Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Grote mobiliteitsthema’s vertalen naar bruikbare producten

woensdag 22 juli, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Als fleetowner of leasemaatschappij een deelauto-oplossing willen inzetten? Micpoint heeft net een systeem geleverd aan Multilease/Multirent. Voor bouwbedrijf BAM is Micpoint uitgegroeid tot technologische corporate mobility partner. Ed Moné van Micpoint vertaalt graag ‘grote mobiliteitsthema’s’ naar bruikbare producten en diensten om de kosten van het wagenpark inzichtelijk te maken.

Telematica, big data, brede mobiliteitsoplossingen… een greep uit de ‘grote thema’s’ die de fleet- en leasebranche momenteel beheersen. Tegelijkertijd werken er al talrijke, innovatieve bedrijven hard aan om al deze thema’s om te zetten in concrete producten en diensten. Sommige bedrijven doen dat al heel lang, zoals Micpoint. Ooit begonnen als inbouwbedrijf voor mobiele telefoons in auto’s, inmiddels een telematicapartner voor de grote fleets.

Ed Moné van Micpoint: "De uitdaging is om alle beschikbare data te ontsluiten voor de verschillende doeleinden"

Ed Moné van Micpoint: “De uitdaging is om alle beschikbare data te ontsluiten voor de verschillende doeleinden”

Ed Moné laat zich dan ook niet snel gek maken door alle rumoer in de branche. Hij heeft menig thema al voorbij zien komen en verzucht tijdens het interview meerdere malen dat sommige ontwikkelingen wel erg langzaam gaan. Terwijl de techniek er al lang klaar voor is.

Meest prangende voorbeeld is het systeem van de bijtelling. Want waarom niet bijtellen aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt? Moné: “Kilometerbeprijzing is het meest voor de hand liggend en eerlijk systeem. Want is het niet pure kapitaalvernietiging als je in het weekend de leaseauto laat staan omdat je geen bijtelling wilt betalen? Vervolgens moet je wel in je oude, vervuilende privéauto stappen. Ook de leasebranche zou massaal deze afrekenmethode kunnen introduceren. De techniek is er helemaal klaar voor.”

Geldverslindende infrastructuur

Over kapitaalvernietiging gesproken: Moné wordt er telkens aan herinnerd als hij op de A12 rijdt tussen Utrecht en Gouda. Daar staat nog de proefopstelling van de elektronische tolpoortjes die Nederland aan de kilometerheffing moest krijgen. “Een dergelijke geldverslindende infrastructuur heb je nu niet meer nodig. In de voertuigen zelf zitten namelijk alle communicatieapparatuur die je nodig hebt. De uitdaging is om alle beschikbare data te ontsluiten voor de verschillende doeleinden.”

Precies op dat laatste vlak is Micpoint een van de toonaangevende spelers. Het bedrijf bouwt al jaren aan een ‘onafhankelijk’ platform MyFMS. Het is de backbone van het bedrijf, zegt Moné, hierop komen alle data niet alleen uit de voertuigen maar ook uit de mobile divices op terecht. Uit al die data kan er weer waardevolle content worden gehaald.

Het zijn spullen die je niet zomaar even kunt huren, inzetbaarheid en efficiency zijn hier enorm belangrijk

Mooi voorbeeld is volgens Moné het recent vernieuwde partnership met bouwbedrijf BAM. Al langer verzorgde Micpoint de ritregistratie van het wagenpark. Nu zal het voertuigmanagementsysteem ook gebruikt worden voor ondersteuning van de werktijden (HR) en daarmee ook de verloning van de uren van de werknemers. Het systeem biedt met haar nieuwe functionaliteiten een integrale oplossing voor het hele proces van het zakelijke en privégebruik door de berijders en bijrijders in de auto. BAM heeft naast 4000 personenauto’s ook 2300 bedrijfswagens rijden: van service-auto’s en kleine busjes tot grotere bussen, die soms zelfs complete werkplaatsen zijn.

Moné: “Wat voorheen handmatig door werkbriefjes werd gedaan is nu volledig geautomatiseerd. Het heeft een flinke kostenbesparing opgeleverd. Ook is nu al het specialistisch werkmateriaal van BAM aangesloten om het onderhoud aan deze dure machines ruim van te voren te kunnen inplannen. Het zijn spullen die je niet zomaar even kunt huren, inzetbaarheid en efficiency zijn hier enorm belangrijk”.

Grondige kennis van al die auto’s

Een ander concreet product is de carsharing-oplossing van Micpoint. Eind vorig jaar werd daarvoor al voertuighulpverlener Logicx als klant binnengehaald. Logicx myfms_logo_micpointwil meer en flexibelere mobiliteitsdiensten gaan aanbieden, Micpoint is hierin nu hun ‘technologische’ partner. Eenzelfde constructie is recentelijk operationeel geworden: Micpoint is nu ook de technische partner van Multilease en Multirent die eveneens voor hun klanten deelauto-oplossingen willen aanbieden. “De pilot met zowel enkele elektrische als conventionele auto’s is onlangs afgerond. De auto’s kunnen nu locatieonafhankelijke worden ingezet”.

Volgens Moné heeft Micpoint de tender van Multilease gewonnen vanwege de aanwezige technische kennis. “Als je zoveel verschillende voertuigmerken en –types in je park hebt, is grondige kennis van al die auto’s noodzakelijk. Autofabrikanten gebruiken geen standaard techniek om telematicatoepassingen op aan te kunnen sluiten. Wat overigens vreemd is, de klant vraagt immers tegenwoordig om dergelijke technieken!”

Een drempel voor werknemers om hun auto te delen, is de angst voor schade aan hun auto

De verbreding van dienstverlening van Micpoint zorgt er ook voor dat het bedrijf regelmatig met afdelingen HR om de tafel zit. Want een deelauto neerzetten bij een bedrijf is één ding, werknemers moeten er vervolgens wel gebruik van gaan maken. Ofwel, er moet draagvlak gecreëerd worden binnen het bedrijf. Ook daar wil Moné met Micpoint wat in gaan betekenen. Moné: “Een drempel voor werknemers om hun auto te delen, is de angst voor schade aan hun auto. Een deukje is snel over het hoofd gezien en kan in een later stadium voor problemen zorgen. Onze teams, die al dagelijks in heel het land op pad zijn, gaan straks de auto’s met een zekere regelmaat fysiek controleren. Dat moet uiteindelijk de drempel verlagen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Telematica
Labels: Micpoint

Gerelateerde links:

  • Nieuw online platform Arval beheert alle mobiliteitsvormen
  • Ritregistratiebedrijf Trevler in Noorse handen
  • Volkswagen komt met eigen ritregistratie module
  • TomTom ondersteunt elektrische deelauto’s
  • Chinezen investeren in Nederlandse connected car-startup
  • XLLease start pilots berijdersbeïnvloeding
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design