Roland Berger: Nederland klaar voor disruptie in mobiliteitsmarkt

dinsdag 25 april, 2017

De wereldwijde auto- en mobiliteitsindustrie staat aan de vooravond van een radicale transformatie door digitalisering, autonoom en elektrisch rijden en autodelen, meldt Roland Berger in haar eerste Automotive Disruption Radar. Waarbij in Nederland vooral de autonome auto op enthousiasme kan rekenen, en niet zozeer de deelauto.

De Automotive Disruption Radar is een analyse van Roland Berger naar de status en ontwikkelingen in de auto- en mobiliteitsmarkt in 10 bepalende landen in de wereld, waaronder Nederland. En ‘wij’ blijken vooral fan van autonoom rijden: Nederland (59%) eindigt nog voor Japan (56%), Singapore (51%) en Duitsland (47%) voor wat betreft ontvankelijk zijn voor autonoom rijden op afroep.

Consumenten in grote landen als de VS (35%), India (33%) en China (27%) staan juist minder open voor dit idee. “Elektrische zelfrijdende voertuigen zijn naar verwachting klaar om de markt op te gaan rond 2021,” zegt Rene Seyger, partner bij kantoor Amsterdam. “Alle grote fabrikanten werken momenteel aan modellen die autonoom en elektrisch zijn. Ze doen dit samen met leveranciers en spelers van buiten de sector, zoals IT-bedrijven. In totaal zijn er nu zo’n 40.000 fte aan de slag met nieuwe mobiliteitsdiensten en zelfrijdende voertuigen.”

Deelprogramma’s

Van de ondervraagde landen hebben consumenten in Singapore en China de grootste interesse in nieuwe mobiliteitsconcepten: 83% kent van hen ten minste 1 persoon die heeft gekozen voor auto- en/of ritdelen.

Deelprogramma’s worden minder positief ontvangen in landen als Nederland (54%), Verenigd Koninkrijk (37%), Frankrijk (34%) en Japan (29%). De VS (22%) is het minst enthousiast. Seyger: “De houding van consumenten is veranderd, mede door de introductie van nieuwe businessmodellen. In Nederland zie je dat de opkomst van Car2go, Greenwheels, Snappcar (autodelen) en Abel (ritdelen) inspringen op de eerste groep gebruikers in onze steden. Zodra auto’s op afroep beschikbaar zijn als kostenefficiënt alternatief voor eigen-autobezit, zul je zien dat deze trend zich alleen maar gaat versnellen in Nederland.”

Elektrisch rijden

Elektrisch rijden, zo blijkt uit de analyse, kent ook belangrijke regionale verschillen. Consumenten in China zijn bijzonder positief over elektrisch rijden. 60% van de consumenten daar overweegt een elektrisch voertuig bij hun volgende auto-aanschaf.

Consumenten uit Europa, Japan, Zuid-Korea en de VS zien de hoge prijzen als de grootste drempel om dat nog niet te doen. “Elektrische voertuigen maken nog steeds maar een klein deel uit van de markt – maar het aandeel van elektrische modellen in de totale productie nam in 2016 significant toe,” verklaart Seyger.

“Vooruitgang in accutechnologie zorgt voor een grotere actieradius en dus voor groter gebruiksgemak. Daar komt nog bij dat de kosten sterk zijn gedaald: high energy brandstofcellen voor elektrische voertuigen kosten als het zo doorgaat in 2020 nog maar rond de 120 euro per kilowattuur. Dat is drie keer minder dan wat een accu kostte toen de eerste modellen werden geproduceerd.”

Infrastructuur

Wereldwijd koopt de helft (46%)van de consumenten geen eigen auto meer als de zelfrijdende auto op afroep (robo-taxi) er is. Bovendien ziet bijna 4 op de 10 (37%) consumenten een elektrisch voertuig als aantrekkelijk alternatief.

De analyse laat zien dat de automarkt het einde van een tijdperk nadert, gedreven door nieuw consumentengedrag en-verwachtingen, vat Seyger samen. “OEM’s en leveranciers moeten actief aan de slag met deze veranderingen om hun concurrentiepositie te behouden. Het innoveren van de infrastructuur wordt misschien wel de grootste uitdaging ooit voor spelers in deze markt.”

De Automotive Disruption Radar is erop gericht bedrijven te helpen investeringskeuzes te maken en beter om te kunnen gaan met de vele uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Roland Berger