KPN reis-app toont CO2 uitstoot reisgedrag

donderdag 18 september, 2025

Met de nieuwe reisdeclaratie app van KPN wordt het invullen van declaraties niet alleen makkelijker, maar het maakt ook nog eens inzichtelijk hoeveel CO2 reisgedrag uitstoot. KPN heeft speciaal hiervoor een reis-app laten ontwikkelen, die gebruikt maakt van gamification. Het is onderdeel van de vergroening van het mobiliteitsbeleid.

KPN is de eerste in Nederland die de reis-app van Reisbalans combineert met CO2 uitstoot en gamification. Met ingang van september kunnen 10.000 KPN-medewerkers de app installeren en gebruiken. De app registreert vrijwel automatisch de reisbewegingen en koppelt deze aan een CO2 -dasboard. De medewerker krijgt daardoor per reis, maar ook per reisperiode inzicht in hoeveel hij of zij bijdraagt aan het terugdringen van zijn CO2-footprint. Gaat de medewerker op de fiets, of met de trein, dan wordt hij  beloond met een smiley. Reist hij veel met de benzineauto, dan is het een iets minder vriendelijke emoji. Het dashboard in de app geeft ook aan hoe groen de werknemer reist ten opzichte van collega’s.

Volgens Carlo Steenvoorden, HR-manager bij KPN, streeft het bedrijf er voortdurend naar een aantrekkelijke en moderne werkgever te zijn. “Deze reis-app biedt niet alleen gemak bij een vaak vervelend klusje, maar geeft ook inzicht in je bijdrage aan het milieu. En we zijn zuinig op het milieu bij KPN. Daarbij is het natuurlijk ook fun”.

1.250 (lease)fietsen

Twee jaar geleden werd het mobiliteitsbeleid van KPN volledig herzien. Voor die tijd was het mobiliteitsbeleid eigenlijk een optelsom van regels uit verschillende tijden, zegt Steenvoorden. “Veel was nog gestoeld op het oude normaal: leaseauto’s, uitzonderingen, veel ruimte voor maatwerk. Maar dat botste steeds vaker met onze duurzaamheidsambities.”

Een belangrijke rol in het nieuwe mobiliteitsbeleid kreeg de fiets. Inclusief leaseoptie en 0,40 euro per kilometervergoeding. OV bleef een volwaardig alternatief. Niets werd overigens uitgesloten, want niet iedereen kan fietsen, niet elke functie laat OV toe. “Het ging om stimuleren, niet verbieden”, benadrukt Steenvoorden. Maar de auto kwam wel degelijk minder centraal te staan. Die focus op de fiets heeft ervoor gezorgd dat er nu meer dan 1.250 bij KPN in gebruik zijn. “En het mooiste: het gesprek veranderde. Ineens ging het op de werkvloer over woon-werk-afstanden, over duurzaamheid, over keuzevrijheid. Niet meer alleen over die ene leaseauto.”

Categorie: Niet gecategoriseerd

Gerelateerd achtergrond-artikel