Shuttel ziet gedragsverandering: EV ook voor vakantie

donderdag 24 juli, 2025

Steeds meer Nederlanders gaan met de elektrische auto naar Europese vakantiebestemmingen, blijkt uit de laad- en tanktransacties uit 2022, 2023 en 2024 van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas. Alleen Spanje blijft een ‘witte vlek’.

Laadstress heeft plaatsgemaakt voor vertrouwen in een steeds beter laadnetwerk buiten de Benelux, concludeert Bart Horstman, mobiliteitsspecialist bij Shuttel. “Onze data toont een duidelijke gedragsverandering onder vakantiegangers aan. De elektrische auto wordt niet alleen gebruikt voor woon-werkverkeer, maar ook voor de zomervakantie.”

Deze ontwikkeling komt mede door de snelle uitbreiding van het Europese laadnetwerk. Cijfers van het European Alternative Fuels Observatory laten zien dat de laadinfrastructuur tussen 2023 en 2024 met 40% is gegroeid.

De transacties van Shuttel laten bovendien een sterke seizoensgebonden trend zien. Terwijl in de wintermaanden (Q1 en Q4) de laadpunten in en rond de wintersportgebieden in de Alpen intensief gebruikt worden, verschuift het laadzwaartepunt in de zomer (Q3) naar het zuiden van Europa. “Populaire vakantiebestemmingen onder Nederlanders worden weerspiegeld door ons laadgedrag”, aldus Horstman.

Spanje ‘leeg’ op de kaart

Behalve dan Spanje. Terwijl de routes door Frankrijk en Noord-Italië groen oplichten in de systemen van Shuttel door de vele laadsessies, blijft Spanje ‘leeg’ op de kaart. Dit terwijl Spanje een populaire vakantiebestemming is onder Nederlanders. “De wil is er zeker, maar het laadnetwerk in Spanje loopt achter. Dit ontmoedigt de Nederlandse vakantieganger om de Pyreneeën met de elektrische auto over te steken.”

Overigens is het wel zaak dat EV-rijders hun route goed moeten plannen, benadrukt Horstman. “Je bent afhankelijk van snelladers die je vooral vind langs de hoofdwegen, waardoor belangrijke laadslagaders in Europa ontstaan. Soms is het gebrek aan snelladers buiten de hoofdwegen om, een remmende factor voor vakantiegangers. Reguliere laadpalen zijn er genoeg, maar je wilt ook niet onnodig veel langer over een rit van 12 uur doen omdat je auto nog een paar uur opgeladen moet worden.”

Laadgedrag van elektrische rijders buiten de Benelux door de seizoenen heen (V.L.N.R.: Q1, Q2, Q3, Q4 van 2024). Wit = vrijwel geen laadtransacties, rood = weinig transacties, geel = een redelijk aantal transacties, groen = veel transacties en donkergroen = heel veel transacties

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Shuttel