Joulz-CEO verwacht ‘dieselhausse’
vrijdag 13 oktober, 2023De transitie naar elektrisch rijden voor bedrijven wordt zwaar vertraagd, stelt vandaag Joulz-CEO Sytse Zuidema. Hij verwacht zelfs een ‘dieselhausse’ omdat de laatste generatie diesel- en benzineauto’s gewoon tot zeker 2030 in die zero-emissiezones kunnen komen.
Terwijl vanaf 2025 in tal van gemeenten de uitstootvrije zones van kracht gaan. Maar dat is allerminst te merken aan het aantal aanvragen voor laadpalen en bijbehorende infrastructuur, meldt het Delftse elektriciteits-infrastructuurbedrijf Joulz. De opzienbarende reden daarvoor: landelijke wetgeving maakt het mogelijk dat bedrijven tot 2030 met de laatste generatie diesel- en benzineauto’s in die zero-emissiezones kunnen komen. Dus wordt elektrificatie door het gros van de bedrijven op de langere baan geschoven.
“Mijn verwachting is dat er voor 2025 nog een grote dieselhausse losbarst, ook omdat per 2025 de BPM-vrijstelling voor ondernemers komt te vervallen”, aldus Sytse Zuidema, CEO van Joulz. “De meeste bedrijven zullen in de nabije toekomst slechts een klein deel van hun vloot elektrificeren om de komende vijf jaar nog te experimenteren.”
2 a 3 procent geëlektrificeerd
Joulz, een voormalig onderdeel van netbeheerder Stedin, adviseert momenteel diverse klanten bij de overgang van hun ‘werkvloot’ naar volledig elektrisch. De onderneming heeft zo’n 20.000 klanten in het Nederlandse mkb en het grootbedrijf. Op dit moment blijkt slechts 2 à 3 procent van het wagenpark voor stadsvervoer geëlektrificeerd. Zuidema: “Er is altijd een zekere weerstand tegen grote veranderingen. De overgangsregeling in kwestie maakt de urgentie voor bedrijven om over te stappen op emissievrij vervoer er niet groter op. Zeker niet als zij eind volgend jaar op de valreep nog voordelig diesel- of benzineauto’s kunnen aanschaffen.”
Maar Zuidema waarschuwt bedrijven niet te laten te beginnen met de transitie. De early adapters hebben het laden van hun vloot dan al geïntegreerd in hun logistieke planning en hun energie-infrastructuur op orde. Bedrijven die besluiten pas in aanloop naar 2030 over te gaan op de aanschaf van elektrische voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur lopen niet alleen die voorsprong mis maar maken het zichzelf ook op een andere manier moeilijk, stelt Zuidema. “Het netcongestieprobleem maakt het krijgen van een nieuwe netaansluiting nu al erg lastig. Het wordt over een paar jaar nog vele malen moeilijker als heel ondernemend Nederland over moet op emissievrij vervoer. Door nu al over te stappen voorkom je als ondernemer de nodige hoofdbrekens. De transitie is onvermijdelijk. Je kunt maar beter snel beginnen en overal zijn goede oplossingen voor.”
Categorie: Geen categorie




