Ruitreparatie van autoruiten levert zo’n 2/3 minder CO2-uitstoot op dan vervanging, blijkt uit onderzoek bij Carglass Duitsland in 2019. Dus met de komst van glasketens als Carglass – waar reparatie boven vervanging gaat – is al een duurzaamheidsslag geslagen. Maar is dit vol te houden met de komst van complexe technieken in en achter autoruiten en strenge regels van autofabrikanten?
Dat blijkt een uitdaging, weet CSR manager Hans Verstraeten van Carglass. Maar hij benadrukt: de ‘repair first’ filosofie blijft overeind! Bovendien behelst duurzaamheid (veel) meer dan alleen repareren of vervangen. Een kijkje in de keuken bij de CSR-manager bij Carglass.
Verstraeten is nu bijna twee jaar Corporate Social Responsibility (CSR) manager bij ’s lands grootste ruitschadeketen. Niet dat het onderwerp nieuw was, integendeel. De roots van de oprichter van Carglass liggen in Zuid Afrika waar al vanaf begin jaren ‘80 zogenaamde ‘giving back’ initiatieven ontplooide. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit diep in het DNA van Carglass”, zegt Verstraeten. “Maar anno 2023 zijn de uitdagingen met betrekking tot duurzaamheid groot. Klanten van ons verwachten ook een gedegen duurzaamheidsbeleid. Daarom hebben we het nu nog prominenter in onze organisatie geplaatst. Dan krijgt het alle aandacht die het nodig heeft.”
Fabrikanten schrijven vaker dan voorheen voor dat autoruiten bij schade helemaal moeten worden vervangen. En dat betekent extra CO2-uitstoot
Want aandacht is nodig. Al is de ‘repair first’ filosofie uitermate succesvol gebleken – ook wat betreft de kostenkant – het komt nu in het gedrang door de geavanceerde technieken en vele sensoren en camera’s achter de ruiten. Fabrikanten schrijven vaker dan voorheen voor dat autoruiten bij schade helemaal moeten worden vervangen. En dat betekent extra CO2-uitstoot. Maar tegelijkertijd worden de reparatietechnieken ook beter, weet Verstraeten. Bij Carglass hebben ze bijvoorbeeld een speciale vacuümpomp ontwikkeld dat rondom het te repareren ruitgedeelte wordt geplaatst wat zo min mogelijk ‘stress’ veroorzaakt op de ruit. “We hebben die techniek ontwikkeld vanwege de steeds dunner wordende autoruiten. Met succes; de kans op doorscheuren van de ruit tijdens de reparatie is sinds de introductie flink afgenomen.”
Spotheating
Daarbij vindt de meeste schade aan ruiten plaats aan de onderkant; onder het midden van de voorruit. De meeste sensoren en camera’s zitten juist aan de bovenkant. Kortom, er is voor een goede ruithersteller nog ruimte voor reparatie. Maar duurzaamheid behelst meer dan werk aan de ruit. Minstens zo belangrijk voor Verstraeten zijn de afvalstromen binnen de keten en recycling. Maar ook het energieverbruik in de garages. Verstraeten heeft een proef gehouden met infraroodverwarming gericht op de monteurs. Want waarom zou je de hele ruimte moeten verwarmen? Maar na de proef in een vestiging en na analyse van de afstanden die monteurs in de garage afleggen, bleek dergelijke spotheating toch niet houdbaar.
“Veel zaken zitten hem ook in gedragsverandering, zoals het sluiten van de roldeuren en het licht uit doen. Dat is hardnekkig en heeft continu onze aandacht. Straks gaan we warmtepompen inzetten. Maar ook op het vlak van koeling maken we stappen, noodzakelijk als we straks naar verwachting vaker te maken krijgen met hittegolven en tropische temperaturen. Het comfort voor onze werknemers valt ook onder maatschappelijk verantwoord ondernemen.”
Door de complexiteit van nieuwe autoruiten zijn ze bijna niet te herkalibreren buiten onze werkplaatsen
En wat te denken van het eigen wagenpark van Carglass? Rijden daar de bussen straks allemaal elektrisch? Dat verhaal blijkt genuanceerder te liggen. “Technisch gezien hebben we met onze bussen dezelfde uitdaging als andere fleetowners. Het moet passend gemaakt worden binnen ons werkproces en roosters er op worden afgestemd; onze logistieke software moet opnieuw worden geprogrammeerd met de juiste actieradius van iedere bestelauto. Maar we hebben ook te maken met een afname van mobiele jobs. Door de complexiteit van nieuwe autoruiten zijn ze bijna niet te herkalibreren buiten onze werkplaatsen. Het moet dus in de vestigingen gebeuren en daardoor hebben we minder bussen nodig. Maar die gaan straks wel elektrisch rijden.”
Ruitenwissers
Daarbij zijn sommige zaken ook gemakkelijker te regelen. Carglass heeft voor de recycling van de kapotte autoruiten – toch de grootste afvalstroom binnen een glasbedrijf – een soort ‘omgekeerd’ logistiek proces opgetuigd. In dezelfde kratten en vrachtwagens waarmee de filialen worden voorzien van nieuwe ruiten, worden nu de defecte ruiten van klanten teruggebracht naar een afvalpartner die precies op de route ligt terug naar het enorme distributiecentrum in het Belgische Bilzen.
“Daar word het glas uit de ruiten volledig gerecycled volgens een ingenieus proces waar we echt trots op zijn. De overige afvalstromen, zoals kitresten, mesjes, karton en plastic worden weer gescheiden verwerkt. Nu zijn we zelfs een pilot aan het draaien met Bosch om kapotte ruitenwissers weer te recyclen tot nieuwe ruitenwissers. Tegelijkertijd gaan we gezamenlijk de verpakking van nieuwe ruitenwissers aanpakken: minder plastic en karton en vooral niet meer die vele adapters die erbij geleverd worden waarvan 90 procent rechtstreeks de prullenbak ingaat. Zo zie je maar dat er op ontzettend veel vlakken nog veel winst te behalen is. Als je het maar wilt zien!”
Categorie: Geen categorie





