Private lease is de hype van het moment, maar bij Autolease Midden Nederland (ALMN) hebben ze er al ruim 8 jaar ervaring mee. Hoewel de kern de zakelijke markt blijft, is het label Smilease een volwaardige business unit met ruim 500 contracten. Directeur Maarten Bruinsma over zijn lessen in private lease.
Efficiënt en creatief invullen van de mobiliteit van de klant. Daar draait het volgens Bruinsma om bij leasing. ALMN heeft daarvoor een hele waaier van producten: van gewone operationele lease tot en met het beheren van mobiliteitsbudgetten. ‘Natuurlijk’ zijn er ook deel- en poolauto’s, heeft ALMN een aparte rent- en shortleasetak, is er financial lease en prijkt de vakantieauto op de lijst. Bij dit laatste kiest de berijder een kleine, zuinige en fiscaal aantrekkelijke leaseauto voor dagelijks gebruik en voor de vakanties stelt ALMN een grotere auto beschikbaar. Bruinsma: “ In het leasebedrag zit een component voor de vakantieauto maar toch wordt er fors bespaard op de totale kosten vanwege de goedkopere auto voor regulier gebruik. Indien een werknemer een jaar eens niet op vakantie gaat met zijn auto, dan blijven de dagen waarop hij of zij recht heeft, gewoon staan.”
Administratieve druk
En dan is er private lease. In acht jaar tijd dat ALMN het via het label Smilease (met twee vestigingen in het land) aanbiedt, is het uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van het bedrijf. Onlangs nog is er een app gelanceerd voor de privérijders. De app geeft inzicht in de gegevens van het contract, de kilometerstanden kunnen worden doorgegeven en er kan bij eventuele schade ook meteen de diverse hulpdiensten worden opgeroepen.
Overigens hebben ook de zakelijke rijders de beschikking over een dergelijke app. Klanten willen volgens Bruinsma steeds verder ontzorgd worden, vooral wat betreft de administratieve druk rondom mobiliteit. Outsourcen luidt momenteel het devies in de markt. Bruinsma: “Het is opvallend hoe vaak we de laatste tijd aan directietafels mogen aanschuiven omdat de klant zoveel mogelijk aan ons wil outsourcen. Transparantie is daarbij heel belangrijk. Ook bij het maken van rapportages waarmee we de klant rekenschap geven over onze dienstverlening.”
“Dat betekent dat we regelmatig nee moeten verkopen”
Maar het gehele leaseproduct aanbieden via een muisklik, dat gaat Bruinsma te ver. Ook, of misschien wel helemaal, wat betreft private lease. Juist het persoonlijke contact met de aanvrager ziet Bruinsma als een van de belangrijkste lessen geleerd. “Intern hebben we goede en strakke regels; het acceptatieproces is enorm belangrijk. Dat betekent dat we regelmatig nee moeten verkopen. Waarbij we overigens altijd persoonlijk contact hebben met de aanvrager; face-to-face. Het is tijdsintensiever maar daardoor kennen we ook nauwelijks problemen met bestaande klanten.”
Zaterdag geopend
Bruinsma gelooft dus niet in een privéleaseproduct waarbij alles met een muisklik te regelen is. Hij denkt ook dat het de transparantie ten goede komt als er persoonlijk contact is met een aanvrager. Wat dat betreft ziet hij een keurmerk private lease, dat momenteel door de branchevereniging VNA in de maak is, met vertrouwen tegemoet. Overigens ziet Bruinsma een duidelijke toename in de interesse in private lease. Zowel vorig als dit jaar stijgt het aantal aanvragen fors bij Smilease. Hij voorspelt dat volgend jaar zijn kantoor in Tiel gewoon op zaterdag geopend zal zijn.
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen
Gerelateerde links:
- VZR komt met 2.1 versie van de private lease-normen
- Nieuwe private lease-vergelijker in de lucht
- 10.000 leaseoffertes in 1 week op LeaseVergelijker.nl
- Interesse in private lease onder consumenten neemt toe
- Werkgevers ‘hard hoofd’ in VNA-normen private lease
- Klant private lease is ouder, wil langere contracten en grotere auto






