Een proeftuin voor groene innovatieve mobiliteitsoplossingen. Zo presenteert leasemaatschappij WagenPlan zichzelf graag. Met de lancering van het begrip ‘idealeasme’ gaat het daarin een stap verder. Want er is volgens directeur Wijnand Akkerman nog veel laaghangend fruit. Ook dient zich een tweede proeftuin aan: private lease. Met ‘Apeldoorn’ als cruciale speler.
Wagenplan is in 2001 ontstaan vanuit een joint venture van de ‘giganten’ Athlon Car Lease en Centraal Beheer. Die laatste partij gaat nu vanaf de zomer een centrale rol spelen in het aanbieden van private lease, zegt Wijnand Akkerman, directeur van WagenPlan. Centraal Beheer gaat namelijk haar zakelijke klanten benaderen met het private leaseproduct van WagenPlan. “De afgelopen maanden hebben we klanten gepolst of ze eventueel voor hun werknemers private lease willen aanbieden. Waarbij het bedrijf er verder geen omkijken naar heeft. De reacties waren opvallend positief”, aldus Akkerman.
Bemoedigend dat bijna alle werkgevers aangeven een goed acceptatiebeleid met BKR-toetsing te willen
In dit marktonderzoek is ook het acceptatiebeleid uitvoerig aan de orde gekomen. Want Akkerman beseft maar al te goed dat het straks te maken krijgt met een nieuwe doelgroep, niet te vergelijken met zakelijke lease. Bemoedigend vindt hij dat bijna alle werkgevers aangeven een goed acceptatiebeleid met BKR-toetsing te willen. Iets waar Akkerman ook voorstander van is. Straks moet het keurmerk van branchevereniging VNA de klant ook meer helderheid verschaffen. “Wij richten ons met onze propositie via de werkgever op de werknemer. Dat zijn meestal mensen met een vast dienstverband. Daarmee kan je het leasebedrag maximeren aan het inkomen. Dat biedt al extra garanties voor de privé leaserijder.”
Laaghangend fruit
En ook al neemt een klant een private leaseproduct uiteindelijk niet af, het is wel een mogelijkheid om in contact te komen met diezelfde (potentiele) klant over andere, innovatie leaseproducten. Waarbij het tegenwoordig meer en meer draait om mobiliteit, en niet alleen om de leaseauto. Ruim drie jaar geleden introduceerde WagenPlan bijvoorbeeld de e-scooter. Vooral in de Randstad een oplossing voor bedrijven die binnenstedelijke kilometers maken. Een niche-product, beseft ook Akkerman. Maar wel eentje die de laatste maanden ‘plots’ volop in de belangstelling staat. Al helpt mee dat de kwaliteit van deze scooters het laatste jaar grote sprongen vooruit heeft gemaakt. “Vorige maand hebben we er vijftien geleverd aan een woningbouwvereniging. Ze besparen er geld mee en helpen er hun MVO-strategie mee voorruit. Je merkt wat dat betreft dat er wat betreft kostenbesparing en duurzaamheid nog heel wat laaghangend fruit is”.
Zo is afgelopen april 1.588 ton CO2-uitstoot gecompenseerd
WagenPlan was een van de eerste leasemaatschappijen met een uitgebreid programma om bij klanten CO2-uitstoot te voorkomen en te reduceren. De leasemaatschappij compenseert vrijwillig het restant CO2-uitstoot door aankoop van emissierechten. Zo is afgelopen april 1.588 ton CO2-uitstoot gecompenseerd. Ook committeert de leasemaatschappij zich aan de afspraken gemaakt in het zogenaamde Cleaner Car Contract van Natuur & Milieu. Dit contract is begin deze zomer nog opnieuw getekend. De aangesloten leasemaatschappijen hebben de uitstoot van hun park (63.000 leaseauto’s) vorig jaar weer verder weten terug te dringen tot gemiddeld 99 gr/km. Ter illustraties: de gemiddelde uitstoot van een nieuwe personenauto in Nederland is 106 gr/km. Die 7 gr/km verschil staat voor een besparing van 7 miljoen euro op brandstofkosten en 13.000 ton aan CO2-emissie. Aldus Natuur & Milieu.
‘Idealeasme’
Al die maatregelen om te komen tot een duurzaam mobiliteitsbeleid heeft WagenPlan nu verzameld onder de term ‘idealeasme’. Waarbij de oplossingen niet inleveren op rijcomfort, goede service en een scherpe prijs, benadrukt Akkerman. Want de urgentie van duurzaamheid is er volop in de markt, maar het mag niets meer kosten. “Ons ‘idealeasme’ stoelt op een driestappenplan waarbij de gedachte is: duurzaamheid moet voordeel opleveren, ook in de portemonnee. Dat begint met de vraag: kan ik toe met minder kilometers? Ofwel: moet ik wel zo nodig steeds achter het stuur kruipen. En als dat wel moet, doe het dan in een zuinige ‘groene’ auto. Kijk daarbij eventueel naar de mogelijkheid van elektrisch rijden. Of misschien is groengas wel een optie? En laat vooral de accountmanager die 60.000 km per jaar rijdt, gewoon in zijn zuinige diesel doorrijden.”
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen
Gerelateerde links:
- Mannelijke leaserijder grootste milieuvervuiler
- Studie CE Delft naar brandstofbesparende maatregelen
- Leasemijen betrokken bij TU/e vinding: auto wordt 14% zuiniger
- Winnaars Low Car Diet nog altijd op dieet
- Interesse in private lease onder consumenten neemt toe
- Werkgevers ‘hard hoofd’ in VNA-normen private lease
- Private leaseklant is ouder, wil langere contracten en grotere auto






