Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Universele brandstofpas ‘buitengewoon dominant’ in markt

woensdag 14 oktober, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Multitankcard (MTC) is met afstand de meest gebruikte brandstofpas in de mid- en grootzakelijke markt; 38,7% maakt gebruik van deze kaart. Shell doet het als merkgebonden pas opmerkelijk goed en neemt, na Travelcard, de derde plaats in. Maar uitdagers staan op de stoep.

Het een en ander blijkt uit onderzoek van Fleet Profile voor TrendsinAutoleasing. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op ruim 6.000 recente interviews met fleetmanagers en wagenparkbeheerders binnen de TOP 15.000 organisaties in Nederland. De interviews vertegenwoordigen een potentieel van ruim 325.000 brandstofpassen van zakelijke rijders en eigen vervoerders.

Ruim 1 op de 3 organisaties binnen de afgebakende doelgroep maakt gebruik van 1 of meerdere MTC brandstofpassen. Daarmee komt MTC bijna drie keer vaker voor dan nummer 2: Travelcard (exclusief labels zoals MKB Brandstof & ANWB tankpas).

Fleetprofile_tankpassen1

Bijna 10% van de respondenten geeft aan gebruik te maken van eigen betaalfaciliteiten in de vorm van bijvoorbeeld een zakelijke creditcard. Bijna 6% van de respondenten heeft een (exclusieve) samenwerking met een lokale pomphouder.

Meerdere leveranciers

Kijken we naar het marktaandeel van de passen, dan loopt MTC met 45% verder uit als koploper. Maar de tweede is Shell met een aandeel van 21% gevolgd door Travelcard met 16,3%. Die goede positie van Shell is volgens Fleet Profile te verklaren doordat Shell het vooral goed doet bij de grote fleetowners van meer dan 100 voertuigen. “Het feit dat Travelcard wordt ingehaald op marktaandeel wordt verklaard door het gegeven dat bijvoorbeeld de MKB Brandstofpas, één van de labels van Travelcard, voornamelijk in het kleinere segment van parken met minder dan 10 voertuigen wordt gebruikt. Dit segment is niet vertegenwoordigd in de resultaten van dit onderzoek”, aldus Rob Groenen van Fleet Profile.

Fleetprofile_tankpassen3

Andere uitkomst van het onderzoek: naarmate de omvang van het wagenpark groeit, is er vaker sprake van meerdere leveranciers voor de brandstofpassen. Van de organisaties met meer dan één leverancier (14%)heeft ruim 90% een wagenpark dat bestaat uit verschillende type voertuigen. Bijvoorbeeld personenauto’s en busjes (LCV’s). Opmerkelijk is dat in de zorgsector het aantal organisaties met meer dan één leverancier substantieel groot is (31%).

Transparantie in kosten

Volgens Fleet Profile heeft de universele brandstofpas niet alleen de berijder maar ook de wagenparkbeheerder en financiële administratie de afgelopen jaren veel voordelen opgeleverd. Het heeft voornamelijk geleid tot transparantie in kosten en tankgedrag. Groenen: “Het verder meetbaar maken van tankgedrag en beïnvloeding van berijdersgedrag is volop in ontwikkeling met een toekomstvisie op bijvoorbeeld ‘the connected car’ en de groei van telematicaoplossingen in relatie tot zakelijke mobiliteit.”

Fleetprofile_tankpassen2

 

Daarbij is de traditionele (universele) tankpas steeds vaker een pas waarmee ook andere vormen van mobiliteit kan worden gefaciliteerd. Denk hierbij aan elektrisch laden, OV en bijvoorbeeld (zakelijk) parkeren. De technologie achter de universele pas stelt wagenparkbeheerders ook steeds meer in staat om slimmer om te gaan met tank- & reisgedrag. Zo is het tegenwoordig mogelijk om bijvoorbeeld in te stellen dat er niet getankt kan worden aan relatief dure snelwegstations.

Die uitbreiding van het dienstenpakket is ook noodzakelijk, denkt Rob Groenen. Want de partijen worden uitgedaagd door (relatief) nieuwe spelers op de markt zoals XXImo, Radiuz en MobilityMixx. Groenen: “De opkomst van de mobiliteitspas is anno 2015 een feit. Traditionele partijen moeten blijven innoveren.”

Klik hier voor het rapport in PDF

 


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Labels: MTC, Shell, Smart Profile / Fleet Profile, TravelCard, XXImo

Gerelateerde links:

  • XXImo: 12 cent prijsgarantie op tanken
  • Travelcard biedt ‘flatfee’ voor elektrisch laden
  • Athlon breidt mobiliteitskaart uit; inzage in elke kilometer
  • Proef ANWB en OV-bedrijven met ‘achteraf betalen’
  • Studie CE Delft naar brandstofbesparende maatregelen
  • ElaadNL: laadpas alleen voldoet niet
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design