Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

De laadkabel die de laadpaal overbodig maakt?

dinsdag 3 december, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Het Belgische laadinfrastructuurbedrijf EV-quip brengt de Oostenrijkse NRGKick laadkabels naar Nederland. Met behulp van adapters kan van elk stroompunt een laadpunt worden gemaakt, tot een maximaal laadvermogen van 22kW. In Nederland maakt machinebouwer Royal Reesink sinds kort gebruik van de laadkabels om de voertuigen van de mensen thuis op te laden. En is op die manier deels verlost van een ‘hoofdpijndossier’: de thuislaadpaal.

EV-quip is de officiële importeur voor deze oplader voor elektrische auto’s die, volgens het bedrijf, de oplaadmogelijkheden voor de EV tot ver buiten openbare laadstations en niet-draagbare wallboxen uitbreidt. In België boekt het bedrijf al succes met de laadkabels van NRGKick. Maar de situatie bij onze zuiderburen is wat anders dan in Nederland. In België beschikken veel huishouden over krachtstroom of een 3-fase aansluiting. Dan kan probleemloos tussen de 11 kW of 22 kW met de kabels worden geladen. In Nederland komt zo’n aansluiting minder vaak voor.

Xavier Gulix en Louis Vandebeeck

Toch biedt de laadkabel ook in Nederland een mooie toevoeging op bestaande laadinfrastructuur. Daar zijn althans Xavier Gulix en Louis Vandebeeck van EV-quip van overtuigd. Want ook in een gewoon stopcontact kan er gedurende de nacht tussen de 150 en 200 km mee worden opgeladen. “Genoeg om de volgende dag weer op pad te gaan, naar werk of naar een klant. Daar kan vervolgens de auto weer aan de laadpaal worden gehangen. We moeten af van de perceptie om de elektrische auto steeds maar vol te willen laden; bij een EV laad je bij zoveel als je nodig hebt”, aldus Gulix.

Flexibiliteit en kostenvoordeel

Het grote voordeel van laden via een kabel is natuurlijk dat men niet afhankelijk is van een (dure) thuislaadpaal. Als er thuis of op het werk de beschikking is over een 3 fase aansluiting of, zoals op veel bouwplaatsen het geval is, een krachtstroomaansluiting, dan kan via de NRGKick laadkabel tot 22kW worden geladen. Dat maakt de kabels bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bouwbedrijven waar veel elektrisch wordt gereden. Vandebeeck: “Bouwbedrijven zijn een van de doelgroepen die we in het vizier hebben. Op werkelijk iedere stroombron past onze kabel. Het geeft een enorme flexibiliteit en kostenvoordeel. En wagenparkbeheerders zijn verlost van het installeren van een thuislaadpaal. Vaak een ‘hoofdpijndossier’ omdat er van alles moet worden geregeld bij de werknemer thuis. Inclusief afspraken over wat er gebeurt als de werknemer uit dienst gaat. Of als de werknemer verhuisd. Het levert vaak problemen op. Laatst hoorden we een potentiële klant zeggen dat hij zich meer een laadpaalmanager voelde dan een fleetmanager.”

Laatst hoorden we een potentiële klant zeggen dat hij zich meer een laadpaalmanager voelde dan een fleetmanager

Daarbij is de NRGKick niet zomaar een ‘simpele’ laadkabel voorzien van adapters. EV-quip kan de kabel koppelen met een CPO (Charge Point Operator). Ook beschikt de NRGkick over OCPP1.6 waarmee splitbilling mogelijk is. Dit maakt het de ideale oplossing voor de werknemers van een bedrijf met een groot elektrisch wagenpark, zoals bij Royal Reesink. Met splitbilling kunnen medewerkers van Royal Reesink hun elektrische voertuigen thuis opladen, waarbij de kosten voor zakelijk gebruik automatisch worden verrekend met het bedrijf. Splitbilling biedt ook duidelijke en gedetailleerde rapportages van de laadkosten, waardoor zowel Royal Reesink als de medewerkers volledig inzicht hebben in de gemaakte kosten en het gebruik. Dit verhoogt de transparantie en voorkomt discussies over vergoedingen. Overigens is er ook een ‘gratis’ automatisch laadrapport voor splitbilling. En op de NRGkick app kan je tijd-gestuurde laadschema’s instellen, alsook alle details en specificaties aflezen van de laadsessie. Met de app kan je de kabel ook op afstand bedienen.

‘Mobiele laadpaal’

De NRGkick biedt bovendien uitgebreide beveiligingsfuncties, zoals een ingebouwde differentieelschakelaar, oververhittingsbescherming en stroomdetectie, wat bijdraagt aan een veilige en efficiënte laadsessie. Er zijn twee uitvoeringen van de kabel: één met simkaart en eentje zonder. De klanten van EV-quip kunnen de kabel ook onderbrengen in een leasecontract – het bedrijf levert sowieso ook aan leasemaatschappijen. Ook die zien de toegevoegde waarde van een dergelijke ‘mobiele laadpaal’ zoals Gulix het wel omschrijft. “We merken dat het product nog niet zo bekend is in de markt. Bij inzet van een elektrische auto heeft men het meteen over een vaste laadpaal. Maar de NRGkick kan een prima en goedkoper alternatief zijn. Een soort ‘mobiele laadpaal’ die je altijd bij je hebt. Soms hoor ik wel eens van prospects dat ze dit product liever eerder hadden leren kennen. Nu zitten ze met al die vaste thuislaadpalen opgescheept.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: EV-quip

Gerelateerde links:

  • Smappee opent Nederlandse vestiging
  • Nissan en EV Company samen in slim laden
  • Servicebenchmark 2024: het gaat goed met publiek laden
  • ANWB: zoek in buitenland vooral de snellader op!
  • Elektrificatie Nederlands wagenpark zet door
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design