Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Webfleet webinar: dé 3 stappen voor een ‘veilige’ EV-transitie

woensdag 31 juli, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De transformatie naar elektrische mobiliteit is voor fleetowners ingrijpend. Want met het alleen vervangen van de voertuigen ben je er niet. Er dient zich een heel nieuw ecosysteem aan rondom de EV. Zomaar experimenteren is er ook niet bij; de eigen operatie mag immers niet in gevaar komen. “Operationele betrouwbaarheid is key”, benadrukt Taco Olthoff, directeur EV-Program bij Bridgestone Mobility Solutions, met Webfleet als Europees marktleider voor fleetmanagement. Als een van de weinige partijen in de markt kan zijn ‘corporate startup’ binnen het enorme Bridgestone de vele (transitie)stappen uitstippelen en ondersteunen. Olthoff over dé drie essentiële stappen in de EV-transitie…

Vorig jaar publiceerde Webfleet het Electrifying Data-rapport, een groots opgezet onderzoek over de stand van zaken rondom elektrische mobiliteit op basis van telematicagegevens van Europese wagenparken. Daaruit bleek dat Nederlandse wagenparken met elektrische voertuigen gemiddeld 3.599 euro per voertuig per jaar kunnen besparen.

Taco Olthoff, directeur EV-Program bij Bridgestone Mobility Solutions, met Webfleet als Europees marktleider voor fleetmanagement

Dit jaar is in kaart gebracht hoeveel van de voertuigen op basis van hun gereden ritten elektrisch hadden kunnen zijn. “Hieruit blijkt onder andere dat heel wat fleetowners de overstap naar EV’s al kunnen maken, of in ieder geval voor een groot deel van hun vloot. Bijvoorbeeld retailbedrijven; op basis van de ritten in de maand mei, een zeer gemiddelde maand in het jaar, hadden ruim meer dan de helft van de voertuigen al hun ritten kunnen volbrengen met elektrische bestelwagens op basis van het bereik van de nu beschikbare EV’s. Terwijl nog slechts tussen de 8 en 10 procent van de wagens al daadwerkelijk elektrisch is”, aldus Olthoff.

Het is niet zomaar ‘giswerk’ waar Olthoff zich van bedient. Sterker nog, Webfleet wil vooral het giswerk úit de transitie halen. Daarvoor is voor de zomer onder andere de EV Transition Tool gelanceerd. Deze innovatieve oplossing, de eerste die recht­streeks voortkomt uit het onlangs geïntroduceerde EV Services Platform, laat klanten op basis van hun eigen wagen­park­ge­gevens beoordelen in hoeverre ze klaar zijn voor elektri­fi­catie. Het maakt ook een inschatting van de totale eigen­doms­kosten (TCO), de opera­ti­onele kosten en de CO2-bespa­ringen van de overstap op elektrische voertuigen. “Bovendien kunnen ze waardevolle inzichten krijgen in de meest geschikte EV-modellen en de geschatte laadin­fra­structuur die nodig is voor hun specifieke omstan­dig­heden”, benadrukt Olthoff.

Operationele fase

Uitgangspunt van dat alles is de operatie van de klant. Die moet gewoon doorgaan. Het moet ook de koudwatervrees weghalen bij fleetowners. Daarbij gaat het niet eens zozeer over de beslissing om elektrische voertuigen aan te schaffen – dat is vooral een financiële afweging en hoe je dat ‘rond krijgt’. Welke oplaadinfrastructuur heb ik hiervoor nodig?  Olthoff noemt dit de eerste fase in het transitieproces. “Bedenk daarbij dat in onze Transition Tool klanten recht­streeks contact kunnen opnemen met EV-experts voor het uitvoeren van het overgangsplan en aanbe­ve­lingen voor oplaad­sys­temen en instal­la­tie­ser­vices.”

Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik gewoon mijn business kan blijven doen? Hoe houd ik het park rijdend en de planning overeind?

Fase twee is, volgens Olthoff, eigenlijk de belangrijkste. Hij noemt het de operationele fase: “Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik gewoon mijn business kan blijven doen? Hoe houd ik het park rijdend en de planning overeind?” Tijdens deze operationele fase ook aandacht voor de chauffeurs. Met coaching valt namelijk enorm veel winst te behalen, weet Olthoff uit ervaring. “De slechtst presterende chauffeur haalt soms maar 50 procent van de range vergeleken met de best presterende chauffeurs. Met onze coaching-oplossingen zag een klant het bereik van hun elektrische vloot met gemiddeld 17% toenemen. Dat betekent dat ze een zesde minder voertuigen moeten aanschaffen en een zesde minder moeten opladen. Reken uit je winst!”

Charger Monitoring

Iedere bestuurder, elk voertuig en elke route heeft een ander ‘consumptieprofiel’. Die factoren hebben allemaal invloed op het bereik. Met de fleetmanagementsystemen van Webfleet worden deze parameters bruikbaar voor planningssystemen. Daarmee kunnen operationele managers efficienter plannen – en dus veel kosten besparen – zonder bang te zijn dat hun wagens stil komen te staan op een exstreem koude dag of met een slecht presterende bestuurder.

Met onze coaching-oplossingen zag een klant het bereik van hun elektrische vloot met gemiddeld 17% toenemen

Die essentiële betrouwbaarheid wordt ook aangereikt voor de aangesloten laders: een wagenparkbeheerder krijgt met Charger Monitoring één geïntegreerd overzicht binnen de Webfleet toepassing van alle laadpalen op de verschillende locaties, ook al zijn ze van verschillende leveranciers. Olthoff: “Het is de schrik voor menig wagenparkbeheerder: bij het begin van een werkdag zien dat een EV niet blijkt opgeladen. Om dan eerst naar een fastcharger te rijden, kost gewoon veel tijd. Bij ons krijgen ze tijdig een alert mocht er onverhoopt wat mis zijn.”

Kosten besparen

In de daaropvolgende, derde fase, gaat het vervolgens om optimalisatie. Als een bedrijf zeker is dat ze de vloot kunnen elektrificeren, en daarmee hun werk kunnen blijven doen, dan komt de fase waarin men kosten wil besparen. Bijvoorbeeld met smart charging om zoveel mogelijk te laden als stroom goedkoop is en verder te kunnen groeien zonder de stroomaansluiting te hoeven verzwaren.

Zo werkt het EV-team van Olthoff dagelijks aan innovaties die fleetmanagers ontzorgen en zo ook de transitie sneller kunnen vormgeven. Waarbij het uitgangspunt blijft: Webfleet is ook een merk dat er is voor bestuurders. Olthoff: “Bestuurders voeren het immers uit; die zitten in deze transitiefase letterlijk en figuurlijk in de bestuurderstoel. Dát zijn de experts die zorgen voor de daadwerkelijke uitvoering, daar zit de meeste winst. Die moet je dus uiteindelijk de juiste tools geven.”

Mis het webinar niet! Schijf hier in.


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Bridgestone Mobility Solutions, Webfleet

Gerelateerde links:

  • Meld u aan voor het webinar!
  • Webfleet introduceert EV Transition Tool
  • EV’s in wagenpark besparen jaarlijks 3.500 euro
  • “Wagenparkbeheersystemen onmisbaar door zero-emissiezones”
  • ANWB Zakelijk peilt zorgen over zero-emissiezones
  • evofenedex opent meldpunt ZE-zones
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design