De focus ligt op de ‘white van man’, maar Fleetmatics kruipt de komende tijd meer richting de account- en salesmanager in zijn of haar ‘gewone’ leaseauto. Al dan niet in samenwerking met leasemaatschappijen. Want met een goed fleetmanagementsysteem valt enorm veel te halen, beseffen ook (grotere) fleetowners. Marketing Manager Fleetmatics Jan Willem Doornbos over pijnpunten, ambities en ‘click & play’.

Jan Willem Doornbos: Ook de techniek moet ‘click & play’ zijn, ofwel met drie muisklikken moet de gewenste rapportage op het scherm komen
Het bedrijf is nog maar een klein jaar actief op de Nederlandse markt, begonnen in januari 2015 met vier man. Inmiddels is het doorgegroeid naar 12 mensen die dagelijks bedrijven benaderen voor een fleetmanagementsysteem. Gezien de snelle, onstuimige groei lijkt het erop alsof de markt voor fleetmanagement nog braak ligt. Terwijl Fleetmatics niet bepaalt de enige aanbieder is van blackbox- en GPS voertuigvolgsystemen.
Wereldmarktleider
Dat laatste mag gerust als understatement worden opgevat. Maar Fleetmatics is niet zomaar een nieuwe speler: als van oorsprong Iers bedrijf is het inmiddels wereldwijd actief en in de VS, waar het een beursnotering heeft, marktleider. Op alle markten heeft het zo’n 655.000 voertuigen voorzien van een fleet-managementsysteem (bij 31.000 klanten), het mag zich daarmee wereldmarktleider noemen. En dat marktleiderschap moet er ook in Europa komen. Te beginnen in Nederland. Eerder dit jaar is er ook in Frankrijk een vestiging gekomen en onlangs is er een Italiaanse partij overgenomen.
Het is vaak een combinatie van punten waar in alle gevallen een fleetmanagementsysteem uitkomst kan bieden
De ambities zijn niet mals en Doornbos beschikt over een enorme organisatie met alleen al tegen de 200 developers in Ierland. Maar dan nog moet de propositie natuurlijk goed zijn: het draait allemaal om de klant, de fleetowner. Die klant is vooral afkomstig uit de service-industrie; het koeriersbedrijf, installatiebedrijf, bouwbedrijf, schoonmaak, etc. “Bedrijven die tussen de 5 en 75 voertuigen op de weg hebben. Bedrijven die duidelijke pijnpunten hebben met betrekking tot hun wagenpark en snel willen schakelen als daar oplossingen voor zijn”, aldus Doornbos.
Wat die pijnpunten zoal zijn? Hoge brandstofkosten, weinig controle op bestuurders, de wens om het rijgedrag beter in kaart te brengen en te monitoren. “Maar ook: het optimaliseren van de routeplanning en het verbeteren van de klantenservice. Het is vaak een combinatie van punten waar in alle gevallen een fleetmanagementsysteem uitkomst kan bieden”, aldus Doornbos.
Forse bedragen
Het verhaal moge bij menig fleetowner inmiddels bekend zijn: met een blackbox aan boord wordt beter omgesprongen met de auto, waardoor op brandstofkosten maar ook op verzekeringspremies kan worden bespaard. Het gaat veelal om forse bedragen. Wat vooral in de service-industrie geldt, is dat men de chauffeurs op de weg ook efficiënter kan inzetten. Doornbos: “Werknemers worden productiever, kunnen bijvoorbeeld niet zes klanten per dag bezoeken maar door een efficiënte routeberekening, die ook rekening houdt met de verkeerssituatie, zeven of acht klantbezoeken aankan. Dat is pure winst.”
Toch is er een groot verschil tussen de diverse aanbieders van fleetmanagementsystemen
Toch is er een groot verschil tussen de diverse aanbieders van fleetmanagementsystemen. De introductie van het Keurmerk Ritregistratiesystemen heeft de markt goed gedaan, zegt Doornbos. Daardoor is begonnen met het kaf van het koren te scheiden. Fleetmatics heeft het Keurmerk op zak. Het is de enige garantie op een kilometeradministratie die de goedkeuring kan krijgen van de belastingdienst; de fiscus heeft ook zitting in het bestuur van de stichting die het Keurmerk uitgeeft.
Maar het grote verschil met de concurrent is volgens de marketingmanager de aanpak en filosofie van Fleetmatics. Die komt er in het kort op neer dat de klant voor een vast bedrag per maand wordt voorzien van een eenduidig product die voortdurend wordt voorzien van de nieuwste updates, makkelijk in gebruik is maar met enorm veel mogelijkheden. Waarbij voor het laatste ‘de kunst van het weglaten’ geldt.

De live-kaart van Fleetmatics Reveal
Doornbos: “We hebben ongeveer 40 verschillende rapportages en dat betreft een selectie van de mogelijkheden. Want waarom zou je klanten overstelpen met rapportagemogelijkheden die ze toch niet gebruiken? Ook de techniek moet ‘click & play’ zijn, ofwel met drie muisklikken moet de gewenste rapportage op het scherm komen. Maak het allemaal niet moeilijker dan het is. De training die wij nieuwe klanten standaard geven, blijkt soms niet eens nodig te zijn. Men blijkt bijvoorbeeld prima zelfstandig in staat te zijn een eigen dashboard te creëren.”
Het gehele verkoop- en trainingsproces doet Fleetmatics online. Het is een uiterst efficiënt proces, want waarom moeilijker maken dan het is? “Klanten waarderen enorm de online demonstraties. Ze vinden dat prettig, vanachter hun werkplek kunnen ze de voordelen van Fleetmatics bekijken. Je hoeft er niet voor onderweg of in eindeloze lange meetings zitten. Het is overzichtelijk en duidelijk”, aldus Doornbos.
Leasemaatschappijen
Fleetmatics zweert dus bij een overzichtelijk, generiek systeem. Waarbij een levenslange garantie wordt gegeven op de hardware en een klantenservice paraat staat bij eventuele problemen. Dat alles altijd voor één tarief, zodat de klant ook precies kan berekenen wanneer hij de kosten eruit heeft.
Dat een dergelijke propositie aanspreekt, blijkt wel uit de forse groei van het bedrijf. Maar de focus op de service industrie richt zich nu ook op de grotere parken. Onlangs heeft Fleetmatics bijvoorbeeld 298
wagens van afvalinzamelaar HVC voorzien van een fleet-managementsysteem. En meerdere grotere fleetowners dienen zich aan waarbij enkele overstappen van een concurrent naar de producten van Fleetmatics.
Hoe die markt zich verder zal ontwikkelen? Doornbos: “Telematica is in wagenparkbeheer een hot issue. Ook leasemaatschappijen komen steeds vaker met systemen of toepassingen. Men komt er branchebreed achter dat een fleetmanagementsysteem van grote toegevoegde waarde kan zijn, ook voor gewone personenauto’s. Met enkele leasemaatschappijen zitten we inmiddels aan tafel. Waarbij we met ons kwaliteitsproduct onze aanpak en efficiency een gewillig gehoor vinden.”
Categorie: Telematica






