Nieuw ‘Arval Energy’ richt pijlen op laadinfra
vrijdag 5 april, 2024Arval BNP Paribas heeft Arval Energy opgericht, maakt de leasemaatschappij vandaag bekend. Nu de EV’s binnenstromen is het namelijk tijd om het ‘obstakel’ laadinfrastructuur aan te pakken. Bovendien: met het groeiend aantal elektrische leaseauto’s in beheer ontstaat een enorme opslagcapaciteit voor duurzaam opgewekte stroom. Dat biedt kansen.
Arval heeft eind 2023 wereldwijd meer dan 166.000 BEV’s in de wagenparken van klanten, een groei van 85% in één jaar. Het streeft naar een aantal van 350.000 BEV’s in 2025. Nu de adoptie van elektrische voertuigen door klanten in volle gang is, wil Arval Energy de uitdaging van het opladen aanpakken. Nog altijd voor veel bedrijven namelijk een obstakel, blijkt uit de nieuwste Arval Mobility Observatory. Wereldwijd wil 70% van de ondervraagde bedrijven nog niet mee in de transitie naar volledig elektrisch, vanwege het ontbreken van voldoende laadinfrastructuur.
‘Arval Energy’ richt zich met een holistische benadering van opladen op deze ‘uitdaging’, zegt Hugo Salaun, Chief Strategy Officer van Arval. “De lancering van het Arval Energy-initiatief stelt ons bijvoorbeeld in staat de ontwikkeling en implementatie van slim opladen te versnellen. Onze ambitie is om energie toegankelijker en duurzamer te maken voor al onze stakeholders, en de toekomstige mogelijkheden rond energiehandel te verkennen.”
€ 200,- per voertuig per jaar
‘Arval Energy’ is ontstaan vanuit samenwerkingen tussen diverse partijen en brengt met name de technologieën van V1G, Vehicle-to-Grid (V2G) en Vehicle-to-Home (V2H) naar voren. Dankzij de V1G-technologie bijvoorbeeld, laadt het voertuig op wanneer de elektriciteit het goedkoopst is en afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Bovendien draagt het bij aan de balans van het elektriciteitsnet en creëert het waarde in de elektriciteitsdistributieketen. De geschatte waardecreatie bedraagt ruim € 200,- per voertuig per jaar. Dit is nog in de beginfase en om het concept te testen werkt Arval samen met de Nederlandse scale-up Jedlix.
Bij V2G kan de batterij van een elektrisch voertuig zonne- of windenergie opslaan. Gecombineerd met zonnepanelen en Vehicle-to-Home (V2H)-technologie kan de gebruiker zijn eigen elektriciteit ‘produceren’, deze opslaan in het voertuig en ‘s avonds of ‘s nachts voor huishoudelijk gebruik gebruiken. Zo zijn in Frankrijk de deelauto’s op het hoofdkantoor van Arval al compatibel met V2G en genereren ze een winst van € 250 per laadstation per jaar.
FastNed
Recente partnerships zijn aangegaan met Last Mile Solutions, leverancier van (slimme) energiebeheerplatformen, en snellaadbedrijf FastNed. “Dankzij alle partnerschappen is Arval bezig met het versnellen van de elektrificatie van het wagenpark voor zijn klanten door de barrières voor laadoplossingen weg te nemen”, aldus Salaun.
Categorie: Geen categorie



