Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De voor(oor)delen van een zakelijke speedpedelec

donderdag 27 juni, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Nederland fietsland? Ontegenzeggelijk, maar bedrijven kunnen er nog wel een tandje bijzetten, vindt Tomi Viiala, co-CEO bij Stromer, de producent van speedpedelecs, ook wel ‘de ultieme droom voor veeleisende forenzen’ genoemd. Zo is het aandeel speedpedelecs in bijvoorbeeld België viermaal zo hoog als in Nederland. Vooral vanwege de ruimere fiscale vergoeding bij onze zuiderburen, maar deels ook vanwege het vooroordeel in Nederland tegen de speedpedelec. “Terwijl de speedpedelec zo’n goed alternatief is voor de auto voor het woon-werkverkeer”.

Om maar meteen het grootste vooroordeel te ontkrachten: de speedpedelec komt niet vaker voor in de ongevallenstatistieken dan een gewone e-bike. Bij Stromer wordt al die data voortdurend bijgehouden. En onlangs heeft Duits onderzoek dat ook aangetoond. Toch ziet Viiala geregeld dat met name de HR-afdelingen van bedrijven een ban zet op speedpedelecs. “Men denkt, die fietsen kunnen 45 km/h dus dat zal wel onveilig zijn. Die nemen we niet op in onze fietsregeling. Maar de praktijk wijst dus anders uit. Onze fietsen hebben zelfs, standaard of als optie, ABS. Dat voorkomt dat het voorwiel blokkeert en het achterwiel van de grond loskomt. Het verbetert ook de algemene rijstabiliteit en manoeuvreerbaarheid van de bike. Daardoor is het mogelijk om op elk terrein veilig te rijden, zelfs op gladde ondergronden.”

30 km/h

Tomi Viiala, co-CEO bij myStromer, ziet de speedpedelec als hét alternatief voor de auto voor het woon-werkverkeer. Het Zwitserse bedrijf produceert de fietsen voornamelijk in het thuisland. Twee jaar geleden heeft Stromer een Spaanse kwaliteitsfabrikant van e-bikes overgenomen om het aanbod richting de zakelijke markt te verbreden.

Daarbij ligt de gemiddelde snelheid van een Stromer op 30 km/h. Data waarover de fabrikant eveneens beschikt omdat de fietsen connected zijn. Alleen buiten de stad of bebouwde kom gaat de snelheid omhoog. Maar daarom is de fiets ook juist zo geschikt voor de forens die verder dan 10 km van zijn werk woont. En dus een alternatief voor een autorit. Alle partijen zouden er blij mee moeten zijn, maar Viiale ziet juist de Nederlandse regelgeving momenteel als de grootste uitdaging. De overheid ziet de pedelec als bromfiets. Daarom is er een helmplicht en moet er een geel kentekenplaatje op. Binnen de bebouwde kom moet je met de speedpedelec op de weg rijden, tenzij dit anders is aangegeven. Dat is in alle andere Europese landen anders. En waar Belgische werkgevers belastingvrij 35 eurocent per kilometer aan hun fietsende werknemers mogen uitkeren, is de fiscale behandeling van de fiets in Nederland onnodig complex en karig. Terwijl tegelijkertijd de fiets in Nederland steeds meer speerpunt wordt van het mobiliteitsbeleid.

We zien dat de gemiddelde afstand die Stromer-forenzen dagelijks afleggen gemiddeld tegen de 30 km ligt

Viiala: “Soms zie je werkgevers ook wel het voortouw nemen. KPN heeft bijvoorbeeld de speedpedelec omarmd en onlangs heeft een ziekenhuisdirectie in Amsterdam besloten Stromers in te zetten omdat er binnenkort heel wat wegen in de buurt van dat ziekenhuis worden afgesloten voor groot onderhoud. Weknemers hebben dan een probleem. De speedpedelec moet ervoor zorgen dat ook mensen die verder dan 10 km van hun werk wonen, veilig en comfortabel kunnen pendelen tussen werk en thuis. We zien dat de gemiddelde afstand die Stromer-forenzen dagelijks afleggen gemiddeld tegen de 30 km ligt.”

Eigen leaseproduct

Enkele leasemaatschappijen hebben de Stromers ook opgenomen in hun fietsleaseprogramma’s. ALD Automotive was jaren geleden zelfs een van de eerste die met een zogenaamd 6-wielencontract kwam: een leaseauto én een Stromer speedpedelec. Stromer werkt nu ook hard aan een eigen leaseproduct dat zowel voor de particuliere als de zakelijke markt moet gelden. Dit voorjaar moet het in Benelux live gaan, andere markten volgen. Viiale gelooft heilig in leasing; de Stromers zijn namelijk niet bepaald goedkoop. We moeten de speedpedelec vooral zien als concurrent voor de tweede auto, benadrukt hij. Maar ook de eerdergenoemde zes wielenleasecontracten zouden in dit tijdsgewricht opnieuw in de belangstelling kunnen staan. Ook al omdat hij ziet dat werkgevers en hun fleetmanagers – of andere stakeholders binnen een bedrijf – anno 2024 niet alleen maar naar auto’s kijken, maar ook naar zaken als werknemerstevredenheid en vitaliteit. En natuurlijk staat duurzaamheid centraal. “Een speedpedelec wordt het meest gebruikt door mensen die zo’n 25 tot 30 kilometer van het werk wonen. Dat bespaart CO2 en vaak zijn ook nog eens sneller op het werk dan met de auto.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Fiets / e-bike
Labels: Stromer

Gerelateerde links:

  • Stromer ST3 Pinion: speedpedelec van het Jaar 2024
  • Bayer fietst met Lease a Bike
  • Fietsen naar het werk populairder dan ooit
  • Helft van werknemers kan fiets van de zaak nemen
  • Populariteit e-bike groeit, ook onder fietsendieven
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design