Het Belgische laadinfrastructuurbedrijf EV-quip brengt de Oostenrijkse NRGKick laadkabels naar Nederland. Met behulp van adapters kan van elk stroompunt een laadpunt worden gemaakt, tot een maximaal laadvermogen van 22kW. In Nederland maakt machinebouwer Royal Reesink sinds kort gebruik van de laadkabels om de voertuigen van de mensen thuis op te laden. En is op die manier deels verlost van een ‘hoofdpijndossier’: de thuislaadpaal.
EV-quip is de officiële importeur voor deze oplader voor elektrische auto’s die, volgens het bedrijf, de oplaadmogelijkheden voor de EV tot ver buiten openbare laadstations en niet-draagbare wallboxen uitbreidt. In België boekt het bedrijf al succes met de laadkabels van NRGKick. Maar de situatie bij onze zuiderburen is wat anders dan in Nederland. In België beschikken veel huishouden over krachtstroom of een 3-fase aansluiting. Dan kan probleemloos tussen de 11 kW of 22 kW met de kabels worden geladen. In Nederland komt zo’n aansluiting minder vaak voor.
Toch biedt de laadkabel ook in Nederland een mooie toevoeging op bestaande laadinfrastructuur. Daar zijn althans Xavier Gulix en Louis Vandebeeck van EV-quip van overtuigd. Want ook in een gewoon stopcontact kan er gedurende de nacht tussen de 150 en 200 km mee worden opgeladen. “Genoeg om de volgende dag weer op pad te gaan, naar werk of naar een klant. Daar kan vervolgens de auto weer aan de laadpaal worden gehangen. We moeten af van de perceptie om de elektrische auto steeds maar vol te willen laden; bij een EV laad je bij zoveel als je nodig hebt”, aldus Gulix.
Flexibiliteit en kostenvoordeel
Het grote voordeel van laden via een kabel is natuurlijk dat men niet afhankelijk is van een (dure) thuislaadpaal. Als er thuis of op het werk de beschikking is over een 3 fase aansluiting of, zoals op veel bouwplaatsen het geval is, een krachtstroomaansluiting, dan kan via de NRGKick laadkabel tot 22kW worden geladen. Dat maakt de kabels bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bouwbedrijven waar veel elektrisch wordt gereden. Vandebeeck: “Bouwbedrijven zijn een van de doelgroepen die we in het vizier hebben. Op werkelijk iedere stroombron past onze kabel. Het geeft een enorme flexibiliteit en kostenvoordeel. En wagenparkbeheerders zijn verlost van het installeren van een thuislaadpaal. Vaak een ‘hoofdpijndossier’ omdat er van alles moet worden geregeld bij de werknemer thuis. Inclusief afspraken over wat er gebeurt als de werknemer uit dienst gaat. Of als de werknemer verhuisd. Het levert vaak problemen op. Laatst hoorden we een potentiële klant zeggen dat hij zich meer een laadpaalmanager voelde dan een fleetmanager.”
Laatst hoorden we een potentiële klant zeggen dat hij zich meer een laadpaalmanager voelde dan een fleetmanager
Daarbij is de NRGKick niet zomaar een ‘simpele’ laadkabel voorzien van adapters. EV-quip kan de kabel koppelen met een CPO (Charge Point Operator). Ook beschikt de NRGkick over OCPP1.6 waarmee splitbilling mogelijk is. Dit maakt het de ideale oplossing voor de werknemers van een bedrijf met een groot elektrisch wagenpark, zoals bij Royal Reesink. Met splitbilling kunnen medewerkers van Royal Reesink hun elektrische voertuigen thuis opladen, waarbij de kosten voor zakelijk gebruik automatisch worden verrekend met het bedrijf. Splitbilling biedt ook duidelijke en gedetailleerde rapportages van de laadkosten, waardoor zowel Royal Reesink als de medewerkers volledig inzicht hebben in de gemaakte kosten en het gebruik. Dit verhoogt de transparantie en voorkomt discussies over vergoedingen. Overigens is er ook een ‘gratis’ automatisch laadrapport voor splitbilling. En op de NRGkick app kan je tijd-gestuurde laadschema’s instellen, alsook alle details en specificaties aflezen van de laadsessie. Met de app kan je de kabel ook op afstand bedienen.
‘Mobiele laadpaal’
De NRGkick biedt bovendien uitgebreide beveiligingsfuncties, zoals een ingebouwde differentieelschakelaar, oververhittingsbescherming en stroomdetectie, wat bijdraagt aan een veilige en efficiënte laadsessie. Er zijn twee uitvoeringen van de kabel: één met simkaart en eentje zonder. De klanten van EV-quip kunnen de kabel ook onderbrengen in een leasecontract – het bedrijf levert sowieso ook aan leasemaatschappijen. Ook die zien de toegevoegde waarde van een dergelijke ‘mobiele laadpaal’ zoals Gulix het wel omschrijft. “We merken dat het product nog niet zo bekend is in de markt. Bij inzet van een elektrische auto heeft men het meteen over een vaste laadpaal. Maar de NRGkick kan een prima en goedkoper alternatief zijn. Een soort ‘mobiele laadpaal’ die je altijd bij je hebt. Soms hoor ik wel eens van prospects dat ze dit product liever eerder hadden leren kennen. Nu zitten ze met al die vaste thuislaadpalen opgescheept.”
Categorie: Laadinfrastructuur






