RAI Vereniging slaat ‘laadpaalalarm’

donderdag 12 januari, 2023

Terwijl de ambities voor elektrisch rijden hoog blijven, blijft de laadinfrastructuur door netschaarste en netcongestie voor problemen zorgen. Andere duurzame technologieën moeten daarom niet worden uitgesloten, zoals waterstof. RAI-voorzitter Frits van Bruggen slaat ‘laadpaalalarm’ vandaag op de nieuwjaarsbijeenkomst.

Frits van Bruggen, sinds november vorig jaar voorzitter RAI Vereniging

“De snelheid van onze industrie, de capaciteit van ons energienetwerk en de ambities van de overheid op het gebied van elektrificatie lopen steeds meer uit de pas”, waarschuwt Van Bruggen. Iets wat overigens ook door de overheid wordt onderkend. Minister Jetten lanceerde vlak voor de kerst het ‘Actieplan Netcongestie’. RAI Vereniging zegt de drie pijlers uit het plan te ondersteunen: sneller bouwen, sterker sturen en het vergroten van de flexibele capaciteit. “Maar we maken ons ernstig zorgen over de uitvoering en snelheid hiervan. In ditzelfde actieplan wordt namelijk al geschetst dat de komende jaren er ernstige netschaarste is. We zien al dat hier rekening mee wordt gehouden. In Amsterdam wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met het drastisch terugschroeven van laadvermogens van publieke laadpalen bij piek­belasting van het energienetwerk. Dat kan problemen geven”, aldus Van Bruggen.

Elke dag 155 laadpunten bij

Tegelijkertijd constateert RAI Vereniging dat de laadinfrastructuur voor trucks achterblijft op de gestelde ambities en het energienetwerk nu al fikse issues kent. Zo is er op meerdere plekken in Nederland nu al geen ruimte meer en is er al netcongestie.

Er komt qua energie bovendien nog heel veel vraag bij. Alleen al vanuit laadpalen. Er staan inmiddels zo’n 100.000 publieke laadpunten voor personen­auto’s, maar er zijn er nog zo’n 400.000 te gaan. Van Bruggen: “Met nog 7 jaar voor de boeg, moeten er pak en beet elke dag 155 laadpunten bij komen. De overheid lijkt op dit punt op koers, maar het is een spannende uitdaging. Naast het aanleggen, moeten al deze laadpunten immers de broodnodige energie leveren. Er is berekend dat in 2050 ons volledig geëlektrificeerde wagenpark een kwart van de huidige elektrische energie in Nederland vraagt.”

Plug-in hybride

RAI Vereniging zegt niet alleen alarm te slaan, het legt ook een agenda neer met oplossingen die bijdragen aan het zoveel mogelijk voorkomen van netcongestie. Ten eerste is het zaak dat de overheid meer duurzame technologieën toestaat. Bij wetgeving om de klimaatdoelstellingen te bereiken, ligt nu de focus enkel op elektrische batterijen, terwijl waterstof, hernieuwbare brandstoffen maar ook de inmiddels sterk ontwikkelde plug-in hybride beschikbaar is.

Ten tweede is het, volgens RAI Vereniging, zaak om nu fors geld beschikbaar te stellen voor de verzwaring van het netwerk, hier echt direct mee te beginnen en de realisatie van snellaadstations voor trucks te versnellen. Van Bruggen: “Ten derde blijven we inzetten op slimme manieren om energie samen slimmer te delen. Hier werkt de overheid, maar ook de Nationale Agenda Laadinfrastructuur ook hard aan en dragen we aan bij om te zorgen dat slim laden zoals bijvoorbeeld ’s nachts laden of energie meer delen een win/winsituatie oplevert.”

Categorie: Geen categorie

Gerelateerd achtergrond-artikel