KiM: aandeel private lease blijft beperkt
vrijdag 19 december, 2025Na ruim 10 jaar snelle groei is het groeitempo van private lease inmiddels sterk afgenomen, blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). En de komende jaren is sterke groei onwaarschijnlijk.
Van de Nederlanders heeft 4,5% minstens 1 private leaseauto in het huishouden. Autoabonnementen zijn met een aandeel van 0,1% nog zeldzaam. Beide vormen komen vooral in de plaats van autobezit, en worden slechts beperkt gebruikt door mensen die eerder geen auto hadden. Private lease maakt het voor meer mensen mogelijk om een nieuwe in plaats van een tweedehands auto te nemen. Het stimuleert daarmee wel de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark en ook de adoptie van rijhulpsystemen in auto’s die bedoeld zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren, bedrukken de onderzoekers.
Maar ook blijkt dat maar weinig Nederlanders de intentie hebben om binnen 5 jaar over te stappen naar private lease of een autoabonnement. Voor slechts een klein deel van de bevolking levert dit een kostenbesparing op ten opzichte van autobezit. Mensen die wel overstappen, doen dat vooral omdat ze liever maandelijks voor een auto willen betalen dan in 1 keer een groot bedrag, of omdat autobezit hen te veel gedoe en onvoorspelbare kosten oplevert.
Problematische schulden
Onderzoek uit het buitenland suggereert dat leaseconstructies kunnen zorgen voor meer problematische schulden bij huishoudens, maar in Nederland zijn daar vooralsnog geen aanwijzingen voor, stelt het rapport ook. Of een overstap naar private lease leidt tot meer of juist minder autogebruik is nog niet bekend.
De onderzoekers stellen ook dat zowel private lease als autoabonnementen gevoelig zijn voor veranderingen in fiscaal en subsidiebeleid voor elektrische auto’s. Vooral omdat er veel (hybride)elektrische auto’s worden aangeboden. Het Rijk zou dan ook de ontwikkeling van private lease en autoabonnementen goed moeten blijven monitoren.
Categorie: Private lease / Auto-abonnementen



