Column Arjos Bot van Arval Mobility Observatory

dinsdag 19 augustus, 2025

Wat zijn de trends die de mobiliteit van morgen vormgeven? Het Arval Mobility Observatory is al jaren een toonaangevende (internationale) denktank op het gebied van (zakelijke) mobiliteit. Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval Nederland, schetst in een exclusieve column voor TrendsinAutoleasing de belangrijkste trends. Over achterlopen infrastructuur, Chinese merken en de solid-state-batterij.

Arjos Bot:

Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval Nederland

“De wielen draaien, maar de koers verandert. Van Chinese automerken die Europa veroveren tot slimme auto’s die data analyseren, de ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. En dat raakt niet alleen bedrijven met wagenparken, maar ook iedereen die dagelijks reist. De vraag is: zijn we klaar voor wat er komt? Dit zijn de trends die de mobiliteit van morgen vormgeven.

  1. Innovatie als drijvende kracht

AI-gestuurde assistentiesystemen en slimme connectiviteit, zoals telematica, maken autorijden slimmer én veiliger. Met name op het gebied van AI zijn de ontwikkelingen in volle gang. Deze systemen kunnen voorspellen, reageren én corrigeren. Alsof je een co-piloot naast je hebt die nooit zijn aandacht verliest. Zo detecteert AI voetgangers, herkent verkeersborden en signaleert afwijkende patronen, zoals een slingerende auto. Toch is het belangrijk om ethiek en beveiliging mee te nemen in deze ontwikkelingen. Als de data waarop AI is getraind onvolledig of bevooroordeeld is, beïnvloedt dat het handelen, en dus de veiligheid. Ook cybersecurity vormt een grote uitdaging. Zowel tijdens de ontwikkeling als in de auto zelf zijn deze systemen aantrekkelijke doelwitten voor cyberaanvallen.

  1. Achterlopende infrastructuur

Eén van de meest zichtbare trends? Meer elektrische auto’s. De EV-verkoop op de zakelijke markt steeg in twee jaar tijd in aandeel van 34 naar 53 procent. Het is dan ook niet verbazend dat uit onderzoek blijkt dat maar liefst 69 procent van de bedrijven personenauto’s heeft die draaien op alternatieve energiebronnen. Maar zijn er ook voldoende laadpunten? Het aantal laadpunten neemt gestaag toe, maar blijft achter bij de groei van het aantal elektrische auto’s. Openbare laadpalen zijn nog lang niet overal beschikbaar. Wie geen eigen oprit heeft, is vaak aangewezen op schaarse voorzieningen in de buurt. Elektrisch rijden op grote schaal komt steeds dichterbij, mits we blijven bouwen aan de basis. Naar verwachting moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen.

Er speelt ook nog een ander probleem: de capaciteit van het elektriciteitsnet (netcongestie). In veel regio’s is het net overbelast. Deze zogeheten netcongestie zorgt ervoor dat er minder nieuwe laadpunten kunnen komen, waardoor de overstap naar elektrisch rijden kan stagneren. Overheden en netbeheerders staan voor een complexe puzzel.

  1. Chinese merken veroveren de wereld

Een opvallende ontwikkeling is de snelle opmars van Chinese automerken op de Europese markt. Merken als BYD en Zeekr winnen terrein dankzij enorme productiecapaciteiten en een scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Deze groei is ook in Nederland duidelijk zichtbaar: de verwachting is dat in 2030 bijna 19 procent van de verkochte elektrische auto’s van een Chinees merk is. De reden van hun populariteit ligt in het feit dat de voertuigen zijn uitgerust met goede technologie, volledig gericht op elektrificatie én betaalbaar zijn. Zelfs heffingen vanuit de EU om de Europese auto-industrie te beschermen hebben geen invloed op de verkoopprijs. Daarmee hebben Chinese merken de potentie om traditionele markten flink op te schudden.

  1. Focus op batterijen en grondstofvoorziening

De batterij is een essentieel onderdeel van een elektrisch voertuig en vertegenwoordigt twintig tot dertig procent van de totale aanschafwaarde. Een van de meest voorkomende zorgen van consumenten is slijtage en de afnemende actieradius. Maar nu blijkt uit onderzoek dat de levensduur van EV-batterijen ruim boven de garanties van autofabrikanten ligt en dat de prestaties van EV-batterijen over de jaren behouden blijven. Ondertussen staat de volgende innovatie klaar: de solid-state-batterij. Ze bieden een hogere stroomcapaciteit, snellere laadtijden en een lager gewicht. Ook op het gebied van duurzaamheid is er winst: solid-state-batterijen gebruiken aanzienlijk minder schaarse metalen zoals kobalt en nikkel (nog wel lithium), wat de milieu-impact verkleint.

Stilstaan is achteruitgaan
De mobiliteitssector verandert in een ongekend tempo. We staan voor zowel kansen als uitdagingen die ieder hun eigen aandacht vragen. Eén ding is zeker: stilzitten is geen optie. Wie nú innoveert en samenwerkt, bepaalt straks de route. Investeren doe je niet alleen om kosten te besparen, maar ook om bij te dragen aan duurzaam en toekomstgericht vervoer.”

Categorie: Geen
Labels: Arval Mobility Observatory