Laadonderzoek 2023: slimmer en goedkoper laden
donderdag 7 september, 2023Range anxiety lijkt bij EV-rijders voorgoed verleden tijd, blijkt ook weer uit het nieuwste Nationaal Laadonderzoek van ElaadNL, VER en RVO uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Slim laden en dynamische tarieven lijken de begrippen; vooral om de laadkosten te drukken.
Voor de zomer kwam de EV Driver Survey 2023 van Shell Recharge al met de conclusie dat EV-rijders een stuk ‘relaxter’ omgaan met laden. Ook in dit Nederlands onderzoek (4.000 respondenten) blijkt dat de batterij van de elektrische auto meestal voldoet voor de dagelijkse afstanden. 40 procent van de elektrische rijders hoeft bij geen enkele rit onderweg bij te laden (vorig jaar was dit nog 30 procent). 85 procent van de elektrische rijders laadt maximaal twee keer per maand onderweg.
De begrippen waar het nu om draait zijn slim – en bi-directioneel laden en transparantie. Bij slim laden gaat het om het laden op een ander moment of andere snelheid. Afhankelijk wat het goedkoopst is. Volgens het onderzoek zegt de helft van de respondenten een variant van slim laden toe te passen. Nog niet heel veel dus.
Wat betreft bi-directioneel laden of V2G (Vehicle to grid): 47% van de deelnemende EV-rijders wil dit graag. EV-rijders zouden bi-directioneel laden vooral willen gebruiken om de stroom van zonnepanelen op te slaan en later te gebruiken om bijvoorbeeld het eigen huis van stroom te voorzien. Om zo meer zelfvoorzienend te zijn. Ook zien EV-rijders kansen in het inzetten van de EV voor uitwisseling van stroom met het stroomnetwerk om geld te verdienen en het netwerk te ontlasten.
Laadkosten
Overigens wordt dit V2G nog nauwelijks toegepast simpelweg omdat er nog vrijwel geen elektrische auto’s zijn die bi-directioneel laden ondersteunen op gewone laadpalen. De helft van de elektrische rijders is er voorstander van dat autofabrikanten in de toekomst verplicht worden om nieuwe elektrische auto’s uit te rusten met de mogelijkheid van bi-directioneel laden.
Nieuw in het onderzoek is de vraag of EV-rijders weten wat de kosten zijn van laden bij een openbare laadpaal. De helft van de EV-rijders weet doorgaans vooraf niet wat opladen bij een publieke laadpaal kost. Terwijl de behoefte groot is om vooraf te weten welke tarieven er gelden voor verschillende laadpassen. Ook thuisladers letten meer dan voorheen op laadkosten, blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek. Een opvallend groot deel van de thuisladers (20 procent) is al overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Maar liefst 79% doet dit nog niet maar wil dit graag.
Laden op het werk
De EV-rijder is steeds meer tevreden over openbaar laden. 32% van de respondenten die openbaar laadt geeft aan nooit knelpunten te ervaren bij het openbaar laden. Een grote verbetering ten opzichte van 19% in 2022 en 11% in 2021.Wat betreft snelladen (bijvoorbeeld langs de snelweg) geeft een meerderheid (68%) aan geen knelpunten te ervaren bij. Dit is een verbetering ten opzichte van 2021, toen 38% aangaf geen knelpunten te ervaren en 2022 waarin 57% aangaf geen knelpunten te ervaren.
Een wat lager rapportcijfer ten opzichte van een jaar eerder krijgt overigens het laden op het werk (nu een 7,8, was een 8). 47% van de EV-rijders ervaart wel eens knelpunten bij het laden op het werk. Dit is iets meer dan vorig jaar, toen 41% wel eens knelpunten ervaarde. Er blijken vaak onvoldoende laadpalen te zijn, of ze zijn bezet. ‘Slechts’ 34% maakt afspraken over het verzetten van de volgeladen EV. Nog wat meer cijfers: 28% laadt gratis op het werk en 27% betaalt wel zelf een prijs per kWh. 22% krijgt de laadkosten vergoed, en 23% weet niet wat er betaald wordt voor de laadpalen bij het werk. Gemiddeld wordt (waar betaald moet worden) zo’n 40 cent per kWh betaald voor het werkladen.
Klik hier voor het hele onderzoek.
Categorie: Laadinfrastructuur