Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Een kijkje in de keuken bij de CSR-manager van Carglass

dinsdag 12 december, 2023
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Ruitreparatie van autoruiten levert zo’n 2/3 minder CO2-uitstoot op dan vervanging, blijkt uit onderzoek bij Carglass Duitsland in 2019. Dus met de komst van glasketens als Carglass – waar reparatie boven vervanging gaat – is al een duurzaamheidsslag geslagen. Maar is dit vol te houden met de komst van complexe technieken in en achter autoruiten en strenge regels van autofabrikanten?

Dat blijkt een uitdaging, weet CSR manager Hans Verstraeten van Carglass. Maar hij benadrukt: de ‘repair first’ filosofie blijft overeind! Bovendien behelst duurzaamheid (veel) meer dan alleen repareren of vervangen. Een kijkje in de keuken bij de CSR-manager bij Carglass.

Verstraeten is nu bijna twee jaar Corporate Social Responsibility (CSR) manager bij ’s lands grootste ruitschadeketen. Niet dat het onderwerp nieuw was, integendeel. De roots van de oprichter van Carglass liggen in Zuid Afrika waar al vanaf begin jaren ‘80 zogenaamde ‘giving back’ initiatieven ontplooide. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit diep in het DNA van Carglass”, zegt Verstraeten. “Maar anno 2023 zijn de uitdagingen met betrekking tot duurzaamheid groot. Klanten van ons verwachten ook een gedegen duurzaamheidsbeleid. Daarom hebben we het nu nog prominenter in onze organisatie geplaatst. Dan krijgt het alle aandacht die het nodig heeft.”

Fabrikanten schrijven vaker dan voorheen voor dat autoruiten bij schade helemaal moeten worden vervangen. En dat betekent extra CO2-uitstoot

Want aandacht is nodig. Al is de ‘repair first’ filosofie uitermate succesvol gebleken – ook wat betreft de kostenkant – het komt nu in het gedrang door de geavanceerde technieken en vele sensoren en camera’s achter de ruiten. Fabrikanten schrijven vaker dan voorheen voor dat autoruiten bij schade helemaal moeten worden vervangen. En dat betekent extra CO2-uitstoot. Maar tegelijkertijd worden de reparatietechnieken ook beter, weet Verstraeten. Bij Carglass hebben ze bijvoorbeeld een speciale vacuümpomp ontwikkeld dat rondom het te repareren ruitgedeelte wordt geplaatst wat zo min mogelijk ‘stress’ veroorzaakt op de ruit. “We hebben die techniek ontwikkeld vanwege de steeds dunner wordende autoruiten. Met succes; de kans op doorscheuren van de ruit tijdens de reparatie is sinds de introductie flink afgenomen.”

Spotheating

Daarbij vindt de meeste schade aan ruiten plaats aan de onderkant; onder het midden van de voorruit. De meeste sensoren en camera’s zitten juist aan de bovenkant. Kortom, er is voor een goede ruithersteller nog ruimte voor reparatie. Maar duurzaamheid behelst meer dan werk aan de ruit. Minstens zo belangrijk voor Verstraeten zijn de afvalstromen binnen de keten en recycling. Maar ook het energieverbruik in de garages. Verstraeten heeft een proef gehouden met infraroodverwarming gericht op de monteurs. Want waarom zou je de hele ruimte moeten verwarmen? Maar na de proef in een vestiging en na analyse van de afstanden die monteurs in de garage afleggen, bleek dergelijke spotheating toch niet houdbaar.

“Veel zaken zitten hem ook in gedragsverandering, zoals het sluiten van de roldeuren en het licht uit doen. Dat is hardnekkig en heeft continu onze aandacht. Straks gaan we warmtepompen inzetten. Maar ook op het vlak van koeling maken we stappen, noodzakelijk als we straks naar verwachting vaker te maken krijgen met hittegolven en tropische temperaturen. Het comfort voor onze werknemers valt ook onder maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Door de complexiteit van nieuwe autoruiten zijn ze bijna niet te herkalibreren buiten onze werkplaatsen

En wat te denken van het eigen wagenpark van Carglass? Rijden daar de bussen straks allemaal elektrisch? Dat verhaal blijkt genuanceerder te liggen. “Technisch gezien hebben we met onze bussen dezelfde uitdaging als andere fleetowners. Het moet passend gemaakt worden binnen ons werkproces en roosters er op worden afgestemd; onze logistieke software moet opnieuw worden geprogrammeerd met de juiste actieradius van iedere bestelauto. Maar we hebben ook te maken met een afname van mobiele jobs. Door de complexiteit van nieuwe autoruiten zijn ze bijna niet te herkalibreren buiten onze werkplaatsen. Het moet dus in de vestigingen gebeuren en daardoor hebben we minder bussen nodig. Maar die gaan straks wel elektrisch rijden.”

Ruitenwissers

Daarbij zijn sommige zaken ook gemakkelijker te regelen. Carglass heeft voor de recycling van de kapotte autoruiten – toch de grootste afvalstroom binnen een glasbedrijf – een soort ‘omgekeerd’ logistiek proces opgetuigd. In dezelfde kratten en vrachtwagens waarmee de filialen worden voorzien van nieuwe ruiten, worden nu de defecte ruiten van klanten teruggebracht naar een afvalpartner die precies op de route ligt terug naar het enorme distributiecentrum in het Belgische Bilzen.

“Daar word het glas uit de ruiten volledig gerecycled volgens een ingenieus proces waar we echt trots op zijn. De overige afvalstromen, zoals kitresten, mesjes, karton en plastic worden weer gescheiden verwerkt. Nu zijn we zelfs een pilot aan het draaien met Bosch om kapotte ruitenwissers weer te recyclen tot nieuwe ruitenwissers. Tegelijkertijd gaan we gezamenlijk de verpakking van nieuwe ruitenwissers aanpakken: minder plastic en karton en vooral niet meer die vele adapters die erbij geleverd worden waarvan 90 procent rechtstreeks de prullenbak ingaat. Zo zie je maar dat er op ontzettend veel vlakken nog veel winst te behalen is. Als je het maar wilt zien!”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Geen categorie

Gerelateerde links:

  • Carglass heeft gouden medaille van EcoVadis
  • Carglass en ATU winnen zaak over toegang tot autodata
  • AutoFirst snelstgroeiende garageformule 2023 in ‘dalende’ markt
  • Garageformules: van dekkingsfocus naar kwaliteitsontwikkeling
  • KwikFit Bandenmonitor: historisch laag aandeel zomerbanden
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design