Gemeenten zoeken naar de alternatieve laadpaal

donderdag 6 juli, 2017

Met de groei van elektrisch vervoer zal het huidige aantal van 28.000 publieke laadpalen moeten uitgroeien naar 70.000 in 2020. Dat betekent veel druk op de openbare ruimte door palen en borden. Drie gemeenten gaan nu op zoek naar alternatieven.

Om dit probleem het hoofd te bieden heeft het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) het Kennisplatform Anders Laden opgericht. Dat brengt kennis samen over de mogelijkheden van alternatieve laadoplossingen in de praktijk. Eerder onderzoek van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Utrecht laat zien dat er aanzienlijk kosten kunnen worden bespaard wanneer publieke oplaadpunten worden gecombineerd met gemeentelijke aansluitingen. Als laadpunten daarnaast in bestaand straatmeubilair worden geïntegreerd, neemt de druk op de openbare ruimte af.

De drie gemeenten die nu pilots hebben lopen met alternatieve laadoplossingen zijn Amsterdam, Arnhem en Venlo. De hoofdstad doet momenteel verkennend onderzoek naar het aansluiten van oplaadpalen op gemeentelijke objecten als een perscontainer, een rioolgemaal, brug of kantoor. Arnhem zet in op het plaatsen van gecombineerde licht- en laadmasten in een nieuw te ontwikkelen buurt. Venlo verkent het integreren van oplaadpunten in de stoep.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Laadinfrastructuur, Laadpaal, NKL