Nederland fietsland? Ontegenzeggelijk, maar bedrijven kunnen er nog wel een tandje bijzetten, vindt Tomi Viiala, co-CEO bij Stromer, de producent van speedpedelecs, ook wel ‘de ultieme droom voor veeleisende forenzen’ genoemd. Zo is het aandeel speedpedelecs in bijvoorbeeld België viermaal zo hoog als in Nederland. Vooral vanwege de ruimere fiscale vergoeding bij onze zuiderburen, maar deels ook vanwege het vooroordeel in Nederland tegen de speedpedelec. “Terwijl de speedpedelec zo’n goed alternatief is voor de auto voor het woon-werkverkeer”.
Om maar meteen het grootste vooroordeel te ontkrachten: de speedpedelec komt niet vaker voor in de ongevallenstatistieken dan een gewone e-bike. Bij Stromer wordt al die data voortdurend bijgehouden. En onlangs heeft Duits onderzoek dat ook aangetoond. Toch ziet Viiala geregeld dat met name de HR-afdelingen van bedrijven een ban zet op speedpedelecs. “Men denkt, die fietsen kunnen 45 km/h dus dat zal wel onveilig zijn. Die nemen we niet op in onze fietsregeling. Maar de praktijk wijst dus anders uit. Onze fietsen hebben zelfs, standaard of als optie, ABS. Dat voorkomt dat het voorwiel blokkeert en het achterwiel van de grond loskomt. Het verbetert ook de algemene rijstabiliteit en manoeuvreerbaarheid van de bike. Daardoor is het mogelijk om op elk terrein veilig te rijden, zelfs op gladde ondergronden.”
30 km/h

Tomi Viiala, co-CEO bij myStromer, ziet de speedpedelec als hét alternatief voor de auto voor het woon-werkverkeer. Het Zwitserse bedrijf produceert de fietsen voornamelijk in het thuisland. Twee jaar geleden heeft Stromer een Spaanse kwaliteitsfabrikant van e-bikes overgenomen om het aanbod richting de zakelijke markt te verbreden.
Daarbij ligt de gemiddelde snelheid van een Stromer op 30 km/h. Data waarover de fabrikant eveneens beschikt omdat de fietsen connected zijn. Alleen buiten de stad of bebouwde kom gaat de snelheid omhoog. Maar daarom is de fiets ook juist zo geschikt voor de forens die verder dan 10 km van zijn werk woont. En dus een alternatief voor een autorit. Alle partijen zouden er blij mee moeten zijn, maar Viiale ziet juist de Nederlandse regelgeving momenteel als de grootste uitdaging. De overheid ziet de pedelec als bromfiets. Daarom is er een helmplicht en moet er een geel kentekenplaatje op. Binnen de bebouwde kom moet je met de speedpedelec op de weg rijden, tenzij dit anders is aangegeven. Dat is in alle andere Europese landen anders. En waar Belgische werkgevers belastingvrij 35 eurocent per kilometer aan hun fietsende werknemers mogen uitkeren, is de fiscale behandeling van de fiets in Nederland onnodig complex en karig. Terwijl tegelijkertijd de fiets in Nederland steeds meer speerpunt wordt van het mobiliteitsbeleid.
We zien dat de gemiddelde afstand die Stromer-forenzen dagelijks afleggen gemiddeld tegen de 30 km ligt
Viiala: “Soms zie je werkgevers ook wel het voortouw nemen. KPN heeft bijvoorbeeld de speedpedelec omarmd en onlangs heeft een ziekenhuisdirectie in Amsterdam besloten Stromers in te zetten omdat er binnenkort heel wat wegen in de buurt van dat ziekenhuis worden afgesloten voor groot onderhoud. Weknemers hebben dan een probleem. De speedpedelec moet ervoor zorgen dat ook mensen die verder dan 10 km van hun werk wonen, veilig en comfortabel kunnen pendelen tussen werk en thuis. We zien dat de gemiddelde afstand die Stromer-forenzen dagelijks afleggen gemiddeld tegen de 30 km ligt.”
Eigen leaseproduct
Enkele leasemaatschappijen hebben de Stromers ook opgenomen in hun fietsleaseprogramma’s. ALD Automotive was jaren geleden zelfs een van de eerste die met een zogenaamd 6-wielencontract kwam: een leaseauto én een Stromer speedpedelec. Stromer werkt nu ook hard aan een eigen leaseproduct dat zowel voor de particuliere als de zakelijke markt moet gelden. Dit voorjaar moet het in Benelux live gaan, andere markten volgen. Viiale gelooft heilig in leasing; de Stromers zijn namelijk niet bepaald goedkoop. We moeten de speedpedelec vooral zien als concurrent voor de tweede auto, benadrukt hij. Maar ook de eerdergenoemde zes wielenleasecontracten zouden in dit tijdsgewricht opnieuw in de belangstelling kunnen staan. Ook al omdat hij ziet dat werkgevers en hun fleetmanagers – of andere stakeholders binnen een bedrijf – anno 2024 niet alleen maar naar auto’s kijken, maar ook naar zaken als werknemerstevredenheid en vitaliteit. En natuurlijk staat duurzaamheid centraal. “Een speedpedelec wordt het meest gebruikt door mensen die zo’n 25 tot 30 kilometer van het werk wonen. Dat bespaart CO2 en vaak zijn ook nog eens sneller op het werk dan met de auto.”
Categorie: Fiets / e-bike