CSRD boost investeringen in duurzame mobiliteit

dinsdag 22 oktober, 2024

Om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen gaan bedrijven meer sturen op duurzame mobiliteit, blijkt uit onderzoek van Ayvens. Maar tegelijkertijd vormt het een grote uitdaging, met name door de hoge kosten die hiermee gepaard gaan.

De CSRD-richtlijn (Corporate Sustainability Reporting Directive) verplicht grote bedrijven vanaf 1 januari 2025 te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. Uit het onderzoek van leasemaatschappij Ayvens onder bijna 400 Nederlandse bedrijven, waarvan 100 CSRD-plichtig, blijkt dat iets meer dan helft (54 procent) van de bedrijven het mobiliteitsbeleid gaat aanpassen en bijna zeven op de tien (68 procent) gaat door de CSRD-richtlijn meer sturen op duurzame mobiliteit.

Zo biedt het merendeel van de bedrijven inmiddels een fiets van de zaak aan en maakt thuiswerken mogelijk. 44 procent stimuleert het gebruik van een elektrische (lease-)auto, 18 procent verplicht dit zelfs. Goed nieuws allemaal, vindt ook Corinne Vonk, duurzaamheidsmanager van Ayvens. ”Het is goed om te zien dat veel bedrijven zich bewust afvragen waar CO2-uitstoot teruggedrongen kan worden. Logisch dat men dan kijkt naar de impact van mobiliteit, naast de energiehuishouding en het gebruik van grondstoffen en materiaal.”

Ongelijk speelveld

62% van grote bedrijven zegt nu klaar te zijn voor de CSRD-richtlijn; maar een kwart dus nog niet. En ondanks dat veel bedrijven adequaat inspelen op de CSRD-verplichting geven zes op de tien bedrijven aan dat de kosten van verduurzamen een bedreiging vormen voor hun bedrijf. Verder is er kritiek op de leidende rol die Europa speelt. Maar liefst zeven op de tien vindt dat Europa te veel vooruitloopt op andere, meer vervuilende regio’s, en dat dit een ongelijk speelveld creëert.

Struikelblok voor 39 procent van de bedrijven is het in kaart brengen van de dubbele materialiteit, een belangrijk element waarbij zowel de impact van het bedrijf op de omgeving als de impact van externe factoren op het bedrijf moeten worden gerapporteerd. Bijna de helft weten zelfs niet wat dit begrip inhoudt.

Veel werk

Daarnaast vormt de hoeveelheid werk die samengaat met het rapporteren, in combinatie met de beperkte capaciteit van personeel, een struikelblok voor 37 procent van de bedrijven. Het verzamelen van data en de complexe rapportage-vereisten is voor ruim een derde van de bedrijven een uitdaging.

Volgens Vonk is het verzamelen van de data inderdaad veel werk. “Maar ik geloof ook dat dit komt doordat het de eerste keer is dat we deze data verzamelen. Ik verwacht dat dit volgend jaar veel sneller gaat.”

Kosten besparen

Tot slot ziet Vonk ook de voordelen: “De data die verzameld moet worden, leidt ook vaak tot inzichten waardoor bedrijven nog beter in staat zijn om te sturen op duurzaamheid, of zelfs tot kosten besparen. Als leasemaatschappij proberen we natuurlijk klanten zo goed mogelijk te informeren over CSRD en hoe je daar als bedrijf met je mobiliteitsbeleid op in kunt spelen.”

De CSRD geldt sinds 1 januari 2024 voor bedrijven die eerder ook al aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moesten voldoen. De CSRD-richtlijn is namelijk een opvolger van de NFRD. Vanaf 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage verplicht voor grote bedrijven die eerder buiten de NFRD vielen. Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026.

Klik hier om het hele werkgeversonderzoek te downloaden

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerd achtergrond-artikel