

15 terawattuur (TWh)

Om het groeiende aantal elektrische voertuigen (EV’s) met bijbehorende laadpunten in het jaar 2040 van stroom te voorzien is meer dan 15 terawattuur (TWh) extra elektriciteit nodig, wordt berekend. Daarmee kun zo’n 6 miljoen Nederlandse huishoudens een jaar lang van stroom worden voorzien. Volgens Tom Selten van Lightyear, zo’n beetje de enige producent van hyper-efficiënte EV’s, is zo’n zuinige EV 50 procent efficiënter dan de gemiddelde EV in de huidige markt. “Deze auto’s zijn gebouwd voor netonafhankelijkheid, laden op door de zon of, indien nodig, een gewoon huishoudelijk stopcontact. Ze hoeven minder vaak op te laden door een actieradius van 700 km en ze vragen kortere laadsessies.”

Naar verwachting rijden er in 2040 zo’n 5,8 miljoen elektrische auto’s rond in Nederland. Om dit te faciliteren zijn de komende decennia enorme investeringen in de energie-infrastructuur nodig. Alleen al tot 2050 is naar verwachting een investering in het elektriciteitsnet nodig van 102 miljard euro, blijkt uit een eerdere studie van PwC.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Lightyear, PwC Strategy&, Stedin